Teknik- og Miljøudvalget
13-08-2024
Medlemmer
Pia Hess Larsen (A)
Lene Due (A)
Ahmed H. Dhaqane (A)
Mogens Brauer (C)
Fraværende
Sager 46 - 51
Meddelelser
Sag nr. 46
Beslutningskompetence: TMU
Sagens kerne
Oversigt fremlægges til orientering:
- Orientering om Opfølgende aftale ifm. klimaaftale om grøn strøm og varme og Rigsrevisionens beretning om tilsyn med aftaler i forsyningssektoren
Indstilling
Meddelelsespunktet forelægges til orientering.
Beslutning
Taget til efterretning.
Bilag
Bilag 1: Orientering om Opfølgende aftale ifm klimaaftale om grøn strøm og varme og Rigsrevisionens ber 4 Godkendelse af ny privat fællesvej til ungeboliger ved Rødovrehallen
Sag nr. 47
Beslutningskompetence: TMU
Sagens kerne
Den eksisterende adgangsvej Rødovre Parkvej udlægges som privat fællesvej. Vejudlægget skal godkendes af kommunen som vejmyndighed.
Indstilling
Teknisk forvaltning indstiller,
at vejudlægget til den nye private fællesvej på Rødovre Parkvej til vejbetjening af Rødovrehallen og nye ungeboliger godkendes.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
I forbindelse med udstykning af areal til ungeboliger ved Rødovrehallen i henhold til planområde i Lokalplan 153, skal den eksisterende private vej vest for Rødovrehallen vejbetjene boligerne. Der ansøges derfor om at få adgangsvejen Rødovre Parkvej opklassificeret fra privat vej til privat fællesvej.
Når andre end ejeren gives færdselsret over deres matrikel, kræver det vejmyndighedens tilladelse iht. privatvejsloven, inden den privatretslige aftale om færdselsret må udnyttes. Dette er for at sikre, at vejnettet passer til den trafik, der privatretsligt indgås aftale om, må færdes på vejen.
Kommunen skal tage stilling til vejudlægget iht. privatvejslovens § 26-43 for private fællesveje i byzonen.
Vejen er i dag anlagt i bredden 6 meter og længden ca. 217 meter. Vejen er anlagt som to delstrækninger med forskellig vedligeholdelsesstandard, som afspejler den aktuelle brug af vejen.
På de nordligste 180 meter af strækningen er vejen anlagt med to kørebaner til betjening af kørende trafik til og fra Rødovrehallen. På private arealer langs vejen, er der anlagt parkeringspladser til Rødovrehallens brugere. Vejen er anlagt med enkelte vejbrønde langs kantstenen i den østlige vejside samt græsrabat langs kørebanekanten i vejens vestlige side. Dette sikrer en fornuftig afvanding af vand til spildevandsledninger. Denne vejstrækning har en række fortovsfliser som fortov langs den vestlige vejside og er belyst i den østlige side. Oversigtsforholdene til den offentlige vej Rødovre Parkvej vurderes at være tilstrækkelige.
Adgangen til ungeboligerne ligger i den sydlige del af Rødovre Parkvej. Her er der anlagt en 2-sporet asfaltvej med muld langs begge vejsider. Belægningen på den sydlige strækning er hullet, ujævn og er ikke vedligeholdt. Vejen er anlagt med vejbrønde i hver ende i den østlige side af vejen. Dette sikrer en fornuftig afvanding af vand til spildevandsledninger. Den sydlige af strækning er uden belysning.
Se bilag for oversigtskort med vejudlæggets placering.
For at vejen fremadrettet kan betjene ungdomsboligerne med biltrafik, renovationsvogne mm., vil det kræve en istandsættelse, så den kommer op i en standard svarende til en normal boligvej.
Istandsættelsen vil kræve udskiftning af dele eller hele vejkassen, ny asfaltbelægning og det skal vurderes om afvanding og belysning er tilstrækkelig. Arbejdet vil skulle udføres efter opførelse af ungdomsboligerne og anlægsmidlerne til istandsættelsen vil derfor blive søgt indarbejdet i budget 2026.
Ud fra en samlet vurdering, er det Teknisk Forvaltnings anbefaling, at vejen kan godkendes som privat fællesvej, til vejbetjening af nye ungeboliger.
Når vejudlægget er godkendt, vil Teknisk Forvaltning sørge for at få tilføjet vejen til den Centrale Vejfortegnelse jf. Privatvejslovens § 25.
Lov- og plangrundlag
Privatvejsloven § 26-43, nr. 422 af 25. april 2023.
Økonomiske konsekvenser
Kommunen er ejer af Rødovre Parkvej, og skal derfor som bruger af vejstrækningen deltage i den fremtidige drift- og vedligehold af den private fællesvej.
Anlægsmidler til istandssættelse af vejen vil blive kvalificeret og søgt indarbejdet i budget 2026.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Kortbilag - Rødovre Parkvej privat fællesvej Resultat af SAVE-registreringen 2022/23 af bevaringsværdige bygninger
Sag nr. 48
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Kommunalbestyrelsen afsatte i budget 2020 midler til at gennemføre en registrering af kulturmiljøer samt at færdiggøre registrering af bevaringsværdige bygninger, som var blevet påbegyndt i 2016/17. Registreringen af kulturmiljøer blev gennemført i 2020/21 og indarbejdet i Kommuneplan 2022. Registreringen af bevaringsværdige bygninger er gennemført 2022/23 og til dels 2024.
SAVE-registrering af bygninger i Rødovre Kommune er således færdig, og der foreligger nu et samlet grundlag for en ensartet, klar og velfunderet praksis i planlægning og byggesagsbehandling. Derfor forelægges denne sag med anbefaling om at indarbejde de seneste resultater af bygningsregistreringen i kommuneplanen på lige fod med resultaterne fra 2016/17.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at Notat om SAVE-registrering 2022/23 tages til efterretning.
- at resultaterne af SAVE-registreringen indarbejdes i Kommuneplan 2022 via et kommuneplantillæg nr. 3 om bevaringsværdige bygninger, som beskrevet i sagsfremstillingen.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Rødovre Kommune rummer spændende bygninger og bymiljøer, der fortæller noget om, hvordan Rødovre blev til den forstad, vi kender i dag. Gennem en årrække har Rødovre Kommune arbejdet for at skabe viden og overblik over bygningernes og bymiljøernes kulturhistorie.
Registrering af bevaringsværdige bygninger er foregået efter SAVE-metoden (Survey of Architectural Values in the Environment). Bygningsregistreringerne handler udelukkende om bygningernes ydre, og vurderingerne er foretaget af ekstern registrator.
SAVE-vurderingerne skabes ud fra fem kriterier:
- Arkitektonisk værdi
- Kulturhistorisk værdi
- Miljømæssig værdi
- Bygningernes originalitet
- Bygningernes tilstand
For hvert af de fem vurderingsparametre gives en karakter på en skala, der går fra 1 til 9 med 1 som den højeste værdi.
Derefter afgives den endelig bevaringsværdi / SAVE-værdi:
1-3 = høj bevaringsværdi (bygninger med bevaringsværdi 1-3 og foreslås medtaget/sikret i kommuneplanen).
4-6 = middel bevaringsværdi (rækkehusbebyggelse med bevaringsværdi 1-4 og foreslås medtaget/sikret i kommuneplanen).
7-9 = lav bevaringsværdi.
I 2016/2017 fik Rødovre Kommune SAVE-registreret bygninger i seks bykvarterer: Islev Skolekvarter, Islevhuse, Torbenhuse, Tinderhøjkvarteret, Hjortevænget og Espely.
De udpegede bevaringsværdige bygninger med SAVE-værdi 1-3 samt rækkehuse med en SAVE-værdi 1-4 blev medtaget i Kommuneplan 2018 og efterfølgende i Kommuneplan 2022.
I 2022/2023 fortsatte SAVE-registreringen af bygninger i disse 25 bykvarterer: Rævebakken, Viemoseparken, brunevang, Islevgårdkvarteret, Islevdalvej, Tjørneparken, Udsigten, Nørregårdkvarteret, Nyager Skole, Nygårdkvarteret, Carlsro, Valhøj skole, Irmakvarteret, Valhøjkvarteret, Schweizerdalkvarteret, Grøndalslund, Sibeliusparken, Skoleparken, Landsbykvarteret, Pedersborg, Højnæsvej, Rødovregård Villaby, Annexgårdkvarteret, Milestedet og Hendriksholmkvarteret.
Det er denne aktuelle SAVE-registrering 2022/2023, som nu er færdig-registreret og klar til den videre proces.
Resultat af SAVE-registreringen og status
SAVE-registreringen 2022/23 er færdig og resultaterne kan ligesom registreringen i 2026/17 ses på Slots- og Kulturstyrelsens nationale register over Fredede og Bevaringsværdige Bygninger (FBB). FBB-registeret er offenligt tilgængeligt for enhver på Slots- og Kulturstyrelsens hjemmeside under temaet Kulturarv.
I Bilag 1, Notat om SAVE-registrering 2022/23, ses diagram over fordelingen af bevaringsværdi. Der er diagram over registreringen fra 2016/17, diagram over registreringen i 2022/23 og diagram over de to portioner registreringer til sammen. Den samlede mængde registrerede bygninger er 7.112. Bygninger med en høj bevaringsværdi (SAVE-værdi 1-3) udgør 1.190 og rækkehuse med SAVE-værdi 4 udgør 845, svarende til 28 % bygninger med høj bevaringsværdi og rækkehuse med værdi 4.
Alle grundejere, hvis huse er blevet SAVE-vurderet i løbet af 2022 og 2023, har i begyndelsen af august 2024 modtaget informationsbrev om færdiggørelsen og henvisning til FBB, hvor resultaterne kan ses.
Forslag om kommuneplantillæg
Som nævnt er bygningsregistreringerne fra 2026/17 indarbejdet i kommuneplanen på den måde, at alle bygninger med en SAVE-værdi 1-3 samt rækkehuse med en SAVE-værdi 1-4 er udpeget som bevaringsværdige med følgende retningslinjer:
• Bevaringsværdige bygninger skal respekteres og bevares i henhold til SAVE-registreringen.
• Bygninger, beplantning og træer der er udpegede som bevaringsværdige i kommuneplanen må ikke ændres eller fjernes uden kommunalbestyrelsens tilladelse.
• Ny bebyggelse og om- og tilbygninger inden for udpegede værdifulde kulturmiljøer skal ske i henhold til Anbefalingerne i kulturmiljø-beskrivelsen for det pågældende område.
Forvaltningen anbefaler, at bygningsregistreringerne fra 2022/23 indarbejdes i kommuneplanen på samme måde som 2026/17-registreringen. Dermed sikres et ensartet og sammenhængende grundlag for at varetage hensynet til kulturarven i kommende planlægning og byggesagsbehandling.
Forvaltningen anbefaler, at bygningsregistreringerne fra 2022/23 indarbejdes i kommuneplanen med et særskilt kommuneplantillæg om bevaringsværdige bygninger. Med et særskilt kommuneplantillæg kan direkte information og dialog med berørte bygningsejere foregå mere fokuseret og uafhængigt af kommuneplanens øvrige indhold.
Når der i kommuneplanen er udpeget bevaringsværdige bygninger, gælder bygningsfredningslovens §18. Ifølge denne paragraf skal kommunen gennemføre en offentlighedsproces, hvis kommunen modtager ansøgning om nedrivning af en bevaringsværdig bygning. Efter offentlighedsprocessen kan kommunalbestyrelsen vælge at give tilladelse til nedrivning. Eller vælge at nedlægge et nedrivningsforbud efter planlovens § 14 og derefter, inden 12 måneder, fremlægge et lokalplanforslag, som hindrer nedrivningen.
Lov- og plangrundlag
Lov om planlægning
Lov om Miljøvurdering af planer og programmer
Kommuneplan 2022
Rammer om livet – Rødovre Kommunes arkitekturpolitik
SAVE-registreringer
Kulturmiljøbeskrivelser.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Forslag til kommuneplantillæg - november 2024
Offentlig høring i otte uger - december 2024 - januar 2025
Borgermøde i høringsperioden - evt. januar 2025
Endelig vedtagelse af kommuneplantillæg - april 2025.
Bilag
Bilag 1: Bilag 1_Notat om SAVE-registrering 2022-2023 Forventet regnskab - Teknik- og Miljøudvalget pr. 31. maj 2024
Sag nr. 49
Beslutningskompetence: TMU
Sagens kerne
Forventet regnskab pr. ultimo maj 2024 omfatter en opfølgning på forbruget af nettodriftsmidler for Teknik- og Miljøudvalgets rammer med udgangspunkt i status ultimo maj 2024.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at forventet regnskab pr. ultimo maj 2024 tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Der henvises til bilaget "Forventet regnskab - Teknik- og Miljøudvalget pr. ultimo maj 2024.
Lov- og plangrundlag
Principper for Økonomistyring i Rødovre Kommune.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Forventet regnskab - Teknik- og Miljøudvalget pr. ultimo maj 2024 Diverse
Sag nr. 50
Beslutningskompetence: TMU
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.
Underskriftsside
Sag nr. 51
Beslutningskompetence: TMU
Indstilling
Forvaltningen indstiller,
at Teknik- og Miljøudvalget godkender beslutningsprotokollen.
Beslutning
Protokollen blev underskrevet.
Sagsfremstilling
Teknik- og Miljøudvalget skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen.
For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på "Godkend."