Teknik- og Miljøudvalget
05-12-2023
Medlemmer
Pia Hess Larsen (A)
Lene Due (A)
Ahmed H. Dhaqane (A)
Mogens Brauer (C)
Sager 87 - 98
Meddelelser
Sag nr. 87
Beslutningskompetence: TMU
Sagens kerne
Der er ingen punkter til behandling.
Beslutning
Taget til efterretning.
Resultat af buslæskurudbud
Sag nr. 88
Beslutningskompetence: TMU
Sagens kerne
I sommer-efterår 2023 har Teknisk Forvaltning gennemført udbud af kommunens buslæskure som del af indsatserne i DK2020.
Sagen forelægges til orientering i Klima- og Naturudvalget.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at resultatet af udbuddet tages til efterretning.
Beslutning fra Klima- og Naturudvalget, 5. december 2023, pkt. 43:
Taget til efterretning.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
I DK2020 klimahandlingsplanen er bæredygtige buslæskure udpeget som en indsats i den grønne omstilling, idet kommunens buslæskure muligvis kunne udskiftes til et design med solceller eller grønne tage. Solceller kunne bidrage til mindre energiforbrug, og de grønne tage ville udvide det grønne areal i kommunen og bidrage til øget biodiversitet.
Teknisk Forvaltning har i processen forud for udbuddet haft markedsdialog med leverandører på markedet. Forvaltningen har haft forudgående dialogmøder med repræsentanter fra Seniorrådet og Handicaprådet. Dette for dels at indhente viden om, hvad der kunne leveres, og dels for at afdække, hvad brugerne af buslæskurerne savner i de nuværende typer af buslæskure. Seniorrådet og Handicaprådets inputs blev taget med i markedsdialogen med leverandørerne, og indarbejdet i udbudsmaterialet i det omfang, at det forventeligt kunne leveres.
Som et element i markedsdialogen blev det klarlagt, at det ud fra et miljøperspektiv ikke ville være positivt at få solceller på buslæskurerne i Rødovre. Solceller har en miljøbelastning i forbindelse med fremstillingen, og det skal udlignes af den produktion af el, som solceller leverer over deres levetid. Miljøberegninger fra leverandøren viste, at solcellerne i deres levetid ikke ville kunne producere nok el til at udligne belastningen ved fremstillingen. Begrundelserne var det begrænsede tagareal og det danske klima. Samlet ville det derfor være en større miljøbelastning at udstyre buslæskurerne med solceller end at udstyre dem med grønne tage.
Solceller blev derfor fravalgt i udbuddet, og derfor blev der i udbuddet kun efterspurgt grønne tage. Set i lyset af antallet af læskure i Rødovre, så svarer det til en udvidelse af det grønne areal med en parcelhusgrund (ca. 700 m2). Plantearterne på de grønne tage vil forventelig være nogle andre arter end dem, der findes i tilstødende grønne arealer og i borgernes haver. De grønne tage vil derfor kunne øge den lokale biodiversitet.
Vinderen af udbuddet var Clear Channel, som tidligere har været driftsoperatør og leverandøre af læskurer i Rødovre. Samlet har Clear Channel mere end 20 års erfaring med at drifte læskurene i Rødovre.
Lov- og plangrundlag
DK2020 (Klimahandlingsplan).
Økonomiske konsekvenser
Den fremadrettede udgift til drift af læskurer afholdes indenfor det eksisterende driftsbudget. Eventuelle effektiviseringer indarbejdes i Budget 2025, hvor indsatsen er fuldt indarbejdet.
Tidsplan
Opstillingen af alle nye læskure med grønne tage sker løbende igennem 2024, hvor der skal udskiftes 90 læskure og 21 vitriner rundt om i Rødovre.
Proces for justering af Lokalplan 148 og udpegning af bevaringsværdige træer
Sag nr. 89
Beslutningskompetence: TMU/KNU
Sagens kerne
I august 2023 blev Lokalplan 148 drøftet i Teknik- og Miljøudvalget og Klima- og Naturudvalget. Her tilkendegav udvalgene, at forvaltningen skal arbejde videre med justering af en række bestemmelser i lokalplanen, herunder bestemmelserne om bevaringsværdige træer. I forlængelse heraf har Kommunalbestyrelsen den 26. september 2023 afsat 850.000 kr. til en konkret udpegning af bevaringsværdige træer i lokalplanens område.
Udvalgene ønskede ligeledes, at udpegningen af træer tager afsæt i en borgerinddragelsesproces.
Sagen behandles samtidig i Klima- og Naturudvalget og Teknik- og Miljøudvalget.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at den foreslåede proces for det videre arbejde med tilpasning af Lokalplan 148 tages til efterretning, herunder proces for udpegning af bevaringsværdige træer.
Beslutning fra Klima- og Naturudvalget, 5. december 2023, pkt. 44:
Godkendt.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
Baggrund
Formålet med Lokalplan 148 er, at området forbliver et grønt og åbent boligområde. I forlængelse heraf, at store karakteristiske træer bevares af hensyn til byens grønne udtryk, biodiversitet og den positive effekt på byklimaet.
Sikring af markante og bevaringsværdige træer har været praksis i kommunens lokalplanlægning i flere år. Sædvanligvis udpeges disse i den enkelte lokalplans kortbilag.
I Lokalplan 148 er bestemmelsen for bevaring af træer i dag ikke baseret på en konkret udpegning, men derimod i en generel bestemmelse om træerne stamme omkreds:
"§ 9.6 Markante træer. Træer med en samlet stammeomkreds på minimum 75 cm målt én meter over jorden, må ikke fældes uden forudgående tilladelse fra kommunen. Derudover må træer ikke stynes, topkappes el.lign. og store rødder må ikke overgraves eller blotlægges uden forudgående tilladelse fra kommunen."
Teknik- og Miljøudvalget og Klima- og Naturudvalget havde i august 2023 en fælles drøftelse af en række bestemmelser i Lokalplan 148. Heriblandt bestemmelserne om bevaringsværdige træer. Udvalgene tilkendegav blandt andet et ønske om, at bestemmelserne om bevaringsværdige træer bliver mere præcise og konkrete af hensyn bl.a. til borgernes mulighed for indflydelse. I forlængelse heraf har Kommunalbestyrelsen besluttet at udpege træerne i Lokalplan 148 på kortbilag.
Borgerkontakt og -inddragelse
På temadrøftelsen i august var ligeledes et ønske om, at udpegningen af træer sker på baggrund af en bred borgerinddragelse. Derfor foreslås, at alle borgerne få lejlighed til at komme med deres input omkring bevaringsværdige træer, samtidig med en orientering om træers værdi i forhold til både biodiversitet og byens grønne karakter. Dette vil foregå i lighed med den proces, der var i forhold til borgerinddragelsen vedr. elladestanderstrategien, hvor borgerne havde mulighed for at udpege ønsker til ladestandere på vejnettet.
Der vil forudgående blive kommunikeret tydeligt omkring formålet med input til bevaringsværdige træer, både i forhold til det, der peges på inden for Lokalplan 148's geografiske område, samt værdien af input om de træer, der ligger uden for lokalplansområdet.
Teknisk Forvaltning vil i første omgang se på alle de træer, som borgerne har peget på indenfor Lokalplan 148, og inputtet vil indgå i udpegningen af bevaringsværdige træer.
Udbud
Udpegningen af bevaringsværdige træer udbydes til tre rådgivningsfirmaer.
I udpegningen vil der blive lagt vægt på træernes sundhed og restlevetid. Der vil også kunne blive lagt vægt på træernes værdi i forhold til biodiversitet, deres arkitektoniske værdi, kulturhistoriske værdi og deres betydning for kvarterets grønne udtryk, herunder de indkomne udpegninger fra borgerne.
For at fremtidssikre udpegningen af træbestanden, vil der også være fokus på træer, som om 5-10 år vil få stor betydning for biodiversiteten og det grønne udtryk i området.
For de træer, der udpeges, skal der registreres slægt, art, højde, bredde, sundhed, placering, fotoregistrering m.v.
Som en option i udbuddet medtages de kommunale træer inden for lokalplanens område, så de kan vurderes på samme måde som de private. På den måde vil kommunen og andre graveaktører være ligestillet med borgerne.
Øvrige justeringer i Lokalplan 148
Forvaltningen vil herudover forberede forslag til ændringer af de bestemmelser i Lokalplan 148, som ikke omhandler bevaringsværdige træer. Dette gøres på basis af konklusionerne fra Teknik- og Miljøudvalgets og Klima- og Naturudvalgets drøftelser.
Forslag til disse ændringer af Lokalplan 148 forventes behandlet i Teknik- og Miljøudvalget og Klima- og Naturudvalget før sommerferien 2024. Når træregistreringen er færdiggjort, tilføjes dette i lokalplanforslaget, som herefter behandles i Teknik- og Miljøudvalget, Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen med henblik på at sende det i offentlig høring.
Der foreslås inddragelse af SAGIR forud for den endelige udarbejdelse af justeret lokalplan.
Lov- og plangrundlag
Planloven.
Økonomiske konsekvenser
Der er afsat 850.000 kr. til udpegningen af bevaringsværdige træer. Udgiften er indarbejdet som en del af de tekniske ændringer i forhold til budget 2024.
Tidsplan
Primo 2024 igangsættes indsamling af borgerinput vedr. bevaringsværdige træer. Forud herfor udarbejdes tilhørende information.
Udbudsmaterialet udarbejdes i januar-februar og udbydes i marts 2024.
Udpegning/besøg hos grundejere foretages i maj-august 2024, da det her er muligt at vurdere træernes fulde værdi, mens de har blade på. Forud den konkrete udpegning udsende informationsbreve i april-maj 2024. I denne proces inddrages SAGIR.
Revidering af den del af Lokalplan 148, som ikke omhandler bevaringsværdige træer, udarbejdes og drøftes politisk før sommerferien 2024.
SAGIR inddrages igen i revidering af lokalplanen inkl. de bevaringsværdige træer i efteråret 2024.
Behandling af forslag til justeret lokalplan samt bilag om bevaringsværdige træer behandles i Teknik- og Miljøudvalget ultimo 2024 og sendes derefter i offentlig høring.
Budgetresolution - Afklare muligheder for samkørsel ved M3 - Jyllingevej
Sag nr. 90
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
I budgetresolutionen for Budget 2023 blev det besluttet, at Teknisk Forvaltning skal beskrive mulighederne for at etablere en plads til samkørsel på Jyllingevej ved M3, herunder konsekvenser for biodiversitet m.v.
Sagen forelægges til orientering i Klima- og Naturudvalget.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at forvaltningen arbejder videre med, at etablere et skiltet opsamlingssted for samkørsel ved Jyllingevej.
Beslutning fra Klima- og Naturudvalget, 5. december 2023, pkt. 45:
Taget til efterretning.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
I budgetresolutionen for Budget 2023 er det beskrevet, at:
"Afklare muligheder for samkørsel ved M3/Jyllingevej
Rødovre Kommune ønsker at fremme brugen af samkørsel, og Teknisk Forvaltning skal derfor beskrive mulighederne for at etablere en plads til samkørsel på Jyllingevej ved M3-ringen, herunder konsekvenser for biodiversitet m.v."
Samkørsel er, når man kører flere i samme bil, typisk til og fra arbejde.
Flere steder langs motorvejsnettet er der etableret parkeringspladser/samkørselspladser, hvor f.eks. flere fra et lokalområde kan mødes og fortsætte i én bil. Dette reducerer miljøbelastningen. En sådan plads skal være nem at komme til og fra, for at være attraktiv for brugerne. Disse pladser er primært etableret af Vejdirektoratet på egne arealer.
En sådan samkørselsplads vurderes der ikke umiddelbart, at være mulighed for at lave ved Jyllingevej, da arealerne op mod Jyllingevej ikke tilhører Rødovre Kommune (bortset fra knallertbanen). For at adgangsveje til og fra stedet, skal være lette, vil en sådan plads også kræve, at midterrabatten brydes, evt. med etablering af lyskryds. Afhængig af udformning, vil etablering af en sådan plads kræve et større areal med fast belægning, og derfor påvirke biodiversiteten negativt.
En samkørselsplads kan også være knyttet op på kollektiv trafikbetjening. I Rødovre er der etableret en samkørselsplads ved Rødovre Centrum, hvor der er opsat en tavle, der indikerer mulighed for opsamling. Den kollektive trafikbetjening af Jyllingevej ved Motorring 3 er med busser til/fra Flintholm Station, Rødovre Station, Herlev Station og Skovlunde Station.
I forbindelse med ombygningen af Jyllingevej, er der indrettet en række parkeringspladser i større bredde end tidligere, og disse pladser kan allerede anvendes ved samkørsel for trafikanter, der ønsker det.
Forvaltningen har endvidere kigget på alternativer til Jyllingevej, og har derfor taget kontakt til ejeren af Islevdalvej 50 (tidligere Jyllingevej 336), hvor Jysk m.fl. har et fælles parkeringsområde, hvor der kan skiltes et opsamlingssted for samkørsel. Efter dialog med ejeren, er det vurderingen, at de er positivt indstillet i forhold til, at der kan skiltes et opsamlingsted for samkørsel på deres arealer. Den endelig placering aftales nærmere med ejeren.
Lov- og plangrundlag
Budget 2023.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Godkendelse af låneramme til I/S Vestforbrændings forventede investeringer i 2024
Sag nr. 91
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Vestforbrændings bestyrelse anmoder om godkendelse af låneramme 2024 på 237,0 mio. kr. til finansiering af forventede investeringer i 2024.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at Vestforbrænding får godkendt låneramme på 237,0 mio. kr., til finansiering af forventede investeringer i 2024 på 237,0 mio. kr. samt
- at lån optages med pro rata hæftelse i forhold til indbyggertallet det år, hvor forpligtelsen blev indgået, jf. vedtægtens § 6, stk. 2-3.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
På Vestforbrændings bestyrelsesmøde nr. 438a onsdag den 4. oktober 2023 godkendte Vestforbrændings bestyrelse låneramme på 237,0 mio. kr. til finansiering af forventede investeringer. Der henvises i øvrigt til indstillingen, vedlagt som bilag samt følgeskrivelse til låneramme 2024.
Vestforbrændings adgang til lånoptagelse er hjemlet i Økonomi- og Indenrigsministeriets bekendtgørelse nr. 1580 af 17. december 2013, om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v.
Kraftvarmeanlæg 138,0 mio. kr.
Forventede investeringer til udskiftning af utidssvarende el-anlæg og transformere, ny overheder til Anlæg 6, nye brændere til Anlæg 5. Der foretages gennemgang og optimering af begge turbiner og begge kedler samt miljømæssige forbedringer især støvreduktion på hele anlægget. Det hele er et led i optimering og levetidsforlængelse af kraftvarmeanlægget.
Varmenet 63,0 mio.kr.
Tilslutning af nye kunder, herunder kunder i nybyggerier med tilslutningspligt og konverteringer fra olie/gas til fjernvarme i eksisterende godkendte fjernvarmeområder. Disse aktiviteter skal finansieres ved lånoptagelse for at kunne medtage renteomkostninger i varmepriskalkulationen og dermed opretholde den reelle varmepris.
Bygninger kraftvarmeanlæg 10,0 mio. kr.
Forventede indstillinger af en række forbedringer af produktionsbygninger samt elevatorer og samling af værksteder i produktionen. Der foretages udskiftning af glas og vinduer i bygninger i produktionen og de tilknyttede administrative funktioner.
Andre bygninger 26,0 mio.kr.
Forventede indstillinger til forbedring af belægninger på udendørsarealer, opgradering af ventilationsanlæg, forbedring og udbygning af de administrative bygninger.
Nye lån optages med pro rata hæftelse i forhold til indbyggertallet det år, hvor forpligtelsen blev indgået, jf. vedtægtens § 6 stk. 2-3. Rødovre Kommunes andel udgør 4,36 % svarende til 10,33 mio. kr. baseret på indbyggertal fra 2023.
På baggrund af ovenstående skal bestyrelsen i henhold til § 10, stk. 14, i Vestforbrændings vedtægt, således anmode om kommunalbestyrelsens godkendelse af låneramme for 2024.
Lov- og plangrundlag
Økonomi- og Indenrigsministeriets bekendtgørelse nr. 1580 af 17. december 2013.
I/S Vestforbrændings vedtægt af 8. marts 2012.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Brev vedr. låneramme 2024Bilag 2: Følgebrev til låneramme 2024 - oktober 2023
Bilag 3: Punkt 2. Låneramme for 2024
Bilag 4: Bilag af Vestforbrændings vedtægter uddrag af §6 og §10
Godkendelse af låneramme til I/S Vestforbrændings Varmeplan 2030 etape 1
Sag nr. 92
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Vestforbrændings bestyrelse anmoder om godkendelse af låneramme på 6.300 mio. kr. til finansiering af forventede investeringer i 2023-2028 på Varmeplan 2030 etape 1.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at Vestforbrænding får godkendt låneramme på 6.300 mio. kr., til finansiering af forventede investeringer i 2023-2028 på Varmeplan 2030 etape 1 samt
- at lån optages med pro rata hæftelse i forhold til indbyggertallet det år, hvor forpligtelsen blev indgået, jf. vedtægtens § 6, stk. 2-3.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
En enig bestyrelse i Vestforbrænding har tiltrådt målsætningen i strategi 2030 om at rulle fjernvarme ud til yderligere 30.000 borgere inden 2030.
På bestyrelsesmøde nr. 438a, onsdag den 4. oktober 2023, godkendte Vestforbrændings bestyrelse en låneramme på 6.300 mio. kr. til finansiering af forventede investeringer vedrørende Varmeplan 2030 etape 1. Der henvises i øvrigt til indstillingen, vedlagt som bilag 3, samt bilag 2 med følgeskrivelse til låneramme for Varmeplan 2030 etape 1. Varmeplan 2030 indebærer en konvertering af mere end 10 % af landets naturgaskunder. Det er således en plan, der reducerer CO2-udledning betragteligt.
Garantistillelse for lån til Vestforbrænding påvirker ikke kommunernes låneramme. Det fremgår af vejledningen til lånebekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 1580 af 17. december 2013), at lånedispositioner foretaget af et selskab med kommunal deltagelse, som alene vedrører kommerciel virksomhed, ikke henregnes til kommunens låntagning. Det gælder således også for lånerammen til Varmeplan 2030.
Fjernvarme er et ‘hvile i sig selv‘ område, og derfor er det fjernvarmeforbrugerne, der kommer til at afholde omkostningerne til lånene for Varmeplan 2030.
Vestforbrænding har gennem årene optaget en række lån, uden det på noget tidspunkt har været nødvendigt at bringe de kommunale garantier i spil. Såfremt en ejerkommune ikke ønsker at deltage i lånoptagelsen, jf. indstillingens andet led, så vil hæftelsen fordeles pro rata blandt de øvrigt hæftende ejerkommuner i forhold til indbyggertallet det år, hvor forpligtelsen blev indgået, jf. vedtægtens § 6, stk. 2 og 3.
I vedlagte bilag findes indstillingerne fra I/S Vestforbrændings bestyrelsesmøder nr. 438 og 438a, økonomiske oversigter, uddrag af Vestforbrændings vedtægt samt et følgebrev der forklarer om baggrund, byggekredit, lånegaranti og hæftelse. Bilag 4-6 er er stemplet fortroligt, men fortrolighed er ikke længere gældende. Stemplingen stammer fra Vestforbrændings bestyrelsesmøde, hvor det af hensyn til en børsnoteret entreprenør var nødvendig med fortrolighed.
Til bestyrelsesmødet den 20. marts 2024 skal I/S Vestforbrænding udarbejde et oplæg til drøftelse vedrørende selskabets fremtidige ejerstruktur i relation til lånoptag og garantistillelse. Oplægget skal belyse hvordan ejerstruktur og selskabsformer kan tage højde for ejerkommunernes hæftelser fremover, når de forventede krav om selskabsdannelse af hele affaldsområdet er trådt i kraft. Drøftelsen vil indgå i en efterfølgende beslutning i bestyrelsen om en strategi for Vestforbrændings forskellige forretningsområder og ejerkommunernes garantistillelse og hæftelse fremover.
Der opkræves ikke garantiprovision, da vi i såfald opkræver garantiprovision af os selv, som følge af den lovgivning der ligger til grund for §60 selskaber, der er organiseret som interessentselskaber.
Hvis den fremtidige ejerstruktur betyder, at vi stiller garanti til et A/S eller ApS vil det betyde, at vi i givet fald vil opkræve garantiprovision, så vi overholder EU’s statsstøtteregler.
Lov- og plangrundlag
Økonomi- og Indenrigsministeriets bekendtgørelse nr. 1580 af 17. december 2013.
I/S Vestforbrændings vedtægt af 8. marts 2012.
Økonomiske konsekvenser
Ingen direkte.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Brev vedr. låneramme VP 2030 etape 1Bilag 2: Følgebrev låneramme Varmeplan 2030
Bilag 3: Indstilling best.møde 438 - hæftelse tillægsbevilling Varmeplan 2030 - Strategi 2030
Bilag 4: BM 438 punkt 3.b. Tillægsbevilling til Varmeplan 2030 - Strategi 2030
Bilag 5: BM 438 punkt 3.b. Bilag 1 Investeringsanmodning - Varmeplan 2030 tillægsbevilling
Bilag 6: BM 438 punkt 3.b. Bilag 2 Økonomi Varmeplan 2030 tillægsbevilling - Strategi 2030
Bilag 7: Vestforbrændings vedtægter uddrag af §6 og §10
Orientering om CO2-fangst på Vestforbrænding
Sag nr. 93
Beslutningskompetence: ØU
Sagens kerne
I/S Vestforbrænding orienterer om, at man med Copenhagen Infrastructure Partners (CIP) har underskrevet to aftaler om etablering af CO2-fangstanlæg hos Vestforbrænding. Desuden er der underskrevet et resumé af aftalernes gældende vilkår og betingelser. Aftalerne er juridisk uforpligtende, men danner grundlag for en event forpligtende aftale.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning
Indstilles taget til efterretning.
Sagsfremstilling
I/S Vestforbrændings bestyrelse har i samarbejde med ejerkommunerne tidligere besluttet, at Vestforbrænding skal være CO2-neutral inden 2030. Et virkemiddel til dette er CO2-fangst i forbindelse med affaldsforbrænding.
Derfor ansøgte Vestforbrænding om tilskud fra statens CO2-udbud for at kunne finansiere CO2-fangst, transport og lagring og dermed gøre Vestforbrændings og ejerkommunernes affaldsforbrænding CO2-neutral. Vestforbrænding var sammen med Ørsted og Aalborg Portland én af de tre udvalgte virksomheder, der kunne afgive den endelige ansøgning om et statstilskud på op til 8,1 mia. kr. til fangst og lagring af CO2.
Ørsted vandt udbuddet og Vestforbrænding besluttede at afsøge muligheden for et partnerskab med en privat aktør med henblik på at etablere CO2-fangst. I forlængelse heraf er der indgået to uforpligtende aftaler med Copenhagen Infrastructure Partners (CIP), som denne orienteringssag vil gennemgå.
Vestforbrændings bestyrelse skal inden udgangen af første kvartal 2024 præsenteres for en business case af mulige næste skridt, som der herefter skal tages stilling til.
Processen med at færdiggøre materialet til ovennævnte udbud varede knap to år. Det har medført, at Vestforbrænding i dag står med et robust og solidt projektgrundlag til etablering af et CO2-fangstanlæg. Derfor er Vestforbrænding blandt dem, der er længst fremme i Danmark med at realisere et CO2-fangstanlæg. Der er etableret en projektorganisation, udarbejdet projektforslag, gennemført udbud af det tekniske anlæg inkl. forhandlinger og aftaleindgåelse, klargjort øvrige udbud, samt udarbejdet VVM-ansøgning og arbejdet med de relevante kommuner om nødvendige lokalplanændringer mm. i relation til opførelsen af et CO2-fangstanlæg.
Ny partnerskabsmodel for CO2-fangst
Det forventes, at CO2-fangst vil være en vigtig parameter i den fremtidige konkurrenceudsættelse på affaldsområdet. Bestyrelsen i Vestforbrænding er optaget af, at Vestforbrænding skal stilles stærkest muligt i den kommende konkurrence, og at Vestforbrændings egen 2030-målsætning skal nås. Derfor er der behov for at arbejde videre med projektgrundlaget for et CO2-fangstanlæg.
På Vestforbrændings bestyrelsesmøde 437a i maj 2023 blev der givet mandat til, at Vestforbrænding arbejder videre med at etablere CO2-fangst, og at der præsenteres en ny business case for bestyrelsen ultimo 2023. Herunder blev der også givet mandat til, at Vestforbrænding undersøger mulighederne for et samarbejde med en privat aktør.
Vestforbrænding har afsøgt tre muligheder for private investorer og har valgt at indlede forhandlinger med Copenhagen Infrastructure Partners (CIP). CIP er både i Danmark og globalt involveret i udbygningen af infrastruktur, som medvirker til grøn omstilling, herunder Power-to-X. Den 6. november 2023 har Vestforbrænding og CIP indgået en uforpligtende aftale med vilkår og betingelser (et såkaldt term sheet) for et muligt partnerskab i et nyt selskab (et Joint Venture-selskab).
Ved udbuddet af Energistyrelsens første CO2-fangst-pulje bød Vestforbrænding med Evida og Gas Storage Denmark som leverandører af henholdsvis transport og lagring. Det havde den fordel, at Vestforbrænding havde den fulde kontrol. Det havde også den ulempe, at den fulde risiko for projektet påhvilede Vestforbrænding og i sidste ende Vestforbrændings 19 ejerkommuner, jf. den garantistillelse, der skulle stilles af alle 19 ejerkommuner før en ansøgning til Energistyrelsen kunne afleveres.
Et partnerskab med CIP vil betyde, at der etableres en ny juridisk enhed om et økonomisk samarbejde (et Joint Venture-selskab), som vil ejes 70% af CIP og 30% af Vestforbrænding. Dette er en betydelig fordel for Vestforbrænding og Vestforbrændings 19 ejerkommuner, da risikoen for CO2-fangst-projektet løftes ud af Vestforbrænding og ind i et selskab, hvor CIP ejer 70%. Derudover vil CIP sammen med Vestforbrænding i Joint Venture-selskabet påtage sig opgaven med at forhandle aftalerne med underleverandører til projektet. Der er her tale om opgaver, som CIP har stærke kompetencer og erfaringer indenfor, som Vestforbrænding kan drage nytte af.
Der er indgået tre aftaler mellem Vestforbrænding og CIP som danner grundlag for det videre arbejde med at afdække mulighederne for et forpligtende samarbejde:
- En aftaleforside, der indeholder aftalens dato og resumé af de gældende vilkår og betingelser og krav (Cover Agreement), som juridisk forpligter parterne til fortrolighed under de efterfølgende kontraktforhandlinger, og at der ikke indgås aftaler med andre.
- En uforpligtende aftale med vilkår og betingelser (Term sheet) for Joint Venture-selskabet Carbon Capture A/S, som indhegner de kontraktvilkår, som efterfølgende skal forhandles mellem parterne. Det bemærkes, at et term sheet ikke er juridisk forpligtende.
- En uforpligtende aftale med vilkår og betingelser (Term sheet) for aftalen mellem Vestforbrænding og Carbon Capture A/S omkring levering af den røggas, der skal renses af CO2-fangstanlægget. Aftalen indhegner de kontraktvilkår, som efterfølgende skal forhandles mellem parterne. Det bemærkes, at et term sheet ikke er juridisk forpligtende.
Mellem Joint Venture-selskabet og Vestforbrænding vil der efterfølgende skulle laves en række juridisk forpligtende aftaler vedrørende levering af blandt andet røggas, el, damp og leje af land fra Vestforbrænding til Joint Venture-selskabet. Disse aftaler skal forhandles på plads inden udgangen af marts 2024, så Vestforbrænding har mulighed for – hvis disse aftaler ikke kan lukkes – at byde selvstændigt ind på Energistyrelsens næste CO2-fangst-udbud, eventuelt selv eller med en anden partner end CIP.
Ny CO2-fangst aftale
I september 2023 blev SVM-regeringen sammen med et bredt flertal i Folketinget enige om en ny CO2-fangst-aftale. Heri peger aftalepartierne på CO2-fangst som et af de få tekniske virkemidler til at reducere CO2-udledningen fra affaldsanlæg. Med aftalen sammenlægges eksisterende puljer til CO2-fangst til to nye puljer med fokus på fangst, transport og permanent lagring af CO2. Disse to nye puljer vil komme i udbud i henholdsvis 2024 og 2025 og sigter efter CO2-fangst af henholdsvis 0,9 mio. tons og 1,4 mio. tons CO2. Samlet set vil puljerne udbyde 26,8 mia. kr., som løber i 15 år fremfor 20 år. Det er vurderingen, at Vestforbrændings CO2-fangstanlæg vil have gode muligheder for at komme i betragtning til tilskud via disse puljer.
Miljømæssige konsekvenser
Etablering af CO2-fangst er den vigtigste enkeltstående handling i forhold til at nå målsætningen om, at Vestforbrænding er CO2-neutral i 2030. Vestforbrænding er i dialog med Energistyrelsen om indregning af CO2-reduktionen i de kommunale klimaregnskaber.
Lov- og plangrundlag
Ingen.
Økonomiske konsekvenser
Ingen direkte. Det er Vestforbrændings forventning, at omkostningerne for CO2-fangst projektet kan indeholdes indenfor sparede afgifter og kvoter, hvorfor det ikke vil få økonomiske konsekvenser for ejerkommunerne og heller ikke vil have indflydelse på hverken varmepris eller affaldstakst.
Tidsplan
Vestforbrændings bestyrelse skal inden udgangen af første kvartal 2024 tage beslutning om de næste skridt for CO2-fangst projektet hos Vestforbrænding, herunder om der skal indgås en endelig aftale med CIP med henblik på at ansøge den nye CO2-fangst-pulje, som åbner til juni 2024.
Vestforbrænding vil invitere til to webinarer til alle kommunalbestyrelsesmedlemmer hos de 19 ejerkommuner, hvor Vestforbrændings direktion vil gennemgå status på CO2-fangst projektet.
Fjernvarmetakster april – december 2024
Sag nr. 94
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Vestegnens Kraftvarmeselskab I/S hæver deres takster markant pr. 1. januar 2024. Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning ser sig derfor nødsaget til at ændre takster pr. 1. april 2024. Samtidig indføres en trindelt model for det faste bidrag for Kundetype 1 (fritliggende enfamilieboliger). En model i stil med modellen brugt gennem mange år for Kundetype 2.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at den foreslåede trindelte model for det faste bidrag for Kundetype 1 indføres i takstbladet,
- at Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsynings takstblad 2024, april-december godkendes samt
- at Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsynings nye budget 2024, april-december godkendes og anmeldes til Forsyningstilsynet.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Takstbladets forskellige elementer er drøftet i Teknik- og Miljøudvalget på dets møde den 14. november 2023, sag nr. 83. I stil med den faste takst for Kundetype 2, ønskes der indført en trindelt model for den faste takst for Kundetype 1, enfamilieboliger. I forbindelse med den kraftige udbygning af fjernvarme til hovedsagligt fritliggende enfamilieboliger, er den hidtidige faste takst med samme beløb for alle kvadratmetre bolig ikke attraktiv for nyere og ofte velisolerede boliger. Det er til fordel for alle kunder, at så mange som muligt tilslutter sig fjernvarme allerede i anlægsfasen. Den trindelte model giver derfor en mindre takst for de sidste kvadratmetre bolig. Det forventes, at ændringen vil gøre det attraktivt for også nyere og ofte velisolerede boliger at tilslutte sig fjernvarme.
Det er administrationens hensigt, at den samme trindelte model indføres i takstbladet for udbygningstillægget, der omtales i projektforslaget for konvertering af tre områder beliggende nord og syd for Jyllingevej og vest for M3 (Islev). Projektforslaget blev foreløbig godkendt af Kommunalbestyrelsen på sit møde den 26. september 2023, sag nr. 135. Projektforslaget forventes fremlagt til Kommunalbestyrelsens endelige godkendelse i februar 2024, efter endt høring hos berørte forsyningsselskaber.
Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning (RKF) køber varme til brug for videresalg fra Vestegnens Kraftvarmeselskab I/S (VEKS).
Bestyrelsen for VEKS forventes på sit møde nr. 210, der afholdes den 15. december 2023, at godkende VEKS budget 2024, samt overslag for årene 2025-2027. Der tages derfor forbehold for evt. ændringer.
VEKS revideret budget 2024 med tilhørende salgspriser for varme, ligger til grund for RKF nye budget 2024, april-december og tilhørende takstblad 2024, april-december.
Prisstigningerne fra VEKS begrundes i:
- Energimarkedet har i de seneste år været svært at forudse, og det er stadig er meget uforudsigeligt. Prisen på biomasse steg voldsomt i løbet af 2022 og selvom prisen er faldet lidt, er den fortsat høj set i et historisk perspektiv. Prisen på affaldsvarme er steget som følge af stigende affaldsvarmeafgift og konsolidering ifm. selskabsgørelse af affaldsforbrændingsselskaberne.
- Elpriserne har været lavere end forventet, hvilket indirekte har påvirket fjernvarmeprisen, da indtægterne fra salg af el er mindre end forventet.
Den faste takst til VEKS stiger fra 44,67 kr./GJ til 48,65 kr./GJ. Det svarer til en prisstigning på 14,33 kr./MWh. For RKF betyder det rundt regnet 2,1 mio. kr./årligt.
Den gennemsnitlige variable takst til VEKS stiger fra 73,91 kr./GJ til 81,22 kr./GJ. Det svarer til en gennemsnitlig prisstigning på 26,32 kr./MWh.
Den afledte stigning af VEKS nye priser for 2024 hos RKF´s kunder betyder, at enkelte takstelementer stiger mere end 10 % udover den stigning som sket med virkning fra 1. januar 2024 i forhold til taksten for 2023. De nye takster skal derfor varsles overfor kunderne med mindst tre måneders varsel.
RKF har benyttet lejligheden til at gennemgå og ajourføre budgettets øvrige forskellige poster.
Taksterne for levering af varme fra RKF bestemmes efter varmeforsyningslovens bestemmelser om økonomisk at "hvile-i-sig-selv". Det vil sige, at RKF budgetterede resultat for 2024 efter varmeforsyningsloven skal være 0 kr.
Forslag til takster 2024, april-december ses i vedlagte bilag Takster 2024, april-december (ekskl. moms). De ændrede og tilføjede takster er markeret med rødt.
Lov- og plangrundlag
Bekendtgørelse af lov om varmeforsyning (Varmeforsyningsloven). LBK nr. 2068 af 16. november 2021.
Bekendtgørelse om anmeldelse af tariffer, omkostningsfordelinger og andre betingelser for levering af fjernvarme, samt varmeproduktionsomkostninger til brug for fastsættelse af prisloft m.v. (Anmeldelsesbekendtgørelsen). BEK nr. 1412 af 3. december 2018.
Afskrivningsbekendtgørelsen. BEK nr. 941 af 4. juli 2017.
Forsyningstilsynets vejledning om varslingsreglerne efter varmeforsyningsloven - særligt med henblik på væsentlige prisstigninger, af 16. marts 2022.
Økonomiske konsekvenser
RKF forventer at få et årsresultat på 0 kr. iht. varmeforsyningsloven.
For Forsyningstilsynets standardbolig (enfamiliebolig) er den faste takst for de første 130 kvm pr. 1. april 2024 hævet med 14,8 % i forhold taksten for 2023. Til gengæld har justeringer i budgettet betydet, at det ikke bliver nødvendigt at foretage yderligere stigninger i den variable takst, der fastholdes på 424 kr./MWh ekskl. moms. (530 kr. pr. MWh inkl. moms), gældende fra 1. januar 2024. En stigning på 9,8 % fra 2023 til 2024.
For Forsyningstilsynets standardboliger stiger prisen for 2024 pr. 1. april 2024 (inkl. moms) i forhold til 2023 beregnet for et helt års forbrug:
- Enfamiliebolig, 130 kvm, forbrug 18,1 MWh, stiger fra 13.871 kr. i 2023 til 15.381 kr. i 2024 (Stigning på 1.510 kr., svarende til 10,9 %).
- Lejlighed, 75 kvm., forbrug 15 MWh, stiger fra 10.519 kr. i 2023 til 11.606 kr. i 2024 (Stigning på 1.087 kr., svarende til 10,3 %).
Tidsplan
Takster og tilhørende nyt budget 2024 skal træde i kraft pr. 1. april 2024.
Takster og tilhørende nyt budget 2024 skal anmeldes til Forsyningstilsynet senest den 31. december 2023, før de kan træde i kraft den 1. april 2024.
Bilag
Bilag 1: Takster 2024 uden moms, pr. 1 april 2024 Ny genbrugsstation på Sandbækvej
Sag nr. 95
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Teknisk Forvaltning har siden temamødet den 22. august 2023 med Teknik- og Miljøudvalget arbejdet videre med den model for den nye genbrugsstation, som der var bred enighed om. Der er indhentet prisoverslag ved rådgiver, hvor det har vist sig, at anlægsarbejdet og forberedelser af underlag til belægning er forventet at blive væsentligt dyrere end forudset.
I modellen er der mulighed for at opnå besparelser på udgifter til det nuværende beholderlager og mandskabsfaciliteter. De forventede besparelser kan dog ikke dække hele den merudgift der er i prisoverslaget, hvorfor der indstilles til en drøftelse om hvorvidt Teknisk Forvaltning skal arbejde videre med modellen.
Merudgiften i den dyrere model kan finansieres ved en forhøjelse af affaldsgebyret på ca. 70 kr. pr. husstand pr. år.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at Teknisk Forvaltning arbejder videre med den skitserede model og udbyder opgaven.
Beslutning
Anbefales med stemmerne 4 for (A) og 1 imod (C). C stemte imod pga. infrastrukturforholdene.
Sagsfremstilling
På temamødet den 22. august 2023 var Teknik- og Miljøudvalget inviteret til dialog om, hvordan den nye genbrugsstation på Sandbækvej kan indrettes, så det bliver en tidssvarende, moderne og brugervenlig genbrugsstation. På mødet blev Teknik- og Miljøudvalget præsenteret for et skitseforslag med en hævet plads med moduler, og der var bred enighed om, at det var en god løsning, hvor udvalgets ønsker til en ny genbrugsstation kan blive indfriet. Teknisk Forvaltning har ved rådgiver Dines Jørgensen & Co fået udarbejdet et prisoverslag for etablering af en nye genbrugsstation ud fra skitseforslaget. Prisoverslaget er betydeligt dyrere end forventet, og der skal derfor ske en drøftelse af om Teknisk Forvaltning skal arbejde videre med skitseforslaget og udbyde opgaven.
Den nuværende genbrugsstation har et areal på omkring 7.200 m2, og den har hvert år 80.000 til 90.000 besøgende biler. På de travleste dage kommer op mod 500 besøgende, og der modtages omkring 13.000 tons affald pr. år. Ca. 20 % af de besøgende er erhverv.
Arealet der er til rådighed for den nye genbrugsstation udgør 7.500 m2. Det er med i planerne, at parkering og opladning for skraldebiler skal flyttes, så de holder på et areal langs pladsens nordlige skel i tillæg til de 7.500 m2.
Krav til ny genbrugsstation
Der er en række lovmæssige krav, som gælder for en genbrugsstation. Det gælder både for modtagelsen af affald, men også i forbindelse med vilkår i miljøgodkendelsen. Det er eksempelvis lovpligtigt, at der etableres et område til direkte genbrug. Det er også et krav, at der etableres et støjhegn rundt om pladsen, ligesom der er en række andre myndighedskrav i forbindelse med underlag og håndteringen af bl.a. metal, elektronik og farligt affald, samt regnvand.
Sorteringskrav til affald fra både myndigheder og I/S Vestforbrænding, er støt stigende. Der introduceres løbende nye affaldstyper, som der skal være plads til, og som skal bidrage til at øge genanvendelsen. Det skal den nye genbrugsstation kunne rumme.
På temamødet den 22. august 2023 var der bred enighed om, at den nye genbrugsstation skal tilbyde niveaufri adgang til containerne og mulighed for at benytte genbrugsstationen uden for den bemandede åbningstid. Derudover er der ønske om adskillelse af trafikken på pladsen, så lastbiler (der henter affald) og borgere holdes mest muligt adskilt. Det øger sikkerheden på pladsen. Skitsen for denne model, samt visualisering af plateauet og en beskrivelse af indretningen fremgår af bilag.
Fra Affaldsplan 2022-2033 er der et initiativ om etablering af undervisningslokale til formidling om affaldsområdet for kommunens skoleelever. Det er ligeledes et ønske.
Skitseforslag
Arealet til den nye genbrugsstation er forholdsvis lille, og det er derfor vigtigt, at pladsen udnyttes bedst muligt. Ved at hæve et areal på ca. 2.000 m2 kan der findes plads til de ønskede funktioner på de 7.500 m2, der er til rådighed. Det sker ved, at de 2.000 m2 bliver udnyttet dobbelt, da det giver 2.000 m2 lokaler under plateauet. Denne løsning vil således give niveaufri adgang til flest mulige affaldstyper og samtidig give plads for en fleksibel indretning under plateauet.
Med dette skitseforslag er alle aktiviteter på affaldsområdet (genbrugsstation, skraldebiler, renovationsmedarbejdere, administrationen og lager) samlet et sted, og derved fremtidssikret i forhold til en kommende selskabsgørelse af affaldsområdet.
Det er især udgifter til anlægsarbejde, belægning og jordhåndtering, der overstiger den forventede pris. Det er derved også udgifter der ikke ændrer sig uanset genbrugsstationens udformning og udseende.
Oprindeligt var det indregnet, at der ved købet af Sandbækvej skulle være etableret en belægning af arealet med kloakering og forsyningsledninger. Dette blev siden ændret til at arealet blev købt uden nogen forberedelser. Udgiften til ovenstående er således ikke indregnet i det oprindelige projekt.
Det hævede plateau er på skitseforslaget større end oprindeligt planlagt. Det er først og fremmest for at sikre en bedre trafikafvikling og en bedre indretning af genbrugsstationen. Til gengæld har det den afledte effekt, at der kan samles flere aktiviteter under plateauet og derved dobbeltudnytte et større areal af pladsen.
Affaldsområdet lejer for nuværende et lager på 800 m2 til brug for affaldsbeholdere. Med den skitserede model kan lejemålet opsiges og flyttes ind under plateauet. Derved spares lejeudgifterne. Det samme gør sig gældende for de pavilloner, der lejes til direkte genbrug og omklædning for skraldemænd.
Den skitserede model er ikke en ekstravagant model. Den består udelukkende af standardmoduler og betonelementer og der er ingen udgifter til arkitekter eller design. Den eneste måde den adskiller sig fra lignende genbrugsstationer er det forholdsvis store areal, som er hævet med moduler, men det er nødvendigt på det lille areal der til rådighed.
Til sammenligning koster den nye genbrugsstation i Gladsaxe Kommune omkring 95 mio. kr. og den i Herlev Kommune har kostet ca. 34 mio. kr.
I Kristiansstad i Sverige har man i 2019 bygget en genbrugsstation til ca. 55 mio. Dkkr.
Genbrugsstationen i Gladsaxe er stadig under opbygning, og den endelige pris kendes derfor ikke. De 95 mio.kr. er fra anlægsbevilling i budget 2022.
Genbrugsstationen i Herlev blev indviet i 2022. Der har fra starten været betydeligt flere kvadratmeter til rådighed, så der har ikke på samme måde været behov for at udnytte arealet dobbelt. I Herlev er der ikke indrettet lokaler til direkte genbrug og der er ikke lagerfaciliteter eller mulighed for aflæsning i båse.
Genbrugsstationen i Kristiansstad fra 2019 er bygget inden prisernes himmelflugt. Det er en supermoderne genbrugsstation, med fokus på bæredygtighed og formidling til børn og unge. Selve pladsen, med mandskabsbygning og opbygningen af- og indretning under modulerne, har givet inspiration til skitsemodellen for den nye genbrugsstation. Kristiansstad genbrugsstation er således bygget op af de samme moduler, som er forudsat i skitsen til genbrugsstation i Rødovre.
Fordele ved at arbejde videre med skitseforslaget
- Den skitserede model er en ny og moderne genbrugsstation med niveaufri aflæsning af affald og adgangskontrol uden for bemandet åbningstid.
- Aktiviteter på affaldsområdet samles og fremtidssikres i forhold til selskabsgørelse. Administration, lager og mandskabsfaciliteter flyttes til genbrugsstationens område.
- Indtægt for salg af grund. Der er allerede regnet med indtægter for salg af grunden hvor den nuværende genbrugsstation er placeret i budget 2024.
- Tidsplanen er presset i forhold til at få en ny genbrugsstation klar til december 2024. En opbremsning af processen kan betyde, at en ny genbrugsstation måske ikke kan nå at stå klar før i løbet af 2025.
Ulemper ved at arbejde videre med skitseforslaget
- Prisoverslaget er dyrere end forventet og de budgetterede besparelser ved at samle lager og andre aktiviteter kan ikke dække alle meromkostninger.
- Tidsplanen er underlagt usikre markedsvilkår, og den pressede tidsplan kan være med til at gøre løsningen uforholdsmæssig dyr, fordi vi er tvunget til at handle nu.
- Inflationen har generelt gjort det væsentligt dyrere at bygge.
- Der er ikke umiddelbart en billigere løsning, som kan opfylde alle krav og ønsker.
Bæredygtighed
I udbud af totalentreprise vil bæredygtighed blive tænkt ind som optioner og omfatte følgende parametre:
- Genbrugte byggematerialer i anlægsarbejde. Til selve anlægsarbejdet kan genbrugte byggematerialer erstatte jomfruelige materialer til opbygningen af bund og bærelag under belægningen.
- Beklædning af facader med genbrugstræ. Bygningerne og moduler til plateauet kan beklædes med genbrugstræ.
- Solceller på overdækning til skraldebiler. Der kan etableres en overdækning af skraldebilerne som kan benyttes til et solcelleanlæg. Energien herfra skal bidrage til opladningen af skraldebilerne og driften af genbrugsstationen.
- Regnvandet fra det overdækkede areal skal kunne opsamles og genanvendes.
Lov- og plangrundlag
Lokalplan 142 Islevdal erhvervskvarter.
Økonomiske konsekvenser
På Kommunalbestyrelsens møde den 10. november 2020 (sag nr. 103) blev bevilling af 7,5 mio. kr. i 2021 til etablering af ny genbrugsstation godkendt. Beløbet var første del af det afsatte beløb på 14,5 mio. kr., som er afsat til anlæggelse af ny genbrugsstation på Sandbækvej. De 7 mio. kr. er blevet bevilliget i forbindelse med overførselssagen 2022-2023 på kommunalbestyrelsesmødet d. 28. marts 2023 (sag nr. 64).
I budget 2023 er der foretaget en budgetudvidelse på 10,1 mio. kr., så det samlede rådighedsbeløb for etablering af en ny genbrugsstation er på 24,6 mio. kr.
Siden rådighedsbeløbet er besluttet, har inflationen medført en stigning i priser på varer og tjenesteydelser, og krav og forventninger til genbrugsstationen er ændret. Det afsatte rådighedsbeløb rækker derfor ikke længere. Det er især udgifter til belægning, som oprindeligt var en del af købet af grunden, og til byggemodning af området, som er betydeligt højere end det, som blev lagt til grund for den oprindelige bevilling. Desuden er der kommet andre ønsker til den nye genbrugsstation samt ny lovgivning med krav om direkte genbrug og politisk aftale om selskabsgørelse af affaldsområdet.
Teknisk Forvaltning har ved rådgiver Dines Jørgensen & Co fået udarbejdet et økonomisk overslag for etablering af den nye genbrugsstation.
Omkostningsfordelingen er listet op nedenfor:
Byggemodnings-, anlægs-, plads- og bygningslægsrelaterede arbejder: 34,5 mio. kr.
Plateau og bygning: 32,9 mio. kr.
Bygherrerådgivning, adm. m.v.: 1,6 mio. kr.
Uforudsete udgifter: 6,9 mio. kr.
I alt 75,9 mio. kr.
Ovenstående overslagspris for byggemodning mm. indeholder også indledende jordarbejder, der startes op i januar 2024. Dette arbejde finansieres af de allerede bevilgede midler.
I forhold til det afsatte rådighedsbeløb på 24,6 mio. kr. mangler der således at blive afsat et rådighedsbeløb og givet en bevilling på 51,3 mio. kr.
I forbindelse med den nye genbrugsstation er der sparede udgifter til lager og pavilloner svarende til 0,9 mio. kr. årligt. Det anslås, at denne udgift vil kunne dække lån på ca. 20 mio. kr. Dette betyder, at der er en udgift på ca. 31,3 mio. kr., der ikke kan dækkes af tidligere afsatte midler.
Finansieringen af restbeløbet vil betyde en årlig merudgift på ca. 70 kr. ekskl. moms pr. husstand i Rødovre Kommune.
Landsskatteretten har den 21. oktober 2020 truffet afgørelser om, at kommunerne ikke skal opkræve og afregne moms ved levering af renovationsydelser til private grundejere og grundejerforeninger. Dette har resulteret i at Skattestyrelsen har udarbejdet og udsendt et styresignal primo november 2023, som fastsætter at kommunerne fremover ikke længere skal opkræve moms af affaldsgebyrerne. For Rødovre Kommune vil det komme til at gælde fra 2025. Det er muligt for kommunerne at få refunderet tidligere opkrævet moms tilbage til 2012. Ind til videre har Rødovre Kommune indsendt krav om tilbagebetaling af 13,5 mio. for årene 2012 til og med 2022. Det vides dog ikke hvornår momsen vil blive refunderet. Derudover skal kravet for 2023 og 2024 opgøres og indsendes.
Tilbagebetalingen af de 13,5 mio. kr. i moms, kan indgå i finansieringen af genbrugsstationen, så gebyrstigningen ikke bliver 70 kr., men kun 40 kr. pr. husstand pr. år.
Da der fremover ikke vil blive opkrævet moms af affaldsgebyret, vil borgerne opleve et fald i affaldsgebyret, på trods af de ekstra omkostninger der er til den nye genbrugsstation.
Affaldsområdet er takstfinansieret og området er omfattet af affaldslovgivningens bestemmelser om økonomisk at hvile-i-sig-selv. Der er mulighed for, i henhold til lånebekendtgørelsen, at optage 30 årige lån til ny genbrugsplads.
Tidsplan
December 2023: Forberedelse til indledende jordarbejder.
Januar 2024: Indledende jordarbejder starter.
Januar 2024: Udarbejdelse af udbudsmateriale.
Februar 2024: Udbud af Totalentreprisen på den nye genbrugsstation.
Marts 2024: Politisk godkendelse af anlægsbevilling og en tillægsbevillingsbevilling.
2. til 4. kvartal 2024: Etablering af den nye genbrugsstation.
3. kvartal 2024: Sag om fremtidige åbningstider herunder ubemandet åbningstid i morgen- og aftentimerne.
4. kvartal 2024: Indvielse af den nye genbrugsstation.
Bilag
Bilag 1: Tegninger Tillæg 2 til Kommuneplan 2022 - 2034 - Endelig vedtagelse
Sag nr. 96
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Kommunalbestyrelsen vedtog på møde den 29. august 2023, at forelægge Forslag til Tillæg 2 til Kommuneplan 2022 i otte ugers offentlig høring. Tillægget indstilles nu til endelig vedtagelse.
For at opfylde Rødovrestrategiens vision om en bæredygtig byudvikling og en mangfoldig boligsammensætning, gives der med Tillæg 2 til Kommuneplan 2022 mulighed for, at stille krav om op til 25 % almene boliger i det nye boligkvarter syd for Irmabyen.
Forslaget om krav til almene boliger indgik i startredegørelsen til Lokalplan 156 - Nyt boligkvarter syd for Irmabyen, som blev godkendt af Kommunalbestyrelsen 28. februar 2023.
I høringsperioden er der indkommet to høringssvar. Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer i tillægget.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at Tillæg 2 til Kommuneplan 2022 vedtages endeligt.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Udviklingen af det nye boligkvarter syd for Irmabyen skal ske i overensstemmelse med Rødovrestrategiens vision om en bæredygtig byudvikling. Derfor gives derfor med dette kommuneplantillæg mulighed for i lokalplanlægningen, at stille krav om op til 25 % almene boliger i nye boligområder. Dette er for at bidrage til en mangfoldig boligsammensætning, hvor der er boliger til alle indkomst- og brugergrupper.
Kommuneplantillægget gælder for rammeområderne 4B20. Der indføres en rammebestemmelse i Kommuneplanen, som giver mulighed for at at fastlægge bestemmelser i lokalplanen om op til 25 % almene boliger i nye boligområder. Procentdelen af almene boliger opgøres i forhold til antal m2 bolig-etageareal indenfor lokalplanområdet.
Tillæg 2 til Kommuneplan 2022, kan ses i Bilag 1.
Offentlig høring
Tillæg 2 til Kommuneplan 2022 har været i offentlig høring i otte uger, fra den 6. september 2023 til den 1. november 2023.
I høringsperioden er der indkommet to høringssvar:
- Vejdirektoratet påpeget vigtigheden af hensyntagen til støj fra Motorring 3.
- En beboer i Irmabyen, ønsker flere parkeringspladser.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i Tillæg 2 til Kommuneplan 2022.
Høringsskemaet med Teknisk Forvaltnings bemærkninger til høringssvarene, kan ses i Bilag 2.
Digital Kommuneplan
Rødovre Kommuneplan 2022 er udgivet digitalt.
Tillæg 2 til Kommuneplan 2022 er vedlagt som link:
https://rk.viewer.dkplan.niras.dk/DKplan/DKplan.aspx?TillaegId=18
Lov- og plangrundlag
Lov om planlægning.
Lov om Miljøvurdering af planer og programmer.
Rammer om livet – Rødovre Kommunes arkitekturpolitik.
Kommuneplan 2022.
Rødovrestrategien.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Endelig vedtagelse af Tillæg 2 til Kommuneplan 2022: December 2023.
Offentlig bekendtgørelse: Januar 2024.
Bilag
Bilag 1: Tillæg 2 til Kommuneplan 2022Bilag 2: Høringsskema med høringssvar
Udmøntning af 1,5 pct. besparelse i budget 2024 (2025-2027)
Sag nr. 97
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Kommunalbestyrelsen har med vedtagelsen af budget 2024 (2025-2027) besluttet en generel varig rammereduktion på 1,5 pct. Denne sag beskriver udmøntningen af besparelsen på områder.
Sagen behandles samtidig i alle fagudvalg.
Indstilling
Staben for Økonomi og Personale indstiller,
- at de generelle forslag til udmøntning af besparelsen tages til efterretning,
- at de specifikke forslag til udmøntning af besparelsen godkendes samt
- at der gives følgende tillægsbevillinger i 2024, som indebærer udmøntning af de konkrete forslag i denne sag: En mindreudgift på 0,3 mio. kr. til Teknik- og Miljøudvalget, en merudgift på 0,4 mio. kr. til Klima- og Naturudvalget, en mindreudgift på 0,5 mio. kr. til Social- og Sundhedsudvalget, og en merudgift på 0,4 mio. kr. til Økonomiudvalget. Den samlede driftsbevilling er budgetneutral, fordi der allerede i budget 2024 er sket en foreløbig fordeling af besparelsen på 1,5 pct.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Med budgetaftalen for budget 2024 har en enig Kommunalbestyrelse besluttet en generel varig rammereduktion på 1,5 pct. i 2024 og fremefter. Det skal ses i sammenhæng med, at der i 2023 er indarbejdet en 1-årig rammereduktion på 0,75 pct., dvs. at forskellen til situationen i 2023, alt andet lige, er en yderligere reduktion på 0,75 pct. Endvidere har parterne udtrykt en forventning om, at afskedigelser ud af Rødovre Kommune kan undgås på de store velfærdsområder.
Forvaltningerne fremlægger med denne sag en beskrivelse af, hvordan reduktionen på 1,5 pct. foreslås udmøntet konkret. I relation til parternes forventning om, at der med besparelsen kan undgås afskedigelser ud af kommunen på de store velfærdsområder bemærkes det, at det er forventningen, at de steder, hvor stillinger nedlægges, sker det ved ikke at genbesætte eller omplacere jf. Rødovre Kommunes tilgang om ”ingen nemme løsninger”.
Udmøntningen falder i to hovedgrupper:
- En generel udmøntning som sker via justeringer og tilpasninger i institutionernes budgetter. Af bilag 1 fremgår en overordnet beskrivelse af dette for hvert udvalg. Det besluttes lokalt hvordan denne del af besparelsen konkret fordeles. Konsekvenserne rapporteres til udvalgene i de kvartalsvise udgiftsopfølgninger i 2024.
- En specifik udmøntning på aktiviteter, som medfører en ændring af et konkret serviceniveau. Nedenfor fremgår de aktiviteter der påvirkes.
På Børne- og Skoleudvalgets område:
- Nuværende niveau for fremskudt familiebehandling fastholdes.
- Nuværende niveau for Sundheds- og trivselsindsats fastholdes.
- Ophør af aftale om personaletilstedeværelse hvor der ikke er indmeldt børn i dagtilbuddet, i forbindelse med sampasningsordningen.
På Social- og Sundhedsudvalgets område:
- Udtræden af tværkommunalt samarbejde på kræftområdet.
- Midlertidig reduceret kapacitet på Rødovre Parkvej Skole.
- Træning på midlertidige døgnpladser bortfalder om lørdagen.
- Ny aftale med Dorthe Mariehjemmet, svarende til en rammebesparelse på 1,5 pct.
- Reduktion af puljen til det frivillige sociale arbejde.
En uddybende beskrivelse af udmøntningen af 1,5 pct. besparelsen i de enkelte udvalg fremgår af bilag 1.
Lov- og plangrundlag
Lovgrundlaget for kommunernes budgetlægning findes i Lov om kommunernes styrelse (Bekendtgørelse af lov om kommunernes styrelse, LBK nr. 47 af 15. januar 2019) og i Bekendtgørelse om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision mv. (BEK nr. 2305 af 28. december 2020). En mere detaljeret beskrivelse af budgetlægningen i Rødovre Kommune findes i de bevillingsregler, der fremgår af budgetpublikationens Generelle Bemærkninger.
Økonomiske konsekvenser
Budgettet er styringsgrundlag for Rødovre Kommunes virksomhed i 2024, samt i budgetoverslagsårene 2025-2027
I forhold til de bevillingsmæssige ændringer, der følger af sagen gælder det fortsat, at fordelingen af besparelsen på fagområder er uændret ift. i budget 2024.
Tidsplan
Sagen behandles i fagudvalgene: 5. december 2023.
Sagen behandles i Økonomiudvalget: 13. december 2023.
Sagen behandles i Kommunalbestyrelsen: 19. december 2023.
Bilag
Bilag 1: Uddybende beskrivelse af udmøntningen af 1,5 pct. besparelsen i de enkelte udvalg Diverse
Sag nr. 98
Beslutningskompetence: TMU
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.