Teknik- og Miljøudvalget

11-04-2023

Medlemmer

Formand Jan Kongebro (A)
Pia Hess Larsen (A)
Lene Due (A)
Ahmed H. Dhaqane (A)
Mogens Brauer (C)

Fraværende

Ahmed H. Dhaqane (A), sag 28-36

Sager 28 - 36

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 28

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Oversigt fremlægges til orientering.

  1. Tilsynsberetning 2022 (se bilag 1)
  2. Invitation til deltagelse i rundvisning på Vestforbrænding den 11. maj 2023 (se bilag 2 og 3).

Indstilling

Meddelelsespunkterne forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Bilag

Bilag 1: Tilsynsberetning 2022
Bilag 2: Invitation til at deltage i rundvisning på Vestforbrænding den 11 maj 2023 -notat
Bilag 3: Invitation til møde mellem Klima- og Naturudvalget og Agenda 21-gruppen den 11 maj 2023

Bustilpasninger i Ringnet 2025
Sag nr. 29

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Movia har sammen med Teknisk Forvaltning og de øvrige letbanekommuner udarbejdet et forslag til det fremtidige busnet gældende fra åbningen af letbanen i 2025. I udkastet er oplistet et basisscenarie samt tilvalgsmuligheder for buslinjerne 7A og 12. Udvalget skal tage stilling til basisscenariet, som sendes i høring.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at det besluttes, at basis-scenariet danner grundlag for det videre arbejde med busnettet i Rødovre, med tilføjelse af 7A's forlængelse til basisscenariet, og at linje 12 fortsat skal køre ad Viemosevej samt
  2. at beslutning om eventuelle yderligere tilkøb henvises til budgetproces 2025.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Movia har sammen med Teknisk Forvaltning og de øvrige letbanekommuner udarbejdet et forslag til det fremtidige busnet gældende fra åbningen af letbanen i 2025. Se bilag 1.

I forslaget er der udarbejdet et basis-scenarie for det fremtidige busnet, samt beskrevet forslag til evt. tilkøb som kan forbedre busbetjeningen i Rødovre. Såfremt ovenstående indstilling vedtages, vil bilag 1 udarbejdet af Movia blive opdateret i henhold til beslutningen. Og 7A vil i bassisscenariet indgå med hver anden afgang til Rødovre Nord station, Servicebussen vil blive forlænget til Rødovre Nord station og fortsætter i øvrigt som hidtil, og linje 12 fastholdes ad Viemosevej.

Det forventes, at dette basis-scenarie med de nævnte tilføjelser, er det forslag til fremtidig busbetjening, som af Movia sendes i offentlig høring i efteråret 2023, med eventuelle småjusteringer, som kan komme i den nuværende proces fra andre letbanekommuner.

Borgerinddragelse i Rødovre

I december 2021 har Teknisk Forvaltning afholdt et digital borgermøde, hvor borgere ved tilmelding kunne modtage link til at deltage i debatmøde, hvor forholdene og behovet for kollektiv trafik kunne drøftes. Mødet tog udgangspunkt i borgernes nuværende brug af busnettet og den øvrige kollektive trafik.

I drøftelsen blev der bragt emner op, som: barriere ved skiftet mellem bus og S-tog, når bilen eller cyklen er hurtigere end bussen, lav busfrekvens, flere skift i det kollektive net efter åbningen af Cityringen i København. Samt bedre forbindelser fra Islev til Rødovre og videre til København med særlig fokus på afgange i aftentimerne.

Disse elementer har Forvaltningen og Movia arbejdet med i udformningen af basis-scenariet. Dog med begrænset muligheder for bedre og nye forbindelser til København, da busnettet mellem Rødovre og København i meget begrænset omfang påvirkes af åbningen af letbanen. Det er primært forbindelser til de øvrige Vestegnskommuner, der påvirkes af letbanen. Heraf særligt nye forbindelser med letbanen til Glostrup og Herlev Hospital.

Movia og Rødovre Kommune vil i samarbejde gennemføre offentlig høring om det tilrettede Ringnet i løbet af efteråret 2023. Der vil ligeledes blive foretaget en høring af råd og nævn.

Basis-scenariet

I basis-scenariet er der tiltænkt forskellige tilpasninger for at skabe bedre busforbindelser til Rødovre Nord i Islev.

Ændringerne der fremgår af bilag 1, påvirker det nuværende busnet i Rødovre på følgende måde:

  • 7A, uændret
    forvaltningen foreslår dog linjen forlænget som en del af basis-scenariet
  • 9A, uændret
  • 12, omlægges væk fra Viemosevej og kører i stedet ad Slotsherrensvej til Rødovre Nord (letbanestation)
    forvaltningen foreslår dog, at linje 12 fortsat skal køre ad Viemosevej
  • 13, forlænges fra Rødovre Centrum via 161 nuværende rute fra Rødovre Centrum til Rødovre Nord (letbanestation), hvor buslinjen ender
  • 21, uændret
  • 22, uændret i Rødovre, men ruten afkortes i dens sydlige del uden for kommunen
  • 131, ny buslinje mellem Rødovre St. og Tingbjerg som skal erstatter den sydlige del af 161'eren og 132's nordlige rute
  • 132, alle afgange afkortes til Rødovre Centrum
  • 142, uændret i Rødovre, men ruten afkortes uden for kommunen
  • 161, buslinjen nedlægges og erstattes af 13'erens forlængelse og den nye buslinje 131
  • 166, uændret i Rødovre, men ruten afkortes uden for kommunen
  • 200S, uændret i Rødovre
  • 300S, erstattes af letbanen
  • 848, forlænges fra Islevbadet ud til Rødovre Nord (letbanestation)
  • 55E, regional buslinje, der forlænges fra Ballerup ned til Rødovre Nord (letbanestation).

Fordelene ved disse ændringer er et forenklet busnet, nye forbindelser mellem Islev, Rødovre Bykerne og letbanen. Der hvor buslinje 13 erstatter buslinje 161 stiger antallet af afgange, da 13'eren kører 20 minutsdrift, mens 161'eren kørte 30 minutsdrift. Hertil sikres der via letbanen adgang til Herlev og Glostrup Hospital. Økonomisk er det foreslåede basis-scenarie med tilføjelse af 7A en forøgelse i drift, hvorfor der forventes en merudgift i kommunens udgifter til busdriften svarende 0,7 mio. kr. pr. år.

Det samlede forslag for busnettet afkorter mange af de direkte forbindelser videre vestpå fra Rødovre. Den direkte kørsel mellem fingrene og S-togstationer langs Ring 3 overtages af letbanen. Det betyder et ekstra skift for at komme nord-sydpå uden om København, men samtidig forventes kortere rejsetid og flere mulige afgange pr. time med letbanen. Analyse af rejser til og fra Rødovre foretaget i forhold til Cykelstrategien viser, at de vigtigste rejsedestinationer fra Rødovre - ud over Glostrup og Herlev Hospital, er København. Dette blev også bekræftet på borgermødet i december 2021, hvor det var adgangen til København som blev vægtet højest.

En fastholdelse 12'eren ad Viemosvej kræver yderligere analyser i forhold til det samlede behov for trafikafvikling, med kommende anlæggelse af cykelstier og fremtidige parkering på Viemosevej i 2025.

Etableringen af den nye buslinje 131 vil fjerne forbindelse fra Kærerne til Islev, som 161 varetog. Analyser af rejsemønstret blandt nuværende brugere af 161 viser, at 161'eren primært bruges til at komme til og fra Rødovre Centrum, og ikke til at komme på tværs af Rødovre.

Tilkøb

Movia har belyst forskellige muligheder for at øge busdriften i Rødovre i forbindelse med de øvrige bustilpasninger:

  • Buslinje 7A, forlængelse af halvdelen af afgange til Rødovre Nord letbanestation via Tårnvej-Slotsherrensvej. Dette vil være en ny busforbindelse mellem Bykerne og letbanestationen, som også kobler Islev bedre sammen med det øvrige Rødovre, pris 1,5 mio. kr.
  • Buslinje 12, afgangene til Ålekistevej forlængelse til Rødovre Nord letbanestation, pris 1,2 mio. kr.

Forvaltningen vurderer, at tilkøbet af en forlængelse af 7A til Rødovre Nord letbanestation er det bedste forslag til forbedring af busnettet i Rødovre. 7A forlængelsen giver ligeledes en ny forbindelse mellem Islev og resten af Rødovre, hvor en eventuel forlængelse af 12'eren øger adgangen ind til København. 7A kører også i ydertimerne om natten, hvilket tilgodeser et større område i Rødovre, hvor der er natbuskørsel.

Forvaltningen anbefaler derfor, at forlængelsen af 7A indgår i basisscenariet. Og yderligere afgange for linje 12 indgår i budgetproces for 2025.

Lov- og plangrundlag

Ringnet 2025 proces for borgerinddragelse, KB-sag nr. 90 på Kommunalbestyrelsens møde den 5. oktober 2021

Borgermøde den 16. december 2021

Movia 2. behandlet budget.

Økonomiske konsekvenser

Basis-scenariet medfører en reduktion i driftstilskud til busdriften i Rødovre på 0,8 mio. kr. Med fuld effekt i budgetår 2026.

Tilføjelsen af 7A forlængelsen til basis-scenariet, hvilket medfører et øget driftstilskud på 1,5 mio. kr. i basis-scenariet. Det samlet driftstilskud til kollektiv trafik forøges derfor med 0,7 mio. kr. i 2025.

Forlængelsen af 7A medfører behov for en anlægsinvestering på 625 t. kr. til udvidelse af stoppestederne ved Tæbyvej og ved Grøndalslund Kirke.

Fastholdelse af 12'eren på Viemosevej forventes ikke at påvirke den samlede økonomi for Ringnet.

Et tilkøb af flere afgange for 12’eren fra Ålekistevej og Rødovre Nord letbanestation medfører et øget driftstilskud på 1,2 mio. kr.

Til budgetprocessen 2025 skal medtages følgende drifts- og anlægsinvesteringer:

  • 0,7 mio. forøget driftstilskuddet til kollektiv trafik pga. en 7A forlængelse.
  • 0,625 mio. kr. i anlægsinvestering til udvidelse af stoppestederne ved Tæbyvej og ved Grøndalslund Kirke.
  • 1,2 mio. kr. til et evt. tilkøb af flere afgange for 12’eren mellem Ålekistevej og Rødovre Nord letbanestation.

Movia's opdateres deres forventninger til de økonomiske konsekvenser for Ringnet 2025 i efteråret 2023.

Tidsplan

Offentlig høring, herunder høring af råd og nævn af det samlede Ringnet i efteråret 2023.

Endelige politisk vedtagelse af Ringnet 2025 i løbet af foråret 2024.

Bilag

Bilag 1: Nyt Ringnet Tilpasning af busnet i Rødovre

Endelig vedtagelse af Tillæg 4 til Lokalplan 145
Sag nr. 30

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Forslag til Tillæg 4 til Lokalplan 145, har været fremlagt i offentlig høring i fire uger. Lokalplantillægget indeholder supplerede bestemmelser til Lokalplan 145.

I høringsperioden er der ikke kommet nogen høringssvar.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at Tillæg 4 til Lokalplan 145 – Karrébyen vedtages.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Tillæg 4 til Lokalplan 145 har til formål, at sikre en arkitektonisk og volumenmæssig sammenhængende udvikling af Gartnerbyen.

Grundejer og totalentreprenør RosenfeldtNielsen, ønsker at bebygge delområde B, i æstetisk og volumenmæssig sammenhæng med resten af Gartnerbyen. RosenfeldtNielsen har opført Kamillehuset i Gartnerbyen, tegnet af Vilhelm Lauritzen arkitekter. Vilhelm Lauritzen arkitekter har ligeledes leveret tegningerne til Delområde B, som opfylder kravene i designmanualen for udviklingen af Gartnerbyen, og er i overensstemmelse med visionerne for udviklingen af området.

Med det fremlagte forslag, er der konstateret et behov for justeringer af bebyggelsesprocenten i Delområde B, fra 160 til 180. Dette gøres for at tilpasse den nye bebyggelse, så områdets arkitektur og byrum opleves sammenhængende og attraktivt.

Tillæg 4 til Lokalplan 145 er vedlagt som Bilag 1.

Lov- og plangrundlag

Lov om planlægning
Lov om Miljøvurdering af planer og programmer
Rammer om livet – Rødovre Kommunes arkitekturpolitik
Kommuneplan 2022
Rødovrestrategien.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Vedtagelse af forslag – januar 2023

Offentliggørelse af forslag – februar 2023

Offentlig høring i fire uger – februar/marts 2023

Endelig vedtagelse – april 2023

Offentliggørelse – maj 2023.

Bilag

Bilag 1: Tillæg 4 til Lokalplan 145

Dispensation fra Lokalplan 89 på ejendommen Roskildevej 282A-284
Sag nr. 31

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Ejer af ejendommen (Ejendomsvisioner A/S) har søgt om tilladelse til at indrette 4 lejligheder i tagetagen (4. sal), der tidligere har været anvendt til depotrum og tørloft. I forbindelse med ansøgningen om de 4 lejligheder er der søgt om dispensation fra bestemmelser i Lokalplan 89 delområde A.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at udvalget drøfter sagen med henblik på en afgørelse.

Beslutning

Dispensationsansøgning godkendt.

Sagsfremstilling

For at kunne realisere de ansøgte lejligheder i tagetagen på 4. sal, er der søgt om i alt 3 dispensationer fra Lokalplan 89 for Roskildevej Nord fra Veronikavej til Tårnvej.

Ud over ansøgningen om dispensationer har Teknisk Forvaltning umiddelbart vurderet, at indretningen af de 4 lejligheder på 4. sal, vil tillægge bygningen en etage mere. Det vil sige øge antallet af etager fra 3 til 4, hvilket ikke er i overensstemmelse med lokalplanens bestemmelser.

Ejer har indsendt ansøgning om byggetilladelse, der afventer udvalgets behandlingen af nævnte dispensationer.

Ejer har uden byggetilladelse igangsat ombygningen af tagetagen, herunder foretaget en renovering af ejendommens facader og tag samt forberedt indretningen af de fire nye ansøgte lejligheder.

Teknisk Forvaltning har i forbindelse med det igangsatte arbejde anmodet ejer om at standse ombygningsarbejdet indtil der er truffet en afgørelse i sagen.

Dispensation 1 om parkeringsforhold (§ 6)

I lokalplanen fastsættes en parkeringsnorm på 1 p-plads pr. bolig for etageboliger med mindre end 3 værelser og 1,5 p-plads pr. bolig for etageboliger med 3 værelser eller derudover. I tilknytning til boligen skal der endvidere etableres overdækket cykelparkering med plads til to cykler pr. lejlighed.

Eksisterende forhold:

Ejer informerer om, at der i dag er 9 parkeringspladser i ejendommens baggård. Endvidere oplyser ejer, at der ikke er mangel på parkeringspladser, idet der uden for ejendommen på Roskildevej er 18 parkeringspladser, som beboerne kan benytte sig af i nattetimerne. Ejer har ikke oplyst om evt. tiltag i forhold til cykelparkering.

Fremtidige forhold:

Ejer ønsker at etablere 15 nye parkeringspladser, så der i alt bliver 24 parkeringspladser på ejendommen. Da der i forvejen ikke er etableret tilstrækkeligt med parkeringspladser, er det ejers antagelse, at beboerne ikke har haft problemer med mangel på parkeringspladser. Ejer oplyser om parkeringsnormen; at der skal være 32 p-pladser til boliger og 23 p-pladser for erhverv, i alt 55 parkeringspladser på ejendommen.

Dispensation 2 om bebyggelsens omfang (§ 7)

Lokalplanens formål er bl.a. at sikre, at der mod Roskildevej bliver opført en randbebyggelse på 2½ til 3 etager. Bebyggelsesprocenten er i lokalplanen fastsat til 70 % for den enkelte ejendom.

Eksisterende forhold:

Ejendommen har i dag en bebyggelsesprocent på 94 %, og er opført i 3 etager.

Fremtidige forhold:

Ved at realisere de ansøgte fire nye lejligheder, vil ejendommen stige fra at være 3 til 4 etager. Bebyggelsesprocenten vil stige til 103 %. Bygningsmassen vil ikke forøges, da lejlighederne bliver indrettet/udført i eksisterende tagetage, der oprindeligt er indrettet med depotrum og tørloft. Nye depotrum til beboerne bliver etableret i kælderetagen.

Dispensation 3 om udendørs opholdsarealer og støjforhold (§ 8 og § 12.3)

I lokalplanen fastsættes, at opholdsarealet skal udgøre minimum 50 % af bruttoetagearealet. Støjbelastningen fra vejtrafikken må ikke overstige 55dB.

Eksisterende forhold:

Ejer gør opmærksom på, at der i dag ikke er etableret andre opholdsarealer end de eksisterende altaner i tilknytning til boligerne ud mod Roskildevej.

Fremtidige forhold:

For at imødekomme lokalplanens krav til opholdsarealer både til boliger og erhverv, skal der anlægges 788 m2 udendørs opholdsarealer på ejendommen.

I forbindelse med etablering af de nye taglejligheder har ejer planlagt at anlægge nye opholdsarealer på i alt 430 m2 til ejendommens beboere og erhverv. Opholdsarealer vil placeringsmæssigt være i ejendommens baggård samt altaner og etablering af ny tagterrasse (mod Elektravej).

Teknisk Forvaltnings vurdering af de 3 dispensationsforhold

Dispensation 1 om parkeringsforhold (§ 6):

Hvis en eventuel dispensation meddeles fra § 6 (parkeringsnormen), bør det overvejes om der i fremtiden kommer til at være mangel på parkeringspladser til ejendommens beboere og lejere af erhvervsmålene. I en eventuel dispensation vil der blive stillet betingelse om etablering af tilstrækkeligt overdækket areal til cykelparkering på ejendommen.

Dispensation 2 om bebyggelsens omfang (§ 7):

Det ansøgte projekt strider ikke imod formålsbestemmelsens intention i lokalplanen, som er at sikre, at der er en støjafskærmende randbebyggelse langs med Roskildevej for villaerne beliggende nord for området. Projektet kan være i strid med lokalplanens formålsbestemmelse, hvis man alene tolker på antallet af etager, som øges fra 3 til 4.

Etableringen af lejlighederne øger bebyggelsesprocenten, som i forvejen er høj i forhold til lokalplanens bestemmelse. Bebyggelsens ydre omfang vil ikke ændre sig. Den eksisterende bebyggelsesprocent er højere end lokalplanen, idet bygningen er opført før den er trådt i kraft. Der bør vurderes om en større bebyggelsesprocent reelt vil gøre forskel i området, når bebyggelsens omfang eller ydre fremtræden ikke øges.

Dispensation 3 om udendørs opholdsarealer og støjforhold (§ 8 og § 12.3):

Roskildevej er en støjbelastet vej, og der skal derfor tages højde for, at de nye arealer ikke er støjbelastede, da de ellers ikke kan medregnes som opholdsarealer.

De nye tagkviste/altaner i tilknytning til de nye lejligheder ses ikke at være hensigtsmæssige. Dels kan disse, alene på baggrund af støjniveauet fra vejen, ikke tælles med som opholdsarealer. Dels bør kommunen ikke planlægge for flere støjbelastede opholdsarealer. Fremtidige projekter på Roskildevej på denne og andre ejendomme skal overholde miljøstyrelsens grænseværdier for vejstøj, som er fastsat til 58 dB på opholdsarealer.

Etableringen af tagterrasse bør ligeledes tage højde for evt. støjgener fra vejen. Endvidere bør det vurderes, om der er indbliksgener til villaerne nord for ejendommen. Dette vil der kunne arbejdes med i en eventuel viderebearbejdning af udformningen.

Støjkortet i kommuneplanen viser, at hjørnet til indkørslen fra Kempsvej er støjbelastet. Der bør foretages målinger for at fastslå om grænseværdien på 55 dB kan overholdes før det planlagte opholdsareal bliver etableret.

Selvom de planlagte nye opholdsarealer ikke er tiltrækkelige for at efterkomme bestemmelsen i lokalplanen, er det et skønsmæssigt tiltag til at forbedre de eksisterende forhold på ejendommen.

Det, der primært taler for en eventuel dispensation er, at indretningen af de 4 lejligheder i ejendommens tagrum (som delvis er udført), ikke vil være særlig mærkbart for de omkringboende, da forholdet netop visuelt er indrettet i en eksisterende konstruktion. Der vil komme et større pres på parkering og trafik til ejendommen, men dette kan siges at være af et relativt beskedent omfang. I forhold til lejlighedernes udendørs opholdsarealer er indretningen af disse ikke optimale, men de svarer dog til, hvad ældre etageejendomme med en tilsvarende beliggenhed kan tilbyde.

Det, der primært taler for ikke at imødekomme dispensationsansøgningen er, at overskridelsen af bebyggelsesprocenten er væsentlig i forhold til bestemmelsen i lokalplanen. En eventuel dispensation kan medføre en præcedensvirkning for lignende ejendomme i lokalplanområdet, der på samme måde ønsker, at udnytte eksisterende loftrum til beboelse, der vil medvirke til en fortætning i området.

Lov- og plangrundlag

Lov om planlægning

Lokalplan 89

Kommuneplan 2022, rammebestemmelse 5F08 – Roskilde vest for Veronikavej.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Redegørelse fra ansøger om de lokalplanmæssige forhold
Bilag 2: Fotos fra ejendommen Roskildevej 282A
Bilag 3: Situationsplan - fremtidig forhold
Bilag 4: 4. sal - fremtidig forhold

Proces for udarbejdelse af Elladestrategi
Sag nr. 32

Beslutningskompetence: TMU/KNU

Sagens kerne

Teknisk Forvaltning fremlægger forslag til procesplan for udarbejdelse af elladestrategi - indsats 9 i DK2020 klimahandlingsplanen. Strategien skal danne rammerne for udbud og opsætning af ladestandere på offentlige arealer.

Sagen forelægges samtidig på Klima- og Naturudvalget og Teknik- og Miljøudvalget.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at den fremlagte beskrivelse for procesplan for Elladestrategi godkendes.


Beslutning fra Klima- og Naturudvalget, 11. april 2023, pkt. 19:

Godkendt.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Den 1. april 2022 kom der et nyt lovgrundlag om lade-infrastruktur i Danmark. Loven indeholder nye regler for kommunernes og regionernes muligheder for udrulning af lade-infrastruktur til offentlig benyttelse i kommunerne.

Indstillingen tager afsæt i den ændrede lovgivning, indsatsen i klimahandlingsplanen og input fra udvalgenes drøftelser i juni 2022, og skal danne grundlag for, at kommunen kan udbyde de offentlige arealer til opsætning af ladestandere til el- og hybridbiler.

Teknisk Forvaltning foreslår følgende proces og metode til at få indsamlet og inddraget de nødvendige inputs til strategien.

Borgerinddragelse

Udpegningen af interessante lokationer for opsætning kan med fordel ske med hjælp fra borgerne i Rødovre. Inddragelsen af borgerne kan medvirke til at øge opmærksomheden og motivationen til at skifte til el-biler.

Forvaltningen foreslår, at dette gøres via et digitalt kort, hvor borgere kan indmelde deres ønsker til placering af ladeinfrastruktur rundt om i kommunen. Ved en digital undersøgelse kan der tilknyttes et spørgeskema, for at få nogle grundoplysninger om borgerne - f.eks. om de allerede har eller overvejer at skifte til el-bil i den nærmeste fremtid, boligform, afstand til parkering osv.

En digital inddragelse giver bredere rammer for udpegningen end et fysisk borgermøde, som er begrænset af tid og sted. Drøftelser, bekymringer og overvejelser ved skiftet til elbiler er ofte på et individuelt niveau: Hvor skal standerne sættes op? Hvor langt fra hjemmet vil jeg parkere for at lade? Dækker rækkeviden af el-bilen mit behov? Kan jeg lade op på arbejdet? Findes der nok lademuligheder på vejnettet i tilfælde af, at jeg glemmer at lade? Etc. Derfor vurderer forvaltningen, at en digital inddragelse i denne sammenhæng giver et bedre udbytte end et traditionelt borgermøde.

En nem digital løsning er mere målrettet borgere, som ikke er særlig engageret i emnet. F.eks. bilejere med en benzin- eller dieselbil, og som ikke rigtig er kommet i gang med overvejelserne om skifte til en el-bil. Denne brugergruppe er meget vigtig at få inddraget, da det vil være deres skift fra fossile brændstoffer, som kommer til at styre hastigheden for den grønne omstilling på transportområdet.

For at skabe opmærksomhed om den digitale udpegning foreslår forvaltningen, at der kan arrangeres opsøgende kontakt på særlige lokationer, f.eks. ved Rødovre Centrum, biblioteker, torve og Rødovredagen, hvor der kan står medarbejde fra forvaltningen med et oversigtskort over kommunen, og modtage input til Elladestrategien. Denne kontaktform betyder, at kommunen kan komme i dialog med grupper af borgere, som ikke på eget initiativ ville opsøge kommunen med deres synspunkter på borgermøder eller deltage digitalt.

Brug af data til udpegning

Fra den 1. februar 2023 er der blevet åbnet op for, at Rødovre Kommune kan søge i motorregistret om bildata ud fra geografiske områder. Heraf om der er tale om el-, diesel- eller benzinbiler indregistreret. Sådanne dataudtræk kan forvaltningen bruge til at kvalitetssikre udpegninger af lokationer og antallet af ladepunkter, efter den forventede efterspørgsel på offentlig tilgængelig lademuligheder.

Dansk Statistik og DTU Transportvaneundersøgelse ligger ligeledes inde med data, som potientielt kan hjælpe med at kvalificere udpegningen af lokationer samt fordelingen af ladepunkter i kommunen.

Erhvervslivet og de almen boligselskaber

Private områder, private veje og private fællesveje er ikke omfattet af AFI-loven. Elladestrategien vil af hensyn til helheden indeholde elementer, hvor der er fokus på dialog og samarbejde med de aktører og interessenter, som ikke er omfattet af lovgivningen.

De almene boligselskaber og private boligområder som f.eks. IrmaByen, vil fortsat alene have ansvaret for at indgå private aftaler om at få opsat lademuligheder i deres områder. Det samme gør sig gældende for erhvervsområder og virksomheder. Det er nogle begrænsninger i forhold til, hvor meget disse grupper kan inddrages i kommunens elladestrategi, men strategien vil naturligvis tage højde for, det marked og de muligheder, der ligger uden for de kommunale rammer.

F.eks. vil forvaltningen gerne i dialog med både de almene boligselskaber og erhvervslivet om, hvordan de får sat gang i deres eget arbejde med opsætning af ladestander. Dette kommer forventelig til at være et fokusområde i strategien, da de almene boligselskaber og erhvervslivet råder over de fleste af de samlede parkeringsområder i kommunen.

Et særligt fokus er på detail- og dagligvarebutikker og om deres planer for at tilbyde kunderne lademuligheder - f.eks. på tankstationer eller ved dagligvarebutikker, ligesom Rødovre Centrum allerede tilbyder deres kunder mulighed for at lade, mens de besøger centeret. Forvaltningens forventninger er, at lademuligheder er noget alle tankstationer også kommer til at tilbyde. Det samme forventes ligeledes at være tilfældet ved dagligvarebutikkerne, da dette kan være et potentiel konkurrenceparametre for at tiltrække kunder.

Fysiske forhold

Opladning af el-biler forudsætter, at det er muligt at parkere ved ladestanden, hvorfra der skal trækkes et kabel hen til køretøjet. Dette sætter særlige krav til hvor standerne kan placeres. Pladsen skal nødvendigvis inddrages fra fortovet eller fra grønne siderabatter langs vejene - til potentiel gene for de gående eller reduktion i mulighederne for begrønning af kommunens veje. Ladekablet er i sig selv også en udfordring for gående, hvis standeren ikke står ud til kantstenen. De samme problemstillinger gør sig gældende, hvis der er cykelsti langs vejen, hvor der heller ikke kan trækkes kabler på tværs over cykelstien. Dette gør særlig opsætning af ladestander langs de større offentlige veje til en særlig udfordring. Tilsvarende problemstilling findes langs mindre boligveje, hvor fortovene er smalle.

Lov- og plangrundlag

Lov om infrastruktur for alternative drivmidler til transport (AFI-loven)

Budget 2023

Klimahandlingsplan.

Økonomiske konsekvenser

I Budget 2023 er der afsat 50.000 kr. til ekstern rådgivning og borgerinddragelsesproces.

Tidsplan

Gennemførelse af borgerinddragelsesproces efterår 2023

Endelig vedtagelse af Elladestrategi primo 2024

Udbud af offentlige arealer til ladestandere i 2024.

Orientering om renovering af broer og tunneller 2023
Sag nr. 33

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

I budget 2023 er der i driftsbudgettet afsat et rådighedsbeløb på 2,1 mio. kr. til renovering af broer og tunneller.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at de foreslåede arbejder tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Der er behov for, at en række broer og tunneler renoveres inden for en årrække.

I 2023 foreslås følgende broer og tunneler renoveret:

  • Tunnel under Tårnvej ud for Fortvej. Der forekommer korrosion i spunsvæggene. Spunsvæggene renoveres for at stoppe korrosionen og forlænge levetiden.
  • Bro mellem Viemosevej og ved Harrestrup Å. Samlebeslag under bro er korroderet og skal udskiftes. Hvis der er overskydende midler, foreslås brodækket udskiftet.
  • Bro for enden af Nørrevangen over Harrestrup Å. Nedbrydningsskader på rækværker og fløjmurer renoveres/udskiftes for at opretholde trafiksikkerheden på broen. Samtidig forstærkes broen med et kulfiberbånd på undersiden for at sikre bæreevnen.
  • Bro for enden af Niels Frederiksens Allé over Harrestrup Å. Nedbrydningsskader på rækværker og fløjmurer renoveres/udskiftes for at opretholde trafiksikkerheden på broen.

Hvis renoveringerne viser sig at blive dyrere, vil det være nødvendigt at undlade nogle af opgaverne, og hvis opgaverne viser sig at blive billigere, kan der laves yderligere renoveringer. Dette vil være broen ved Viemosevej, hvor brodækket udskiftes.

Renoveringen udbydes og udføres primært af en ekstern entreprenør.

Da vi i forhold til det besluttede i 2022 ikke har gennemført det hele, da nogle arbejder ved tunnel under Nordre Ringvej blev ramt af uforudsete ekstraarbejder, bliver de udestående arbejder færdiggjort med ovenstående, ligesom de konkrete forslag for 2023 er baseret på nyeste eftersyn, og der kan derfor være ændringer i forhold til tidligere oplyst behov for renoveringer.

Lov- og plangrundlag

Lov om offentlige veje.

Økonomiske konsekvenser

I budget 2023 er der i driftsbudgettet afsat 2,1 mio. kr. til renovering af broer og tunneller.

Udgiften vedrører hovedfunktion 2.28 Kommunale veje.

Tidsplan

Renovering udføres i 2023.

Anlægsbevilling til fjernvarmeudbygning, nord og syd for Roskildevej
Sag nr. 34

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

I investeringsoversigten for budget 2023 er der afsat rådighedsbeløb på 63.823.570 kr. til udbygning af fjernvarme i Rødovre Kommune. Teknisk Forvaltning indstiller, at der bevilliges 63.823.570 kr. af det afsatte rådighedsbeløb til den videre udbygning.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at der gives en anlægsbevilling på i alt 31.388.641 kr. til Teknik- og Miljøudvalget, som finansieres af det afsatte rådighedsbeløb i budget 2023 på 31.388.641 kr. til fjernvarmeudbygning nord for Roskildevej samt
  2. at der gives en anlægsbevilling på i alt 32.434.929 kr. til Teknik- og Miljøudvalget, som finansieres af det afsatte rådighedsbeløb i budget 2023 på 32.434.929 kr. til fjernvarmeudbygning syd for Roskildevej.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Rødovre Kommunalbestyrelse har på sit møde den 14. december 2021 (sag nr. 196) endeligt godkendt et projektforslag for konvertering til fjernvarme af to områder beliggende syd for Rødovre Parkvej og øst for Tårnvej. Siden da er områderne omdøbt til udbygningsområderne nord og syd for Roskildevej.

Detailprojekteringen er nu så langt fremme, at der kan udsendes udbudsmateriale til entreprenører og andre leverandører.

I første omgang udbydes Voldumvej. Det er hensigten, at opgaven på Voldumvej bruges til at fastlægge de endelige samarbejdsprocesser mellem kunder, entreprenør, rådgiver og Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning. Efter Voldumvej fortsættes med udbygningen nord og syd for Roskildevej.

På grundlag af offentliggjorte oplysninger fra andre fjernvarmeselskaber om resultatet af deres udbud, forudser Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning væsentligt forhøjede tilbudspriser i forhold til erfaringstal fra for blot få år siden. For at imødegå væsentligt forhøjede tilbudspriser, er der i udbudsvilkårerne indføjet vilkår om indeksregulering, som Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning forventer vil medføre en lavere prissætning, idet der i tilbuddene ikke skal tages højde herfor.

Lov- og plangrundlag

Endelig godkendelse af projektforslag for fjernvarmekonvertering af to områder beliggende syd for Rødovre Parkvej og øst for Tårnvej. (Nord og syd for Roskildevej.) Godkendt på Kommunalbestyrelsens møde den 14. december 2021, (sag nr. 196)

Budget- og regnskabssystem for kommuner, herunder bekendtgørelse om kommuners mellemværender med de kommunale forsyningsvirksomheder

Budget 2023.

Økonomiske konsekvenser

Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning er takstfinansieret og bevillingerne på i alt 63.823.570 kr. kan afskrives mellem 5 og 30 år i stil med øvrige anlægsinvesteringer i fjernvarme.

Der er i budgettet for 2022-2025 afsat i alt 171.763.700 kr. til udbygning nord og syd for Roskildevej fordelt på 10.000.000 kr. i 2022, 63.823.570 kr. i 2023, 58.592.130 kr. i 2024 samt 39.348.000 i 2025.

Kommunens mellemværende med Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning udgjorde den 31. december 2022 i alt 87.790.789 mio. kr. I budget 2023 er forventningen for nuværende, at kommunens tilgodehavende hos Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning den 31. december 2023 vil udgøre ca. 187.000.000 kr. kr. under forudsætning af, at budgettet overholdes.

Udgiften på 63.823.570 kr. vedrører hovedfunktion 1.22 Forsyningsvirksomheder.

Tidsplan

Maj 2023 - september 2023: Anlægsperiode Voldumvej

2023-2026: Anlægsperiode udbygningsområder nord og syd for Roskildevej.

Ændring af takstblad 2023
Sag nr. 35

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

I forlængelse af beslutningen om at indføre abonnementsordning på fjernvarmeunit er det nødvendigt at opdatere takstbladet med en pris herfor. Hertil kommer behov for en præcisering af kampagnerabat i udbygningsområder samt anføring af betalingspart for diverse forhold ved tilslutning. Tilføjelserne skal være anført på takstbladet og anmeldt til Forsyningstilsynet for at være gældende for kunderne.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at takstblad 2023 gældende fra maj godkendes.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Takstbladet for Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning skal tilføjes pris for abonnement på fjernvarmeunit samt præcisering af sidste frist for underskreven tilslutningsaftale med kampagnerabat i udbygningsområder.

Tilføjelsene skal være anført på takstbladet og anmeldt til Forsyningstilsynet for at være gældende for kunderne.

Abonnement på fjernvarmeunit:

Ved fremsættelse af projektforslaget for konvertering til fjernvarme syd for Rødovre Parkvej og øst for Tårnvej, (nu omdøbt til nord og syd for Roskildevej) var det forudsat, at de fleste kunder ville vælge et abonnement på installationen af en fjernvarmeunit.

Med Kommunalbestyrelsens godkendelse af Vilkår for abonnement på fjernvarmunit kan ordningen nu sættes på takstbladet, så Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning kan tilbyde muligheden for abonnement på fjernvarmeunit til kunderne.

Abonnementsprisen på 250 kr./måned ekskl. moms (312,50 kr./måned inkl. moms) er fastsat ud fra de erfaringstal, som blev brugt ved beregningerne i projektforslaget. Afhængig af de omkostninger, som ordningen giver anledning til fremadrettet, kan prisen både hæves og sænkes. Det forudsættes, at abonnementsordningen som udgangspunkt hviler-i-sig-selv, så den over tid ikke belaster øvrige kunder.

Kampagnerabat på tilslutning:

Ved fremsættelse af projektforslaget for konvertering til fjernvarme syd for Rødovre Parkvej og øst for Tårnvej, (nu omdøbt til nord og syd for Roskildevej) var det forudsat i projektforslagets beregninger, at der gives kampagnerabat på 100 % på tilslutningsbidraget. Kampagnerabatten blev i sin tid indført som et forsøg for at få så mange kunder som muligt til at tilslutte sig udbygningen i Espely-Valhøj i perioden 2021-2022.

Kampagnerabat på tilslutning i udbygningsområderne har indtil været beskrevet som "Ved tilslutning inden der er gravet forbi ejendommen". Den formulering kan imidlertid give anledning til fortolkning og diskussion med kunderne. For at undgå tvivlstilfælde samt give et bedre planlægningsgrundlag for både rådgiver og entreprenører, foreslår Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning, at der fastsættes en dato for sidste tilmelding med kampagnerabat.

Det foreslås konkret, at benytte datoen 31. december i året inden den pågældende etape, hvor ejendommen er beliggende, påbegyndes.

For etaperne planlagt til udførelse i 2023 foreslås det, at fastsætte datoen til 31. maj 2023 for Voldumvej og 31. august 2023 for etaperne 1 og 2 i udbygningsområderne nord og syd for Roskildevej.

Betaling ved tilslutning og ændringer i installationer:

I de Leveringsbestemmelser for fjernvarme som Kommunalbestyrelsen godkendte i marts, er væsentlige betingelser for betaling ved tilslutning til fjernvarme og ved ønske om og/eller ved behov for ændringer af de tekniske forhold taget ud, for i stedet at være en del af takstbladet. Det er sket for at sikre en mere klar adskillelse af hvem betaler for hvad (beskrevet i Takstbladet) og administrative forhold ved tilslutning og levering af fjernvarme (beskrevet i Leveringsbestemmelser for fjernvarme).

Lov- og plangrundlag

Bekendtgørelse af lov om varmeforsyning (Varmeforsyningsloven). LBK nr. 2068 af 16. november 2021.

Bekendtgørelse om anmeldelse af tariffer, omkostningsfordelinger og andre betingelser for levering af fjernvarme, samt varmeproduktionsomkostninger til brug for fastsættelse af prisloft m.v. (Anmeldelsesbekendtgørelsen) BEK nr. 1412 af 3. december 2018.

Mulige tiltag for at tiltrække flere kunder til fjernvarme. Godkendt på Kommunalbestyrelsens møde den 28. september 2021 (sag nr. 153).

Endelig godkendelse af projektforslag for konvertering af fjernvarme i to områder beliggende syd for Rødovre Parkvej og øst for Tårnvej. Godkendt på Kommunalbestyrelsens møde den 14. december 2021 (sag nr. 196).

Godkendelse af Vilkår for abonnement på fjernvarmeunit. Godkendt på Kommunalbestyrelsens møde den 28. marts 2023 (sag nr. 50).

Godkendelse af Leveringsbestemmelser for fjernvarme. Godkendt på Kommunalbestyrelsens møde den 28. marts 2023 (sag nr. 49).

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Øvrige takster er ikke ændret.

Tidsplan

April: Takstblad 2023 anmeldes til Forsyningstilsynet med ikrafttræden 1. maj 2023.

Diverse
Sag nr. 36

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.