Teknik- og Miljøudvalget

14-03-2023

Medlemmer

Formand Jan Kongebro (A)
Pia Hess Larsen (A)
Lene Due (A)
Ahmed H. Dhaqane (A)
Mogens Brauer (C)

Sager 18 - 27

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 18

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Oversigt fremlægges til orientering.

  1. Temadrøftelse om bustilpasninger i Ringnet 2025 med deltagelse af Movia
  2. Orientering om skadedyrsbekæmpelse i 2022 (se bilag 1 og 2)
  3. Henvendelse fra Agenda 21-gruppen vedr. cykelstiprojekt på Hendriksholm Boulevard (se bilag 3 og 4).

Indstilling

Meddelelsespunkterne forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Bilag

Bilag 1: Orientering til TMU om skadedyrsbekæmpelse i Rødovre Kommune i 2022
Bilag 2: Kort over rotteanmeldelser i 2022
Bilag 3: Henvendelse fra Agenda 21-gruppen til Kommunalbestyrelsen vedr. Hendriksholms Boulevard
Bilag 4: Notat vedr. henvendelse fra Agenda 21-gruppen om cykelsti på Hendriksholm Boulevard

Orientering om Sti-, Vej og Parkpulje 2023
Sag nr. 19

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Orientering om Sti-, vej- og parkpuljens projekter i 2023.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at Sti-, vej og parkpuljen er 1-årig i 2023 samt
  2. at de foreslåede driftsarbejder tages til efterretning.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

I 2021-2022 har Sti-, vej og parkpuljen været 2 årig, for at opnå en reduktion af udgifter ved at gennemføre større, flerårige asfaltudbud, der forventes at give lavere enhedspriser. Denne forudsætning er stadig gældende, selvom situationen med det meget store antal gravninger i 2023, tilsiger at der kun udlægges asfalt i meget begrænset mængde.

Der har i de sidste år, og forventeligt også i de kommende år, været rigtig mange og store gravearbejder, f.eks. til fjernvarme, vand og el, og også mange store byggerier. Da det er en forudsætning, at sådanne arbejder gerne skal være afsluttet, før vejstrækninger renoveres, og det så vidt muligt skal undgås at grave i nyrenoverede veje, er det pt. vanskeligt at lave holdbare flerårige planer, fordi forsinkelser af større gravearbejder nemt vil påvirke planerne for Sti-, vej- og parkpuljen, og effektiviseringen kan risikere at blive indhentet af "sår" i nyanlagt belægning. Forvaltningen foreslår af disse grunde, at puljen bliver et-årig i 2023, og at en del af puljen bruges på renovering af fortove, som samtidig også vil være en forberedelse til ny asfalt.

På Sti-, Vej- og Parkpuljen foreslår Teknisk Forvaltning, at der udføres en række vedligeholdelsesarbejder på veje, cykelstier, fortove/stier og andre arealer i kommunen. Arbejderne er prioriteret indenfor de to områder - offentlige vejarealer og arealer beliggende på kommunale grunde og institutioner.

På offentlige veje foreslås følgende opgaver gennemført:

  • Asfaltering af kørebanen på Rødovre Parkvej mellem Tårnvej og Korsdalsvej. Dette arbejde har været udskudt på grund af gravearbejde i 2022
  • Udskiftning af betonkantsten til granitkantsten på delstrækning af Korsdalsvej mellem Rødovre Parkvej og til lidt nord for Fjeldhammervej samt nedlæggelse af buslomme, der ikke længere bruges. Dette delprojekt hænger sammen med et andet projekt for etablering af grønnere rabatter og vil også være med til at forhindre ulovlig parkering, og udføres med henblik på eventuel prioritering af støjreducerende belægning i 2024.
  • Renovering af fortov, inkl. kantsten, på en eller flere veje i området omkring Brandholms Allé. Det forventes at være fortovet på Rødager Allé mellem Brandholms Allé og Nyholm Allé. Det er ud fra en forventning om, at etablering af fjernvarmestik er afsluttet. Udover at et renoveret fortov forbedrer forholdene for gående, er det også en forberedelse til ny asfalt på kørebanen, f.eks. i 2024
  • Renovering af stigennemgange forskellige steder i kommunen (fortsat arbejde fra 2021-2022), blandt andet stiforbindelsen fra Fritz Møllers Vej til Hviddingvej
  • Renovering af cykelsti på delstrækning af Jyllingevej - det vil sandsynligvis kun være en del af cykelstien, der er midler til at asfaltere i 2023
  • Udbedring af dårlige retableringer efter gravearbejde, udmøntet som en delpulje på 250.000 kr. til Rødovrevej
  • Asfaltering af mindre arealer af Schweizerdalsvej, som ikke er blevet asfalteret i 2022 pga. parkerede biler.

Hvis der er midler i overskud, eller det på grund af for eksempel ledningsarbejder bliver nødvendigt at omprioritere, kan en eller flere af nedenstående opgaver gennemføres helt eller delvist:

  • Mindre opretning og udskiftning kantsten og tilsvarende arbejder på forskellige veje for at forberede til ny asfalt på kørebanen, f.eks. i 2024. Dette arbejde er ikke planlagt i detaljer endnu, men kan være f.eks. Troldkærvej
  • Renovering af fortov, inkl. kantsten, på en eller flere veje i området omkring Brandholms Allé. Det forventes at være fortovet i den ene side på Mose Allé. Det er ud fra en forventning om, at etablering af fjernvarmestik er afsluttet
  • Jyllingevej: areal på nordsiden af Jyllingevej ved den nye stibro (ikke del af gennemskærende veje), indrette venteareal til busser med bænk og lidt grønt.

I parker og på vejarealer på kommunale ejendomme foreslås følgende arbejder:

  • Nye fliser, kantafgrænsning og afvanding på matrikel 8a (hjørnet af Roskildevej og Tårnvej, ”Juletræsgrunden”) - fortsættelse og færdiggørelse af arbejderne, der blev lavet i 2023
  • Broparken Ældrecenter – ny asfalt på sti langs plataner
  • Etablering af 2 nye stier i Espelunden Park, fra Irmabyen, og kobles på eksisterende stisystem
  • Reetablering flere strækninger af asfaltstier i Stadionparken
  • Renovering af kondibanen på Vestvolden mellem Jyllingevej og Røde bro.

Hvis der er midler i overskud, eller det bliver nødvendigt at omprioritere, kan det være en eller flere af følgende delprojekter:

  • Ørbygård: opgradering af brandvej
  • Rosenhaven: revitalisering med respekt for det historiske anlæg
  • Vestvolden: oprettelse af skader i terrænet efter mountainbikere m.v.
  • Espelunden: indkøb af bord-bænke-sæt med indbygget grill-plads.

De foreslåede arbejder forventes udført indenfor driftsbevillingen for 2023. En stor del af beløbet går til renovering af kantsten og fortove, som udbydes. Hvis udbuddet giver lave priser, vil der blive udført yderligere arbejder, det kan f.eks. være renovering af stigennemgange og tilsvarende. Hvis udbuddet giver høje priser, kan det blive nødvendigt, at lade enkelte tiltag udgå. Hvis der viser sig uforudsete forhold, kan det være nødvendigt at ændre i listen. Arbejderne koordineres i videst muligt omfang med de store ledningsejeres planer for renovering, således at der så vidt muligt undgås større gravearbejder i nyrenoverede veje, dette kan medføre omprioriteringer.

Lov- og plangrundlag

Budget 2023

Lov om offentlige veje, lov nr. 1520 af 27. december 2014, § 8 stk. 1 og 2.

Økonomiske konsekvenser

I budget 2023 er der afsat en driftsbevilling på 6.814.318 kr. i år 2023 til Sti-, vej- og parkpuljens projekter i 2023. Udgiften vedrører hovedfunktion 2.28, kommunale veje. Der forventes endvidere indtægter fra ledningsejere, hvor kommunen efter aftale udfører retablering efter ledningsejere, disse indtægter vil indgå i puljen.

Tidsplan

Udføres i 2023.

Bilag

Bilag 1: Sti, vej og parkpuljen 2023 - kort

Damhustorvet - råden over vej ansøgning til opsætning af bod
Sag nr. 20

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Teknisk Forvaltning har modtaget en ansøgning om "Råden over vej" på Damhustorvet om salg af frugt, særligt jordbær og grøntsager fra en bod i et telt. Der ansøges om tilladelse til dette i perioden foråret og sommeren 2023 i alt 11 uger.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at Teknik- og Miljøudvalget drøfter om råden over pladsen til en bod med salg af frugt og grøntsager på Damhustorvet i 11 uger.

Beslutning

Udvalget ser positivt på aktiviteter på torvet.

Den aktuelle ansøgning efterkommes med de faldende bemærkninger.

Administrationen bemyndiges til at behandle de kommende ansøgninger jf. de faldende bemærkninger.

Sagsfremstilling

Teknisk Forvaltning har den 16. januar 2023 modtaget en ansøgning om opsætning af en bod med telt, som fylder 18 m2, hvorfra der kan sælges et mindre udvalg af frugt og grøntsager på Damhustorvet. Der er ansøgt om, at salget skal kunne foregå over 11 uger i maj-juli 2023.

Mulighed for aktiviteter på Damhustorvet var et af formålene med ombygningen af torvet, hvor det tidligere parkeringsareal blev nedlagt.

Forvaltningen har ved flere lejligheder tilladt større fodboldarrangementer, floorball-arrangement, julemarked på torvet samt råden over areal til udeservering. Herunder har det i kortere perioder været tilladt med salg fra boder opstillet på torvet, hvor salget ikke var i direkte konkurrence til det eksisterende butiksliv på torvet, da sådan en tilladelse til salg kan være konkurrenceforvridende.

Forvaltningen er derfor positiv indstillet overfor, at der kan tillades salg fra en frugt og grøntbod i en periode på Damhustorvet. Perioden for salg er dog ekstraordinær langvarig i forhold til tidligere tilladelser til brug af Damhustorvet. Den ansøgte tidsperiode for den konkrete ansøgning, vil derfor kunne skabe en ny præcedens og administrationspraksis for hvad der kan tillades på torvet eller andre tilsvarende steder i Rødovre, som f.eks. Islev Torv.

Når der gives tilladelse til råden over et areal, kan ansøgeren retlig forvente at kunne råde over det udpeget areal i hele perioden. Ansøgninger behandles efter "først-til-mølle" princippet. Nye aktiviteter på torvet skal derfor tage hensyn til, at de allerede tilladte aktiviteter kan fortsætte uforstyrret. Tilladelsen til et formål i en lang periode, vil derfor potentielt begrænse mulighederne for andre aktiviteter kan afholdes, såfremt de private parter ikke indbyrdes kan blive enige om, at løse deres pladsbehov ved evt. overlap af arealer.

På nuværende tidspunkt har forvaltningen dog ikke kendskab til, at sådan en potentiel konflikt reelt vil forekomme i den ansøgte periode. Erfaringsmæssig har dem med forskellige ønsker, også lykkes at nå til enighed og deles om pladsen uden konflikter.

Ud fra Teknisk Forvaltning samlet vurdering af forholdene, er forvaltningen indstillet på, at der gives tilladelse til en 11 uger rådighedsperiode for salg af grøntsager og frugt på Damhustorvet.

Lov- og plangrundlag

Lov om offentlige veje mv. Lov nr. 1520 af 27. december 2014, § 80-81.

Økonomiske konsekvenser

Kommunen kan ikke tage leje for vejarealer, der er derfor ikke nogen forventet økonomi forbundet med det ansøgte.

Der kan dog viderefaktures evt. ekstra driftsomkostninger forbundet med tilladte aktiviteter, hvis det tilladte medfører øget renhold i form af f.eks. ekstra tømning af skraldespandene eller fejning af torvet.

Tidsplan

Tilladelsen vil være gældende fra den 7. maj til den 1. august 2023.

Anlægsregnskab - ID-Linjen Aktivitetspladsen
Sag nr. 21

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Genoptagelse af sag nr. 86 fra Teknik- og Miljøudvalgs møde den 6. december 2022.

Med udgangspunkt i skitseprojektet, som blev fremlagt for Kommunalbestyrelsen den 25. februar 2020, er Aktivitetspladsen, som er placeret for enden af Islevbrovej, anlagt. Der aflægges derfor regnskab for projektet. Resultatet af projektet er en mindreudgift på 1.002.271,50 kr.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at regnskabet godkendes samt
  2. at mindreudgiften på 1.002.271,50 kr. tilgår kassebeholdningen.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Projektet er den sidste del af Islevbrovej, der indgår i ID-linjen. Pladsen blev anlagt i 2020 og slutter derved ombygningen af Islevbrovej fra Tårnvej til Slotsherrensvej, der nu fremstår som en helhed.

Pladsen er blevet anlagt som vist i skitseprojektet, der blev godkendt af Kommunalbestyrelsen 25. februar 2020.

Den røde løber er fortsat langs pladsens nordlige side, og den mørke klinkebelægning fastholdt på pladsen. Dele af den gamle beplantning er bevaret, og der er suppleret med nye træer i rækker, som det er sket langs Islevbrovej. Der er desuden plantet stauder og løgplanter. Langs en række af træerne er der opsat smedejernsgittere, oprindeligt fra SPF-grunden, i kombination med træerne. Der er desuden opsat Rødovrebænke, samt to granit skulpturer, som tidligere har stået på Islev Torv.

Kommunalbestyrelsen har samlet set bevilget 3.250.000 kr. til Aktivitetspladsen. Nedenfor er opstillet regnskab for anlægsprojektet med tidspunkter for givne bevillinger:

  • Bevilling af den 5. november 2019: 2.950.000 kr.
  • Bevilling af den 6. oktober 2020: 300.000 kr.
  • Forbrug: 2.247.728,50 kr.
  • Mindreudgift: 1.002.271,50 kr.

Lov- og plangrundlag

Bekendtgørelse om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision m.v., bilag 1, pkt. 7.2

Generelle retningslinjer, budgetpublikationen.

Økonomiske konsekvenser

Mindreudgiften for projektet på 1.002.271,50 kr. tilgår kassebeholdningen.

Tidsplan

Aktivitetspladsen er en del af et større anlægsprojekt ID linjen, som strækker sig fra Tårnvej i øst til den kommende letbanestation Rødovre Nord i vest. Der udestår en sidste etape, der omhandler strækningen fra Aktivitetspladsen langs Slotherrensvej til letbanestationen Rødovre Nord. Denne etape er en del af budget 2023, hvor der er afsat midler til projetering i 2024 og anlæg i 2025.

Godkendelse af Leveringsbestemmelser for fjernvarme
Sag nr. 22

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

De nuværende vilkår i den gældende "Vedtægter for Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning" er ikke længere fyldestgørende. Fjernvarmens brancheorganisation har udarbejdet nye leveringsbestemmelser for fjernvarme, som indarbejder nyeste lovgivning og kutyme i fjernvarmesektoren, idet praksis og resultater af forskellige afgørelser er indarbejdet i bestemmelserne.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at leveringsbestemmelser for fjernvarme godkendes samt
  2. at Teknisk Forvaltning bemyndiges til at ajourføre Leveringsstemmelser for fjernvarme i henhold til fremtidig lovgivning og udføre redaktionelle ændringer.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Fjernvarmesektoren er meget detailreguleret i specifik lovgivning og administrative afgørelse af myndighederne. Det er derfor nødvendigt tilstadighed at have tidssvarende bestemmelser, så både kunder og fjernvarmeselskab holder sig indenfor de lovlige rammer.

De vedlagte Leveringbestemmelser for fjernvarme erstatter de nuværende Vedtægter for Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning. Brancheforeningen for fjernvarme, Dansk Fjernvarmeforening, har udarbejdet en skabelon for Leveringsbestemmelser for fjernvarme.

Leveringsbestemmelser for fjernvarme er således udtryk for nyeste lovgivning og kutyme i fjernvarmesektoren, idet praksis og resultater af forskellige afgørelser er indarbejdet i bestemmelserne.

Bestemmelserne i de nuværende vedtægter, er så vidt muligt og i stort omfang indarbejdet i Leveringsbestemmelser for fjernvarme. Administrationen har benyttet lejligheden til at tilpasse, tydeliggøre og i mindre omfang også udvide Leveringsbestemmelser for fjernvarme ud fra erfaringer opnået i de seneste års udbygninger af fjernvarmenettet.

De største tilføjelser, ændringer og beskrivelser i forhold til den gældende vedtægt findes i:

  • Afsnit 2.3. Tilføjelse af digital kommunikation med kunden, herunder beskrivelse af SMS-service som har været brugt i nogle år
  • Afsnit 2.5. Om kundens pligt til opdatering af Bygnings- og Boligregistret (BBR)
  • Afsnit 3.5. Beskrivelse af at stikledningsbidraget kun dækker en stikledning og kun til nærmeste fyrrum. Beskrivelse af ansvar for belægninger m.m. ved etablering af stikledningen. Hovedhaner placeres nu som udgangspunkt i udvendigt stikindføringsskab
  • Afsnit 3.8. Beskrivelse af retablering og ansvar efter etablering af stikledning
  • Afsnit 8.6 Beskrivelse af brug af målerdata.

Forsyningstilsynet har endnu ikke afgivet bemærkninger til brancheforeningens skabelon, og der må derfor tages forbehold for evt. indsigelser fra Forsyningstilsynet. Administrationen vil administrativt indarbejde evt. ændringer pålagt af Forsyningstilsynet og fremtidig lovgivning.

Lovgivningen pålægger varslingsfrister for nuværende kunder ved væsentlige ændringer på mindst tre måneder.

Lov- og plangrundlag

Bekendtgørelse af lov om varmeforsyning (Varmeforsyningsloven). LBK nr. 2068 af 16. november 2021.

Bekendtgørelse om anmeldelse af tariffer, omkostningsfordelinger og andre betingelser for levering af fjernvarme samt varmeproduktionsomkostninger til brug for fastsættelse prisloft m.v. (Anmeldelsesbekendtgørelsen). BEK nr. 951 af 22. juni 2022.

Vedtægter for Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning, marts 2022. Godkendt af Rødovre Kommunalbestyrelse den 15. februar 2022, sag nr. 19.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Marts: Godkendelse af leveringsbestemmelser for fjernvarme, og anmeldelse til Forsyningstilsynet.

April: Leveringsbestemmelser for fjernvarme træder i kraft for nye kunder.

Juli: Leveringsbestemmelser for fjernvarme træder i kraft for eksisterende kunder.

Bilag

Bilag 1: Leveringsbestemmelser for fjernvarme

Godkendelse af vilkår for abonnement på fjernvarmeunit
Sag nr. 23

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Godkendelse af vilkår for abonnement på fjernvarmeunit, gældende for kundetype 1 (privatkunder) hos Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at vilkår for abonnement på fjernvarmeunit godkendes.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Vedtagelsen af Strategi for udbygning af fjernvarmeforsyning i Rødovre Kommune, Kommunalbestyrelsens møde den 22. juni 2021, sag nr. 117, indeholdt i alt 4 forslag fra administrationen til at gøre den kollektive fjernvarmeforsyning i Rødovre mere attraktiv for nye kunder og dermed opnå en større tilslutning i udbygningsområderne. Tre forslag er taget i brug og indgår nu i den daglige drift. Det fjerde forslag om tilbud om abonnement på fjernvarmeunit er nu klar til, at blive tilbudt kunder i de kommende udbygningsområder og nye kunder i eksisterende forsyningsområder.

Muligheden for abonnement på fjernvarmeunit bliver som udgangspunkt ikke tilbudt eksisterende anlæg. Der er set fra administrationens side for store økonomiske og tekniske udfordringer forbundet med at overtage et allerede installeret anlæg. Nuværende kunder er velkomne til at få abonnement på fjernvarmeunit på samme vilkår som nye kunder, når deres eksisterende fjernvarmeunit skal udskiftes.

Vilkårene er langt hen ad vejen i tråd med øvrige fjernvarmeselskabers vilkår for abonnement på fjernvarmeunit. Der er dog enkelte væsentlige forskelle i beskrivelsen og vilkårerne.

Det er administrationens ønske at gøre ordningen så enkel og let forståelig som muligt, for både de kommende kunder som for Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning. Det vil forhåbentlig gøre ordningen til en succes med stordriftsfordele til følge.

Administrationen anbefaler, at abonnementet på fjernvarmeunit tilbydes som en komplet installation. Dvs. nuværende varmekilde fjernes og fjernvarmeunit installeres.

De fleste fjernvarmeselskaber sætter typisk begrænsninger på antal meter rørføring og antal 90-graders bøjninger, der er indeholdt i konverteringen i kundens fyrrum. Administrationen vurderer, at det kan give anledning til mange diskussioner med fjernvarmekunderne om placeringen af fjernvarmeunitten og den tilhørende rørføring, hvis der sættes begrænsninger med tilhørende ekstra betaling for yderligere meter rørføring og ekstra 90-graders bøjninger. Det er administrationens vurdering, at Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsynings omkostninger til administration, kontrol og udsendelse af særskilte regninger for disse ekstraydelser, overstiger den mulige ekstraudgift der pålægges fællesskabet ved ikke at have begrænsninger.

Abonnementet er uden udløbsdato. Det er ikke en afdragsordning, leasing eller leje med forkøbsret. Abonnementet løber indtil det opsiges. Ved opsigelse af abonnementet henter Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning den opsatte fjernvarmeunit. Det er herefter kundens egen opgave at opsatte en ny fjernvarmeunit eller installerer en ny varmekilde, f.eks. varmepumpe.

Taksten for abonnement justeres over tid, så ordningen er kostægte for abonnementsordningen som selvstændigt priselement.

Muligheden for abonnement på fjernvarmeunit skal påføres takstbladet for at være gældende for kunderne. Der fremlægges senere særskilt sag for Kommunalbestyrelsen for godkendelse af nyt takstblad for 2023.

Lov- og plangrundlag

Bekendtgørelse af lov om varmeforsyning (Varmeforsyningsloven). LBK nr. 2068 af 16. november 2021.

Bekendtgørelse om anmeldelse af tariffer, omkostningsfordelinger og andre betingelser for levering af fjernvarme samt varmeproduktionsomkostninger til brug for fastsættelse prisloft m.v. (Anmeldelsesbekendtgørelsen). BEK nr. 951 af 22. juni 2022.

Strategi for udbygning af fjernvarmeforsyning i Rødovre kommune. Vedtaget af Rødovre Kommunalbestyrelse den 22. juni 2021, sag nr. 117.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Omkostninger til abonnementsordningen afholdes af de tilknyttede varmekunder, så ordningen er kostægte og dermed økonomisk hviler-i-sig-selv.

Tidsplan

Marts: Vilkår for abonnement på fjernvarmeunit godkendes og anmeldes til Forsyningstilsynet.

2023: Vilkår for abonnement på fjernvarmeunit indarbejdes i de kommende udbud på fjernvarmeudbygninger. Det er administrationens forventning, at kunne tilbyde ordningen til kunder ved tilslutning senest i løbet af efteråret 2023.

Bilag

Bilag 1: Vilkår for abonnement på fjernvarmeunit

Godkendelse af hvidbog og VVM-tilladelse for projekter i Kagsmosen og Kagsåen
Sag nr. 24

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Miljøkonsekvensrapport og udkast til VVM-tilladelse for projekter i Kagsmosen og Kagsåen har været i offentlig høring i 8 uger. Høringen foregik samtidig i Gladsaxe, Herlev, Københavns og Rødovre Kommuner. Der indkom 8 høringssvar, som forvaltningerne i de 4 kommuner har behandlet i en hvidbog (høringsnotat). Der skal tages stilling til godkendelse af hvidbogen samt endelig VVM-tilladelse til etablering og drift af projekterne i Kagsmosen og Kagsåen.

Sagen forelægges til orientering i Klima- og Naturudvalget.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at hvidbog og VVM-tilladelse for etablering og drift af projekter i Kagsmosen og Kagsåen godkendes.


Beslutning fra Klima- og Naturudvalget, 14. marts 2023, pkt. 11:

Orientering taget til efterretning.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Kommunalbestyrelsen besluttede på mødet den 27. september 2022 (sag nr. 61) at sende miljøkonsekvensrapport for projekter i Kagsmosen og Kagsåen (Bilag 4) med tilhørende udkast til VVM-tilladelse i offentlig høring. Miljøkonsekvensrapporten og VVM-tilladelsen var i offentlig høring i perioden fra den 10. oktober til den 5. december 2022 på Herlev, Gladsaxe, Københavns samt Rødovre Kommunes hjemmesider, idet projektet geografisk går på tværs af de fire kommunegrænser.

Der er i høringsperioden indkommet 8 høringssvar (bilag 5). Forvaltningerne fra de 4 kommuner har gennemgået og besvaret de indkomne høringssvar i en fælles hvidbog (bilag 2). Bygherre har i høringsperioden stået for et informationsmøde om projektet med gennemgang af miljøkonsekvensrapportens indhold.

Projekterne

Miljøvurderingen gælder 3 projekter om håndtering af vand i Kagsåen og Kagsmosen:

  1. Kagsmosens Skybrudsprojekt
  2. Nedre Kagså, Vandløbsudvidelse
  3. Terræn- og vandløbsregulering af Kagsåen ved Kagsmosen (Hverdagsregnsprojekt).

Projekt 1 og 2 er en del af Kapacitetsplan 2018 for Harrestrup Å, som blev vedtaget af Kommunalbestyrelsen på mødet 25. maj 2019 (sag nr. 78). Projekt 3 er et projekt, der kører udenfor kapacitetsplanens regi, da dets formål er at håndtere hverdagsregn med færre overløb til Kagsmosen. Teknik- og Miljøudvalget blev senest orienteret om status for projekterne på mødet 5. april 2022 (sag nr. 26). Projekt 1 og 3 foregår delvist i Rødovre Kommune, hvorimod projekt 2 alene foregår i Herlev og Gladsaxe kommuner.

Høringssvar og forvaltningernes besvarelse

De indkomne høringssvar kommer fra henholdsvis Brønshøj-Husum Lokaludvalg, Danmarks Naturfredningsforening (DN) Rødovre og København, Grundejerforeningen Islehøj, PAB Brunevang, HOFOR Vand samt to borgere bosat i Herlev. Høringssvarene kan læses i deres fulde længde i bilag 5.

Forvaltningernes besvarelse af høringssvarene fremgår af hvidbogen (bilag 2). Høringssvarene indeholder bemærkninger til følgende emner: Arealanvendelse, plan og alternativer, trafikale forhold, støj, lugt-, støv, lys og luftemissioner, rekreative interesser, overfladevand og vandkvalitet, grundvand og jordforurening, flora og fauna, natura 2000 samt andet.

Ændringer i VVM-tilladelsen:

Høringssvaret fra DN København inden for emnet flora og fauna, Natura 2000 giver anledning til en præcisering og justering af alle tre vilkår i VVM-tilladelsen. Præciseringen og justeringen kan ses som tilføjelser med rød skrift på side 22-23 i hvidbogen (bilag 2). Ændringerne handler om erstatningsvandhul til padder, paddehegn og erstatningshulheder i træer til flagermus.

Til vilkåret omkring opsætning af paddehegn tilføjes blandt andet følgende ”Paddehegnet skal holdes tæt og intakt under hele byggeperioden og påføres hegnet skader skal det udbedres med det samme. Der skal føres tilsyn med paddehegnets funktion i hele dens længde mindst en gang pr. 14 dag i paddernes aktive periode (marts – november)”.

Der redegøres i hvidbogen nærmere for, hvordan projektets afværgetiltag til flagermus med etablering af nye hulninger i eksisterende træer og opsætning af flagermuskasser er bedste praksis iht. Miljøministeriets forvaltningsplan for flagermus. De flagermusegnede træer, der fældes, står alle i Gladsaxe Kommune. De træer, der fældes i de andre kommuner, er ikke flagermusegnede, og derfor laves der ikke afværgetiltag her.

De øvrige høringssvar giver ikke anledning til ændringer i VVM-tilladelsen. Nedenfor er indholdet i høringssvarene sammenfattet.

Høringssvar til arealanvendelse og alternativer:

PAB Brunevang undrer sig over, at det er vurderet, at de undersøgte alternativer ikke er hensigtsmæssige, når hensyn til PAB Brunevangs mulighed for at anvende egne arealer tages i betragtning. Ifølge PAB Brunevang ses der ikke at være foretaget en afvejning mellem de to alternativer og hensynet til PAB Brunevang.

Forvaltningerne vurderer, at der i passende grad er undersøgt for projektets afledte miljøpåvirkninger og fravalgte alternativer. Det ene fravalgte alternativ indebærer en spunsløsning i Kagsmosen, som vil have store naturmæssige omkostninger, og som formentlig er uforenelig med fredningen af mosen. Løsningen medfører også et mindre skybrudsvolumen end det, der er forudsat i Kapacitetsplan 2018.

Det andet fravalgte alternativ indebærer en digeløsning under stien og langs Kagsåen. Denne løsning vil have store naturmæssige omkostninger på grund af udskiftning af op til 6 meter jord, og den vil ligeledes medføre et mindre skybrudsvolumen end det, der er forudsat i Kapacitetsplan 2018. Det primære problem med løsningen er de naturmæssige omkostninger.

Høringssvar til trafikale forhold:

Grundejerforeningen Islehøj mener, at Københavns Kommune bør indføre foranstaltninger, der kan begrænse vejsliddet fra lastbiler i anlægsfasen på den private fællesvej og bro, som grundejerforeningen har ansvar for at vedligeholde.

Forvaltningerne vurderer, at miljøkonsekvensrapporten har redegjort for, hvordan bygherre vil sikre trafikafviklingen af den tunge trafik i anlægsfasen.

Høringssvar til støj:

PAB Brunevang gør opmærksom på, at anlægsarbejderne vil foregå i Brunevangs nærmiljø og dermed tæt op ad beboernes private hjem. PAB Brunevang forventer derfor, at der vil blive draget omsorg for beboernes fortsatte almindelige færdsel i området, påvirkning af sædvanlig belysning i området, støjgener uden for sædvanlig arbejdstid og lignende gener.

Forvaltningerne vurderer, at miljøkonsekvensrapporten har undersøgt støjpåvirkninger fra de mest støjende anlægsaktiviteter i forhold til omkringliggende følsom arealanvendelse herunder boliger. Støj fra byggepladserne vil blive reguleret efter kommunernes forskrifter i lighed med andre byggearbejder.

Høringssvar til lugt-, støv, lys og luftemissioner:

PAB Brunevang bemærker, at det i miljøkonsekvensrapporten fremgår, at projektet ikke vil give anledning til lugtgener. PAB Brunevang finder ikke, at dette er tilstrækkelig dokumenteret.

Forvaltningerne vurderer, at miljøkonsekvensrapporten har redegjort for projektets påvirkning i forhold til lugtemissioner. Der vil primært blive tale om en forbedring af de eksisterende forhold som følge af færre overløb til Kagsmosen under hverdagsregn.

Høringssvar til rekreative interesser:

DN Rødovre bemærker, at det er vigtigt, at de foranstaltninger, der iværksættes i forhold til skybrudssikringen, også muliggør færdsel og benyttelse af naturområderne i tilfælde af mere dagligdags nedbør. Der bør derfor ifølge DN Rødovre ske en forhøjelse af alle de lavtliggende stier og passagers niveau i forhold til de nuværende niveauer.

PAB Brunevang bemærker, at den nordlige del af Brunevangs ejendom benyttes til blandt andet boldspil og rekreativt ophold for boligforeningens beboere. En indskrænkning af mulighederne herfor i anlægsfasen vil ifølge PAB Brunevang påvirke beboerne negativt.

Forvaltningerne vurderer, at miljøkonsekvensrapporten har redegjort for projektets påvirkning af de rekreative interesser. Der vil være tale om moderate påvirkninger i anlægsfasen, som varer op til 9 måneder, og ingen eller en positiv påvirkning i driftsfasen.

Høringssvar til overfladevand og vandkvalitet:

En borger i Herlev omtaler problemer med oversvømmelser i tunnelen under S-banen (i Herlev). Brønshøj-Husum Lokaludvalg er optaget af at få sikret de ferske vande mod forurening med kloakopblandet regnvand samt beskytte og udvikle vores grønne områder.

Forvaltningerne vurderer, at miljøkonsekvensrapporten har vist, at gennemførelse af projektet vil betyde, at vandkvaliteten i Kagsmosen bliver bedre.

Høringssvar til Grundvand og jordforurening:

HOFOR Vand har bemærkninger til, om projektet kan påvirke grundvandsressourcen og kildepladser. Desuden er HOFOR Vand bekymret for, at håndtering af skybrudsvand i projektet kan påvirke grundvandsressourcen. Endelig gør HOFOR Vand opmærksom på, at HOFORs driftspersonale under alle 9 måneders afspærring af Kilde XIII’s sydlige kildepladsareal i anlægsperioden kontinuert skal have adgang til HOFORs installationer i området.

Forvaltningerne vurderer, at Miljøkonsekvensrapporten redegør for, at de midlertidige grundvandssænkninger i forbindelse med anlægsarbejdet ikke vil påvirke indvindingsboringer i kalken, da der ikke forventes udført oppumpning fra kalkmagasinet. I forhold til projektets påvirkning af grundvand vurderer forvaltningerne, at en eventuel effekt på grundvandskvaliteten vil være positiv, da kvaliteten af overfladevandet forbedres. Bygherre vil under anlægsarbejdet sikre HOFORs adgang til Kilde XIII.

Høringssvar til flora og fauna, Natura 2000:

En borger i Herlev bemærker, at der i Kagsmosen vokser den meget sjældne snylteplante nælde-silke. Det vil ifølge borgeren være meget positivt, hvis denne sjældne vækst ikke forstyrres i naturområdet. En anden borger i Herlev bemærker, at der indenfor projektområdet er et ældre æbletræ placeret i Rødovre Kommunes del af Kagsmosen. Borgeren håber, at det er muligt at tilrettelægge anlægsarbejdet, så træet ikke beskadiges.

DN København har bemærkninger til afværgetiltag for bilag IV arter hhv. flagermus og padder. Det vil sige opsætning af paddehegn, etablering af hulninger i eksisterende træer og opsætning af flagermuskasser.

Derudover har DN København et ønske om overvågning af de berørte områder, så udviklingen i naturtilstanden generelt kan følges. DN København foreslår, at myndigheden sætter vilkår i VVM-tilladelsen om jævnlige tilsyn med paddehegnet og ønsker uddybning af, hvorfor de beskrevne afværgetiltag er tilstrækkelige til at afværge en væsentlig påvirkning af flagermus.

Forvaltningerne vurderer, at de begrundelser og løsningsforslag, bygherre anfører, er tilstrækkelige set i forhold til projektets grad af påvirkninger. Forvaltningerne vurderer ligeledes, at dokumentationen i forhold til flagermusafværge er tilstrækkelig til, at det ikke er nødvendigt med vilkår om overvågning i VVM-tilladelsen.

Det af en borger omtalte æbletræ ligger uden for anlægsområdet og bliver derfor ikke berørt. Under anlægsarbejdet vil der blive taget videst mulig hensyn til forekomsten af nælde-silke.

Høringssvar om andre emner:

Grundejerforeningen Islehøj henstiller til, at afklaring om deres bros fremtidige ejerforhold tages videre og behandles hos vejmyndigheden i København. PAB Brunevang ønsker, at der oprettes et passende dialogforum mellem repræsentanter for Brunevang, Københavns Kommune og Rødovre Kommune til drøftelse af løbende problemer i anlægsfasen. Det af PAB Brunevang ønskede dialogforum er allerede oprettet.

Forvaltningernes samlede vurdering

På baggrund af den gennemførte VVM-proces er det forvaltningernes vurdering, at der kan meddeles VVM-tilladelse til etablering og drift af projekter i Kagsmosen og nedre Kagså med de justeringer af vilkårene, som fremgår af hvidbogens side 22-23. Vilkårene og justeringer handler om padder og flagermus og hører dermed under emnet "flora og fauna, Natura 2000". Forvaltningernes forslag til endelig VVM-tilladelse er vedlagt som bilag 3.

Lov- og plangrundlag

  • Miljøvurderingsloven, LBK nr. 1976 af 27. oktober 2021
  • Kapacitetsplan 2018 for Harrestrup Å.

Økonomiske konsekvenser

De projekter, som er en del af Kapacitetsplan 2018 for Harrestrup Å, finansieres af forsyningsselskaberne efter den fordelingsnøgle, der er aftalt i samarbejdet. Fordelingsnøglen betyder, at vandforbrugerne i Rødovre betaler 19,1 % af udgifterne jævnfør sag nr. 141 på Kommunalbestyrelsens møde 25. september 2018. Hverdagsregnsprojektet finansieres af forsyningsselskaberne i Herlev og Gladsaxe, da det kun håndterer vand, der kommer fra de to kommuner.

Tidsplan

Når Hvidbogen og VVM-tilladelsen er godkendt i alle 4 kommuner, vil forvaltningerne meddele bygherre VVM-tilladelse til etablering og drift af Skybrudsprojekt for Kagsmosen og Kagsåen. VVM-tilladelsen offentliggøres samme dag på kommunernes hjemmesider med en klagefrist på fire uger.

Bilag

Bilag 1: Forvaltningernes besvarelse af høringssvar (Hvidbog) - KBH's Bilag 2
Bilag 2: Udkast til endelig VVM-tilladelse - KBH's Bilag 3
Bilag 3: Miljøkonsekvensrapport for projekter i Kagsmosen og Kagsåen - KBH's Bilag 4
Bilag 4: Høringssvar til miljøkonsekvensrapport og VVM-tilladelse - KBH's Bilag 5
Bilag 5: Oversigskort af projekterne - KBH's Bilag 6

Diverse
Sag nr. 25

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.

Lukket punkt: Orientering fra I/S Vestforbrænding
Sag nr. 26

Beslutningskompetence: KB

Beslutning

Anbefales.

Lukket punkt: Diverse
Sag nr. 27

Beslutningskompetence: TMU

Beslutning

Taget til efterretning.