Teknik- og Miljøudvalget

15-08-2023

Medlemmer

Formand Jan Kongebro (A)
Pia Hess Larsen (A)
Lene Due (A)
Ahmed H. Dhaqane (A)
Mogens Brauer (C)

Sager 53 - 63

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 53

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Oversigt fremlægges til orientering.

  1. Temadrøftelse af Lokalplan 148 (se bilag 1)
  2. Temamøde om ny genbrugsstation (se bilag 2)
  3. Orientering om udbud på fjernvarme Roskildevej Nord og Syd (se bilag 3).

Indstilling

Meddelelsespunkterne forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Bilag

Bilag 1: Notat - Evaluering af Lokalplan 148
Bilag 2: Temamøde og besigtigelse af nærgenbrugsstation
Bilag 3: Udbud af fjernvarmeudbygning - nord og syd for Roskildevej

Nyt vejudlæg til privat fællesvej Sandbækvej 3A-5A
Sag nr. 54

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Sandbækvej 3A-3B ansøger om lov til at udlægge et vejareal til en ny privat fællesvej, som skal betjene Sandbækvej 5A. Adgangen til Sandbækvej 5A vil således fremover foregå via det vejareal, som i dag giver adgang til parkeringspladserne langs bygningen på Sandbækvej 3A-3B, som bl.a. huser T. Hansen.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at vejudlægget godkendes.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Sandbækvej 3A-3B har den 20. april 2023 ansøgt om lov til at udlægge et vejareal til en ny privat fællesvej, som skal betjene Sandbækvej 5A. Sandbækvej 5A er den grund, som ligger syd for den kommende genbrugsplads ud mod Jyllingevej. Grunden benyttes i dag til opbevaring/udstilling af Andersen Biler.

Teknisk Forvaltning har behandlet ansøgningen og fremlægger sagen til godkendelse hos Teknik- og Miljøudvalget.

Kommunen skal som vejmyndighed iht. privatvejslovens § 27-31 tage stilling til og godkende nye vejudlæg til private fællesveje, når de private grundejere ansøger om det.

Vejmyndigheden skal sikre sig, at de nye vejudlæg er i overensstemmelse med planforhold, placeret hensigtsmæssigt i forhold til vejnettet og udnyttelse af grundejernes ejendomme.

Der ansøges om et vejudlæg, der er 5 meter i bredden, og som består af den eksisterende interne vej på Sandbækvej 3A-3B (matrikel 67b). Se vedlagte kortudsnit for den nye vejforbindelse, hvor det nye vejudlæg er markeret med blåt.

På kortbilaget er der med gult markeret den nuværende vejadgang til Sandbækvej 5A (matriklen 67d). Den nuværende vejadgang inddrages i matrikel 67c - Sandbækvej 7, som er Rødovre Kommunes kommende genbrugsplads i Islev. Derfor skal der sikres en ny vejadgang til Sandbækvej 5A (matrikel 67d) via Sandbækvej 3A-3B (matrikel 67b).

Vejen fungerer i dag alene som adgangsvej til Sandbækvej 3A-3B parkeringspladser. I fremtiden ønskes det også, at vejen også skal benyttes til at komme til Sandbækvej 5A. Der ændres ikke på de nuværende vejforhold udover, at vejen kan bruges til dette ekstra formål.

Den interne vej er anlagt med asfalt, og dens vejvand ledes til vejriste som er koblet på spildevands/regnvandsledninger. Der foretages ingen ændringer af, hvor der er vejadgang til den offentlige vej Sandbækvej.

Samlet vurderer forvaltningen derfor, at der ikke er nogen forhold som taler imod godkendelse af vejen som ny privat fællesvej i Rødovre.

Når vejudlægget er godkendt, så vil Teknisk Forvaltning sørge for at få tilføjet vejen til den Centrale Vejfortegnelse jf. Privatvejslovens § 25.

Lov- og plangrundlag

Privatvejslovens § 25, 27-31, LBK nr. 1234 af 4. november 2015.

Lukket punkt: Køb af areal, Kommunalbestyrelsesmøde den 20. december 2022, Sagsnr. 213.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Matrikelkort 2023.02.07

Godkendelse af bump på Espely
Sag nr. 55

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Espely Grundejerforening har ansøgt om tilladelse til at anlægge bump på Espely. Vejen har status af privat fællesvej, hvorfor kommunen iht. Privatvejsloven skal tage stilling til om det ansøgte kan tillades.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at ansøgningen om anlæggelse af bump på Espely godkendes.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Espely Grundejerforening ønsker tilladelse til at etablere 6 bump på Espely. Se oversigtskort for placeringer af bumpene.

Rødovre Kommune skal, som vejmyndighed, tage stilling til det ansøgte efter Privatvejsloven. Kommunens stillingtagelse til det ansøgte vedrører alene, at der ikke er almen offentlige hensyn som taler imod det ansøgte. Evt. uenighed mellem grundejerne om tiltagene og økonomien i anlæggelse af bumpene er en privat sag.

Veje er i dag ikke trafiksaneret, men er del af den anbefalet maks. 30 km/t zone som starter på Brandholms Allé. De ønskede bump er derfor ligeledes designet efter 30 km/t.

Med det ansøgte kommer tiltagene til at ligge med en indbyrdes afstand på ca. 75 meter. Dette er tilsvarende anbefalingen for en 30 km/t hastighedszone. Vejen er dog allerede opdelt med sving i dens udformning, derfor er der ingen lige vejstrækninger på mere end 150 meter inden i området. Det vurderes, at placeringen af tiltagne ikke vil medføre problemer for fremkommeligheden, da vejen udgør et lukket vejsystem, som kun betjener beboerne.

Teknisk Forvaltning vurderer derfor, at der ikke er noget problematisk med den ansøgte vejændring.

Politiet har godkendt det ansøgte.

Forvaltningen anbefaler derfor, at der gives tilladelse til, at Espely Grundejerforening kan anlægge de ønskede bump på Espely.

Lov- og plangrundlag

Bekendtgørelse af lov om private fællesveje, nr. 1234 af 4. november 2015, § 56-57 (Privatvejsloven)

Bekendtgørelse af færdselsloven nr. 1324 af 21. november 2018, § 92, 92a og 100.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Placering af bump på Espely

Forslag til Tillæg 2 til Kommuneplan 2022. Almen-bolig-krav i rammeområde 4B20. Nyt boligkvarter syd for Irmabyen.
Sag nr. 56

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

For at opfylde Rødovrestrategiens ønsker om en bæredygtig byudvikling og en mangfoldig boligsammensætning, gives der med dette kommuneplantillæg mulighed for at stille krav om op til 25 % almene boliger i lokalplanlægningen af det nye boligkvarter syd for Irmabyen, som blev udlagt i Kommuneplan 2022. Forslaget om krav til almene boliger indgik i startredegørelsen, som blev godkendt af Kommunalbestyrelsen 28/2 2023.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at Forslag til Tillæg 2 til Kommuneplan 2022 fremlægges i offentlig høring i 8 uger samt
  2. at Forslag til Tillæg 2 til Kommuneplan 2022 ikke miljøvurderes.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Udviklingen af det nye boligkvarter syd for Irmabyen skal ske i overensstemmelse med Rødovrestrategiens ønsker om en bæredygtig byudvikling. Derfor gives der med dette kommuneplantillæg mulighed for i lokalplanlægningen, at stille krav om op til 25 % almene boliger i nye boligområder. Dette er for at bidrage til en mangfoldig boligsammensætning, hvor der er boliger til alle indkomst- og brugergrupper.

Kommuneplantillægget gælder alene for rammeområdet 4B20, hvor rammerne for lokalplanlægning suppleres med en bestemmelse om, at der kan stilles krav om op til 25 % almene boliger. Procentdelen af almene boliger opgøres i forhold til antal m2 etageareal indenfor lokalplanområdet.

Tillægget skal ikke miljøvurderes

I henhold til Lov om miljøvurdering af planer og programmer skal Rødovre Kommune gennemføre en miljøvurdering, hvis planforslaget må antages at få væsentlig indvirkning på miljøet. Det er ved den indledende miljøscreening vurderet, at de ændringer, som Forslag til Tillæg 2 til Kommuneplan 2022 giver mulighed for, ikke har væsentlig indvirkning på miljøet.

Denne afgørelse har været i høring hos HOFOR, Kroppedal Museum, Brøndby Kommune, og Rødovre Kommunes forvaltninger.

Der er ikke indkommet indsigelser til miljøscreeningen.

Digital Kommuneplan

Tillæg 2 til Kommuneplan 2022 er vedlagt som link:

https://rk.viewer.dkplan.niras.dk/DKplan/DKplan.aspx?TillaegId=18

Lov- og plangrundlag

Lov om Planlægning

Lov om Miljøvurdering af planer og programmer

Kommuneplan 2022.

Økonomiske konsekvenser

Ingen på sagens nuværende stade.

Tidsplan

Vedtagelse af Forslag til Tillæg 2 til Kommuneplan 2022: August 2023

Høring i 8 uger: September-oktober 2023

Endelig vedtagelse af Tillæg 2 til Kommuneplan 2023: December 2023

Offentlig bekendtgørelse: Januar 2024.

Opstart af Rødovrestrategi 2024
Sag nr. 57

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Kommunalbestyrelsen skal fremlægge en strategi for kommuneplanlægning og for lokal Agenda 21. I lighed med Rødovrestrategi 2020 foreslås det, at indarbejde dette i en strategi for hele kommunens virke.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at Rødovrestrategi 2024 udarbejdes som en kombineret planstrategi, Agenda 21-strategi og strategi for kommunens samlede virke,
  2. at det foreslåede hovedindhold i Rødovrestrategi 2024 godkendes samt
  3. at den skitserede tidsplan for Rødovrestrategi 2024 godkendes.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Formål

I henhold til Planloven har Kommunalbestyrelsen pligt til at vedtage og offentliggøre en strategi for kommuneplanlægningen.

Kommuneplanstrategien skal indeholde:

  • Oplysninger om den planlægning, der er gennemført siden den seneste revision af kommuneplanen
  • Kommunalbestyrelsens vurdering af og strategi for udviklingen samt
  • Beslutning om revisionsmetode – dvs. fuld revision eller delvis revision af kommuneplanen.

I henhold til Planloven har Kommunalbestyrelsen ligeledes pligt til at offentliggøre en strategi for kommunens bidrag til en bæredygtig udvikling i det 21. århundrede (lokal Agenda 21).

Rødovrestrategi 2020

I april 2019 besluttede Kommunalbestyrelsen, at Rødovre Kommunes strategi for kommuneplanlægningen og strategi for lokal Agenda 21 skulle være en strategi for alle forvaltninger. Resultatet af denne beslutning er Rødovrestrategi 2020, som blev vedtaget i Kommunalbestyrelsen i november 2020.

Rødovrestrategi 2024

Ligesom Rødovrestrategi 2020 anbefaler Teknisk Forvaltning, at Rødovrestrategi 2024 ligeledes udarbejdes som en strategi for hele kommunen, der samtidig favner den lovpligtige kommuneplan- og Agenda 21 strategi.

Forslag til indhold i overskrifter

Teknisk Forvaltning foreslår, at Rødovrestrategi 2024 tager udgangspunkt i følgende indholdsmæssige temaer.

  • Attraktive skoler og dagtilbud der fremmer trivsel
  • Gode kultur-, idræts- og sundhedstilbud for alle borgere
  • Et trygt liv for ældre borgere
  • Et grønnere og mere bæredygtigt Rødovre
  • En alsidig og levende by for borgere og virksomheder
  • Demokrati og stærke sociale fællesskaber

Teknisk Forvaltning foreslår, at der i Rødovrestrategi 2024 ikke udpeges nye byudviklingsområder med det udgangspunkt, at de tre byudviklingsområder fastholdes i Kommuneplan 2026.

Desuden foreslår Teknisk Forvaltning at tilføje et nyt fokusområde for skoler, daginstitutioner og idræt samt, at fokusområdet vedr. de gennemskærende fastholdes.

Forslag til inddragelse

Teknisk Forvaltning foreslår, at relevante inddragelsesaktiviteter i Rødovre Kommune, der foregår nu og/eller er planlagt frem mod udarbejdelsen af udkast til Rødovrestrategien i maj 2024, indgår som grundlag for udarbejdelsen af indholdet i Rødovrestrategi 2024.

Herudover foreslås en inddragelse af borgere i et nyt format, som f.eks. et borgerpanel (ønske om nye inddragelsesformater).

Der vil i udarbejdelsen af Rødovrestrategi 2024 blive arbejdet med FN’s verdensmål i et omfang tilpasset Rødovre Kommune.

Igangsætning af proces for udarbejdelse af Rødovrestrategi 2024

I henhold til Planloven skal Kommunalbestyrelsen vedtage og offentliggøre en strategi for kommuneplanlægningen og Agenda 21 inden for den første halvdel af Kommunalbestyrelsens valgperiode.

Teknisk Forvaltning foreslår, at Rødovre Kommune udskyder dette tidsperspektiv grundet det store fokus og afklaringsarbejde, der pågår omkring skole- og dagtilbudsområdet, som foreslås at indgå som fokusområde i Rødovrestrategi 2024. Det kan vise sig nødvendigt at foretage ændringer i kommuneplanens rammer og retningslinjer som resultat af det igangværende afklaringsarbejde. Hvis det er tilfældet skal det nævnes som et revisionstema i Rødovrestrategi 2024.

Lov- og plangrundlag

Planloven.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Tidsplan Rødovrestrategi 2024

August 2023: Politisk behandling af proces og indhold for Rødovrestrategi 2024

Mar/apr/maj 2024: Borgerinddragelse i løbet af foråret

August 2024: Temadrøftelse i Kommunalbestyrelsen, herunder visioner for Rødovre i et 10 årigt perspektiv

November 2024: Politisk behandling af Forslag til Rødovrestrategi 2024

December - februar 2025: Offentlig høring

Maj 2025: Endelig vedtagelse af Rødovrestrategi 2024.

Tidsplan Kommuneplan 2026

December 2025: Forslag til Kommuneplan 2026

Jan – feb 2026: Offentlig høring af Forslag til Kommuneplan 2026

Juni 2026: Endelig vedtagelse af Kommuneplan 2026.

Anlægsregnskab - Stier ved Irmabyen
Sag nr. 58

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Med opførelsen af Irmabyen blev det vurderet nødvendigt at afklare et sammenhængende stinet fra Irmabyen til midtbyen og Vestvolden. I den sammenhæng skete der også den afklaring af adgangsforholdene til den, på daværende tidspunkt, planlagte børneinstitution, nu Børneinstitution Espelunden. I Kommunalbestyrelsens sag nr. 122 af den 29. august 2017 bevilgede Kommunalbestyrelsen 2,6 mio. kr. til projektet placeret i 2017 og 2018. Projektet er afsluttet og viser en mindreudgift på 62.464 kr.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at regnskabet godkendes samt
  2. at mindreudgiften på 62.464 kr. tilgår kassebeholdningen.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

I forbindelse med etableringen af Irmabyen blev der afsat midler til en udbygning af stisystemet fra Irmabyen til midtbyen og til Vestvolden, således at der blev skabt et sammenhængende stinet for alle, og Irmabyen derved blev integreret i Rødovre. Udover stier blev der også afsat midler til nødvendige justeringer ved det nordlige skel. De enkelte delprojekter er oplistet nedenfor.

Da der er en sammenhæng mellem stisystemet i Irmabyen og adgangsforholdene til Børneinstitutionen Espelunden, blev der afholdt et dialogmøde med beboerne i Terrassehaven den 15. juni 2017, hvor der blandt andet blev stillet forslag om at undersøge vejadgang til institutionen via Nyholms Allé - enten syd for regnvandsbassinet eller Espevang. Jf. Kommunalbestyrelsens sag nr. 122 af den 29. august 2017 blev den samlede vurdering, at det var mest hensigstmæssigt, at fastholde den planlagte vej- og stistruktur, blandt andet grundet trafikal sikkerhed.

Delprojekter under Stier ved Irmabyen:

Cykel- og gangsti ved Espevang, 0,9 mio. kr.

Tilslutning af 3 stiadgange til eksisterende stier i Espelunden inkl. overgang over grøft, m.m., 0,6 mio. kr.

Sti til Vestvolden, 0,7 mio. kr.

Sikker krydsning af Korsdalsvej, 0,4 mio. kr.

I alt 2,6 mio. kr.

Projektet har været forsinket i en længere periode, da etableringen af stierne har været afhængige af etableringen af dels selve Irmabyen og dels Børneinstitutionen Espelunden.

  • Anlægsbevilling: 2.600.000 kr.
  • Udgift: 2.537.536
  • Mindreudgift: 62.465 kr.

Lov- og plangrundlag

Bekendtgørelse om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision m.v., bilag 1, pkt. 7.2

Generelle retningslinjer, budgetpublikationen.

Økonomiske konsekvenser

Mindreudgiften på 62.465 kr. tilgår kassebeholdningen.

Tidsplan

Ingen.

Nye leveringsbestemmelser for HOFOR vand og spildevand
Sag nr. 59

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

HOFOR har anmodet sine ejerkommuner om at legalitetsgodkende nye leveringsbestemmelser for koncernens vand- og spildevandsselskaber. De nye leveringsbestemmelser for HOFORs spildevandsselskaber er nødvendige for at leve op til en dom fra Højesteret omkring betaling for spildevandsanlæg, der er udført ved privat byggemodning. De nye leveringsbestemmelser for HOFORs vandselskaber har blandt andet til formål at leve op til en ny branchevejledning, som DANVA udgav i 2020.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at udkast til nyt regulativ for HOFOR Vand Rødovre A/S godkendes samt
  2. at udkast til ny betalingsvedtægt for HOFOR Spildevand Rødovre A/S godkendes.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

HOFOR har 9. maj 2023 anmodet Rødovre Kommune om at legalitetsgodkende udkast til nye leveringsbestemmelser for vand og spildevand (vandregulativ og betalingsvedtægt for spildevand). Leveringsbestemmelserne er godkendt af bestyrelsen for HOFOR Vand Holding A/S og HOFOR Spildevand Holding A/S den 30. marts 2023.

De gældende leveringsbestemmelser trådte i kraft 1. januar 2015, og der er siden opstået behov for opdateringer. DANVA har i december 2020 udgivet en ny branchevejledning vedrørende regulativ for almene vandforsyninger, hvilket har givet anledning til en række ændringer i HOFORs vandregulativer.

En væsentlig ændring i spildevandsbetalingsvedtægterne er, at HOFOR i bestemmelse om overtagelse af ”andre Spildevandsanlæg udført som privat byggemodning” (afsnit 8) har sløjfet en tidligere passus om, at der ikke ydes vederlag for overtagelsen. Dette blev underkendt af Højesteret i ”Grønttorvsdommen” i august 2021.

Det er HOFORs vurdering, at ændringerne i leveringsbestemmelserne i al væsentlighed er præciseringer, som ikke vil medføre større ændringer for kunderne. Som bilag til mødesagen er vedlagt udkast til nye leveringsbestemmelser samt to dokumenter, der viser forskellen mellem de gældende og de nye leveringsbestemmelser. Blandt de vigtige ændringer er:

Leveringsbestemmelser for vand

Afsnit 3. Ret til forsyning med vand.

Der er blevet tilført afsnit, som bl.a. omhandler sekundavand og vilkår i forbindelse med udstykning.

Afsnit 8. Vandinstallationer og 9. Hovedmåler

Her er ændret i rækkefølgen af en række bestemmelser for at gøre teksten mere overskuelig og logisk.

Afsnit 8.5.1 Fabriksfremstillede produkter godkendt til drikkevand

Der er tilføjet en bestemmelse, hvor det præciseres, at vandinstallationer skal udformes af materialer, der ikke afgiver sundhedsfarlige stoffer til vandet eller giver generende lugt, smag, misfarvning eller generende vækst af mikroorganismer.

Afsnit 9. Hovedmåler

Der er foretaget en generel opdatering af afsnit vedrørende HOFORs håndtering af målere og behandling af data, således at ejer/bruger kan få en bedre forståelse af, hvordan målere og data behandles. Den øgede brug af fjernaflæsning er afspejlet i bestemmelserne.

Afsnit 9.7 Særlig anvendelse af målerdata til styring af vandforbrug

Bestemmelsen omhandler muligheden for som et særligt supplement til mulighederne for at følge op på forbruget at abonnere på et intelligent styringssystem, som giver ejer/bruger mulighed for løbende at følge forbrugsdata og optimere vandforbruget. Det er særlig relevant for virksomheder og større ejendomme.

Afsnit 14. Betaling af anlægs- og driftsbidrag

Afsnittet er opdateret med det formål at tydeliggøre rykkerforløb og hæftelsesforhold, som skal gøre det lettere for kunderne at forstå leveringsbestemmelserne. Herudover er det præciseret, hvilke vilkår der skal være opfyldt, før der kan afregnes direkte med bruger i f.eks. en udlejningsejendom, jf. afsnit 9.5.5 om overgang fra fælles til individuel afregning. Endvidere er det præciseret, at ejere af dobbelthuse hæfter solidarisk.

Afsnit 16. Kommunikation mellem ejer/bruger og HOFOR

Nyt afsnit om kommunikation med ejere/brugere foranlediget af digital kommunikation og GDPR-regler. Kommunikation mellem HOFOR og ejer/bruger foregår som udgangspunkt digitalt. Ejer/bruger er, medmindre man er undtaget fra krav om digital kommunikation, forpligtet til at sikre, at HOFOR under hele aftaleforløbet er underrettet om en gyldig mailadresse og et gyldigt telefonnummer, som kan anvendes til al nødvendig kommunikation mellem HOFOR og ejer/bruger.

Leveringsbestemmelser for spildevand

Afsnit 4., 4.1, 4.2 og 4.3 - Tilslutningsbidrag

Ændringerne er en præcisering og uddybning af betingelserne for, hvornår der kan opkræves tilslutningsbidrag.

Afsnit 5.1 Vandafledningsbidragets opkrævning

Her er tilføjet bestemmelser om acontobetaling.

Afsnit 5.3 - Vandafledningsbidrag

Ændringen er en præcisering og uddybning af betingelserne for at kunne skønne et lavere forbrug ved ledningsbrud.

Afsnit 8.3.2. Privat byggemodning af allerede kloakerede grunde

Ændringen vedrører HOFORs betaling for kloakanlæggene og er en følge af højesteretsdommen i Grønttorvssagen.

Afsnit 12. Betalingsforhold

Afsnittet er som afsnit 14 under leveringsbestemmelserne for vand opdateret med det formål at tydeliggøre rykkerforløb og hæftelsesforhold, som skal gøre det lettere for kunderne at anvende og forstå leveringsbestemmelserne. Det bemærkes, at spildevand bl.a. afviger i forhold til vand ved, at det ikke er muligt at lukke ved manglende betaling.

Afsnit 14. Kommunikation mellem kunde og HOFOR

Se afsnit 16 under leveringsbestemmelser for vand.

Udkast til de nye leveringsbestemmelser har været i høring i de kommunale forvaltninger inden bestyrelsesmødet den 30. marts 2023. Teknisk Forvaltning samt Økonomi og Analyse havde et par mindre bemærkninger til de fremsendte udkast, som HOFOR har indarbejdet i de udkast, der nu forelægges Kommunalbestyrelsen. Teknisk Forvaltning samt Økonomi og Analyse vurderer, at de fremsendte udkast til nye leveringsbestemmelser er lovlige og kan legalitetsgodkendes af Kommunalbestyrelsen.

Lov- og plangrundlag

Regulativ for HOFOR Vand Rødovre A/S

  • Vandforsyningsloven, LBK nr. 602 af 10. maj 2022
  • Vandsektorloven, LBK nr. 1693 af 16. august 2021
  • Autorisationsloven, LBK nr. 30 af 11. januar 2019
  • Drikkevandsbekendtgørelsen, BEK nr. 1383 af 3. oktober 2022
  • Bekendtgørelse om betaling for vand efter målt forbrug m.v. på ejendomsniveau, BEK nr. 525 af 14. juni 1996
  • Bekendtgørelse om individuel afregning efter målt vandforbrug, BEK nr. 837 af 27. november 1998
  • Bekendtgørelse om anvendelse af måleinstrumenter til måling af forbrug af vand, gas el eller varme, BEK nr. 582 af 28. maj 2018
  • Bekendtgørelse om individuel måling af el, gas, vand, varme og køling, BEK nr. 563 af 2. juni 2014.

Betalingsvedtægt for HOFOR Spildevand Rødovre A/S

  • Vandsektorloven, LBK nr. 1693 af 16. august 2021
  • Miljøbeskyttelsesloven, LBK nr. 5 af 3. januar 2023
  • Renteloven, LBK nr. 459 af 13. maj 2014
  • Forbrugerklageloven, Lov nr. 524 af 29. april 2015
  • Udstykningsloven, LBK nr. 769 af 7. juni 2018
  • Vejloven, Lov nr. 1520 af 27. december 2014
  • Privatvejsloven, LBK nr. 422 af 25. april 2023
  • Lov om ændring af lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v., lov om miljøbeskyttelse, vandsektorloven, lov om vandløb og lov om vandforsyning m.v., Lov nr. 2210 af 29. december 2020
  • Spildevandsbekendtgørelsen, BEK nr 1393 af 21. juni 2021
  • Særbidragsbekendtgørelsen, BEK nr. 1375 af 30. november 2015.

Økonomiske konsekvenser

De nye betalingsvedtægter for spildevand flytter udgifter ved byggemodning fra developer til HOFOR og dermed vandforbrugerne. Dette er en følge af Højesterets dom i "Grønttorvssagen".

Tidsplan

De nye leveringsbestemmelser træder i kraft, når de er godkendt af Rødovre Kommune.

Bilag

Bilag 1: Regulativ for HOFOR Vand Rødovre
Bilag 2: Betalingsvedtægt for HOFOR Spildevand Rødovre
Bilag 3: Regulativ for vandselskaber nuværende og ny tekst
Bilag 4: Betalingsvedtægt for spildevandsselskaber nuværende og ny tekst

Ændring af vejnavne
Sag nr. 60

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har påpeget fejl i navngivingen af vejstrækninger i Rødovre Kommune. Der er i Rødovre Kommune registreret flere selvstændige vejstrækninger med samme vejnavn. Et forhold som ikke er i overenstemmelse med reglerne i Adresselovens § 3.

I denne sag er der tale om vejene Hvidsværmervej og Resenbrovej.

De fem selvstændige vejstrækninger er opstået, enten ved at vejene er blevet delt af større veje, i dette tilfælde Slotsherrensvej, eller ved at der er opsat vejspærringer.

Da det ikke vurderes hensigtsmæssigt at ændre på Slotsherrensvej og ophæve vejspærringerne, skal tre af disse vejstrækninger have nye vejnavne.

Der skal tages stilling til hvilke konkrete nye vejnavne som skal gælde fremover.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at Hvidsværmervej -midterste del- ændres til Natsværmervej,
  2. at der tages stilling til hvorvidt Hvidsværmervej - sydligste del - ændres til enten Grejvej eller Hobrovej samt
  3. at der tages stilling til hvorvidt Resenbrovej - sydlige del - ændres til enten Brumbassevej, Nymfevej eller Køllesværmervej.

Beslutning

Anbefales, idet Hvidsværmervej - sydligste del - ændres til Hobrovej og Resenbrovej - sydlige del - ændres til Nymfevej.

Sagsfremstilling

Baggrund

Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har påpeget fejl i navngivingen af vejstrækninger i Rødovre Kommune. Der er i Rødovre Kommune registreret flere selvstændige vejstrækninger med samme vejnavn. Et forhold som ikke er i overenstemmelse med reglerne i Adresselovens § 3. Derfor skal flere vejstrækninger tildeles et nyt vejnavn. Som konsekvens af nye vejnavne, vil der i nogle tilfælde også skulle tildes nye husnumre.

Teknik- og Miljøudvalget behandlede i september 2022 en sag om proces for nye adresser og vejnavne. Processen omfatter dialog med repræsentanter for berørte grundejere - fx grundejerforeninger og almene boligafdelinger - forud for den formelle procedure, som indebærer individuel partshøring af samtlige berørte.

Vejnavneforslag

Teknisk forvaltning anbefaler, at vejstrækningerne Resenbrovej og Hvidsværmervej, der ligger nord for Slotsherrensvej fastholder deres vejnavne, mens de vejstrækninger som ligger syd for Slotsherrensvej får nye vejnavne. Dette sker dels med udgangspunkt i antal beboere og dels fordi husnumrene på de nordlige strækninger er i overensstemmelse med retningslinjerne i Adressebekendtgørelsen.

Hvidsværmervej er delt to steder. Dels som nævnt af Slotsherrensvej og dels af en vejspærring mellem de almene boligselskaber Tjørneparken og Kærnehusene. Der er derfor her behov for to nye vejnavne. Navneændring af disse to vejstrækninger, skal ske samtidigt.

Teknisk Forvaltning har været i dialog med den almene boligafdeling Tjørneparken og Grundejerforeningen Islevhus, som i fællesskab foreslår vejnavnet Natsværmervej som nyt navn til strækningen mellem Slotsherrensvej og vejspærringen.

På den sydligste strækning af Hvidsværmervej og på Resenbrovej er der ikke en aktiv grundejerforening, derfor har forvaltningen sendt breve til grundejere og lejere med opfordring til at foreslå nye vejnavne. Der er i alt kommet 21 forslag på nye vejnavne (enkelte er gengangere).

Der er flere kriterier for tildeling af nye vejnavne bl.a. følgende:

  • Vejnavnet skal være entydigt. Der må ikke i en radius af 15 km være det samme eller et næsten enslydende vejnavn.
  • Et vejnavn kan sammensættes af op til 40 tegn, og forkortelser i vejnavne bør så vidt muligt undgås. Det anbefales at vejnavnet ikke er på mere end 20 tegn.
  • Der kan ikke benyttes personnavne på nulevende personer.

Teknisk Forvaltning har i udvælgelsesprocessen lagt vægt på, at et nyt vejnavn knyttede sig til de andre vejnavne i området.

Lov- og plangrundlag

Adresseloven.

Økonomiske konsekvenser

Udskiftning af vejskilte vil blive taget fra driftskontoen.

Tidsplan

Forventes ændret i indeværende år.

Bilag

Bilag 1: Oversigtskort

Forventet regnskab - Teknik- og Miljøudvalget pr. 30. juni 2023
Sag nr. 61

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Forventet regnskab pr. ultimo juni 2023 omfatter en opfølgning på forbruget af nettodriftsmidler for Teknik- og Miljøudvalgets rammer med udgangspunkt i status ultimo juni 2023.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at forventet regnskab pr. ultimo juni 2023 tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Der henvises til bilaget "Forventet regnskab - Teknik- og Miljøudvalget pr. ultimo juni 2023.

Lov- og plangrundlag

Principper for Økonomistyring i Rødovre Kommune.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Forventet regnskab - Teknik og Miljøudvalget pr. ultimo juni 2023

Budgetforslag 2024 -2027
Sag nr. 62

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Orientering om budgetforslag 2024-2027, som det fremsendes til Økonomiudvalgets 1. behandling den 30. august 2023.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

I henhold til tidsplanen for budgetprocessen er budgetforslaget lagt til Kommunalbestyrelsens medlemmer på KB-nettet. Budgetforslaget lægges endvidere på rk.dk til alle interesserede.

Budgetforslaget indledes med generelle bemærkninger, som beskriver de overordnede forudsætninger i budgettet. Herefter beskrives strategiske bemærkninger og ændringer på de enkelte områder.

Endvidere vises budgettet opdelt på de enkelte udvalg i Rødovre Kommune.

Bagerst i publikationen vises en oversigt over bevillingerne til de enkelte udvalg, takstoversigt og en række øvrige overblikstabeller over budgettet.

Bilag publiceres når budgetforslag 2024 udsendes den 14. august 2023.

Lov- og plangrundlag

Styrelsesloven §37-40.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Bilag til TMU sag nr. 62

Diverse
Sag nr. 63

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.