Teknik- og Miljøudvalget
10-09-2024
Medlemmer
Pia Hess Larsen (A)
Lene Due (A)
Ahmed H. Dhaqane (A)
Mogens Brauer (C)
Sager 52 - 60
Meddelelser
Sag nr. 52
Beslutningskompetence: TMU
Sagens kerne
Oversigt fremlægges til orientering:
- Status på Sammen om Rødovre: Øget politisk samspil, dialog og transparens. Michelle Parris deltager.
- Orientering om Fornyet estimat for anlæggelse af materielplads.
- Orientering om proces og rammer for bystrategisk helhedsplan for området ved Kordalsparken og Rødovrehallen samt Espelunden.
Indstilling
Meddelelsespunktet forelægges til orientering.
Beslutning
Taget til efterretning.
Bilag
Bilag 1: Notat Status på Sammen om Rødovre Øget politisk samspil, dialog og transparensBilag 2: Bilag Sammen om Rødovre - øget politisk samspil, dialog og transparens
Bilag 3: Orienteringssag tilTMU september 2024 - Fornyet estimat for anlæggelse af materielplads
Bilag 4: Orientering om proces for Bystrategisk helhedsplan for området ved Korsdalsparken og Rødovre Hallen samt Espelunden_2
Priseftervisningsregnskab 2023
Sag nr. 53
Beslutningskompetence: TMU
Sagens kerne
Godkendelse af priseftervisningsregnskabet for 2023 for Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning. Den samlede overdækning på 7.324.117 kr. (det beløb, der er opkrævet mere end nødvendigt fra forbrugerne), som er beregnet i henhold til varmeforsyningsloven, vil blive indregnet i takstbudgettet for 2024. Det forventes, at budgettet vil balancere, så indtægter og udgifter går lige op (”hvile-i-sig-selv-princippet”).
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at priseftervisningsregnskab 2023 for Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning godkendes samt
- at overdækningen på 7.324.117 kr. indregnes i takstbudget 2024.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning (RKF) fremlægger sit priseftervisningsregnskab 2023 til godkendelse.
Priseftervisningsregnskabet er udarbejdet efter prisreguleringsbestemmelserne i varmeforsyningsloven.
Priseftervisningsregnskab 2023 giver en overdækning på 7.324.117 kr.
Priseftervisningsregnskab 2023 er sendt til Rødovre Kommunes eksterne revisor for godkendelse. Det revisorgodkendte priseftervisningsregnskab 2023 skal anmeldes til Forsyningstilsynet senest den 15. september 2024.
Udbygning
Udbygningerne nord og syd for Roskildevej blev sendt i udbud i foråret 2023.
For området nord for Roskildevej blev der skrevet kontrakt med entreprenørfirmaet Munck Forsyningsledninger. Udbygningen begyndte på Voldumvej/Vejlbyvej. Voldumvej/Vejlbyvej blev valgt som et pilotprojekt, for at få samarbejdet og processer mellem RKF, rådgiver, entreprenør og VVS-installatør gennemprøvet inden udbygningerne kommer op i et højere tempo.
Pilotprojektet har givet god viden og erfaringer for alle involverede parter. Viden og erfaringer som er taget med i den videre udbygning.
I området syd for Roskildevej blev det nødvendigt at sende udbuddet ud på ny. Der blev ikke modtaget de fornødne tilbud i første omgang. En afledt effekt af Folketingets stemmeaftale om fuld udbygning af fjernvarme inden udgangen af 2028. Henover vinteren 2023-2024 blev opgaven sendt i udbud. I den anden udbudsrunde blev vinder af entreprisen entrenørfirmaet Zacho-Lind. Udbygningen er begyndt foråret 2024.
Borgerhus
Opførelsen af den nye administrationsbygning, Borgerhuset, kræver en omlægning af eksisterende fjernvarmeledninger, da bygningen er placeret henover disse. Samtidig skal der skabes plads til andre forsyningsledninger i et allerede begrænset område. Nyt ledningstracé er fastlagt, der opfylder de nødvendige krav og imødekommer de fleste ønsker. Placeringen af Borgerhuset og den eksisterende forsyning af Rådhuset betyder, at omlægningen vil ske i flere etaper i løbet af byggeperioden.
Lagerplads
RKF har arbejdet på at finde en permanent lagerplads til midlertidig placering af rør til brug for den fortsatte udbygning. En flerårig låneaftale er ultimo året kommet i stand med Vej- og Parkafdelingen for en del af deres areal på Vojensvej.
Mobile gasfyr
Muligheden for lån af mobile gasfyr er stadig populær. Ved udgangen af 2023 er i alt 20 mobile gasfyr udlånt.
Ledningstab
Ledningstabet er på 7,9 %, hvilket er lavt, især når man tager den omfattende udbygning i betragtning. Ledningstab er det energitab, der sker under transport af energi gennem fjernvarmeledningerne. Lavt ledningstab betyder mere effektiv levering af energi til slutbrugerne. I forbindelse med denne udbygning er der foretaget mange nye tilslutninger, og der er stadig åbne rørgrave i flere områder. Normalt ville man forvente højere tab under sådanne omstændigheder, men her holdes tabet på et lavt niveau.
Varmeplanlægning
Rødovre Kommunalbestyrelse godkendte i december 2022 en ajourført varmeplan for de resterende tre gasforsynede områder. Varmeplanen er i 2023 fulgt op med et tilhørende projektforslag, der er endeligt godkendt i februar 2024. Varmeplanen og det tilhørende projektforslag er en konsekvens af Folketingets stemmeaftale "Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022" fra juni 2022. Folketingets stemmeaftale presser en i forvejen ambitiøs og planlagt udbygning i Rødovre endnu mere med sit krav om fuld udbygning inden udgangen af 2028.
Ressourcer
Lige som i Rødovre er der over hele landet gang i udbygninger, og det betyder mangel på kvalificeret arbejdskraft. RKF har mærket det i sin søgen efter tre ekstra medarbejdere. Der har været søgt i hele andet halvår af 2023 uden held. Først i foråret 2024 er det lykkedes at finde de rette medarbejdere.
Lov- og plangrundlag
Bekendtgørelse af lov om varmeforsyning (Varmeforsyningsloven). LBK nr. 124 af 2. februar 2024.
Bekendtgørelse af lov om anmeldelse af tariffer, omkostningsfordelinger og andre betingelser for levering af fjernvarme, samt varmeproduktionsomkostninger til brug for fastsættelse af prisloft m.m. (Anmeldelsesbekendtgørelsen) BEK nr. 1412 af 3. december 2018.
Bekendtgørelse om indregning af driftsmæssige afskrivninger, henlæggelser til nyinvesteringer og med Energitilsynets tiltræden, forrentning af indskudskapital. (Afskrivningsbekendtgørelsen) BEK nr. 941 af 4. juli 2017.
Økonomiske konsekvenser
Opgørelse i henhold til varmeforsyningsloven:
- 90.869.785 kr.: Samlede indtægter.
- 92.265.659 kr.: Omkostninger indregnet i varmeprisen.
- 1.388.199 kr.: Årets underdækning.
- 8.712.316 kr.: Overdækning overført fra 2022.
- 7.324.117 kr.: Overdækning overført til 2024.
Mellemregning med Rødovre Kommune den 31. december 2023 133.031.986 kr. (I 2022: 87.790.789 kr.)(Gæld til Rødovre Kommune).
Tidsplan
Priseftervisningsregnskab 2023 skal være godkendt af Teknik- og Miljøudvalget og revisionen, samt anmeldt til Forsyningstilsynet senest den 15. september 2024.
Revisionen udføres i september 2024.
Bilag
Bilag 1: Priseftervisningsregnskab 2023 inkl noter Delemobilitetsprojekt i Rødovre Kommune
Sag nr. 54
Beslutningskompetence: TMU
Sagens kerne
Rødovre Kommune er med i et delemobilitetsprojekt sammen med de øvrige letbanekommuner i Region Hovedstaden. I projektperioden vil der blive opstillet elcykler til leje i visuelle hubs på centrale pladser fordelt i kommunen. Teknisk Forvaltning ønsker at orientere om projektet.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at Teknik og Miljøudvalget tager sagsfremstillingen til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Rødovre Kommune er med i projektet om delemobilitet, som styres og finansieres af Region Hovedstaden.
Formålet med projektet er at udbrede et tilbud om delemobilitet uden for den tætte by, og samtidig at understøtte brugen af kollektiv transport i forstæderne langs Ring 3, hvor den kommende Hovedstadens Letbane vil åbne i 2025. Projektets finansiering vil løbe til og med 31. december 2025, men med en ambition om at forlænge delemobilitetstilbuddet.
Løsningen har fokus på at skabe et sammenhængende transporttilbud, der fungerer på tværs af geografi og transportformer, og som samtidig understøtter den kollektive trafik. Målsætningen er at få så mange som muligt til at benytte delemobilitetstilbuddet, samt at flytte rejser fra bil til delemobilitet og kollektiv transport.
Region Hovedstaden har netop indgået aftale med firmaet Dott (Tier indtil sommer 2024), som skal stå for en ordning med dele elcykler, som placeres i ni kommuner.
I Rødovre Kommune er der ved at blive udpeget placeringer for en række hubs, hvor elcykler kan afhentes og afleveres igen. En hub er en visuel afgrænsning af et område, som ikke kræver etablering af fysiske foranstaltninger. I en hub tilknyttes enten 10 eller 20 elcykler.
Antallet af hubs i Rødovre kommune vil ligge på 10-15 stk. og vil være placeret på eksisterende cykelparkeringsområder, både på offentlige og private arealer.
De enkelte placeringer af hubs i Rødovre Kommune vil bl.a. omfatte offentlige servicemål som Rødovre Station, Damhustorvet, Islev Torv, Rødovregård, Vestbadet og Teknisk Forvaltning på Tæbyvej.
Derudover har kommunen anbefalet en række servicemål på private arealer, bl.a. ved REMA1000 i Irmabyen, Rødovre Centrum og Rødovre Gymnasium.
Køretøjerne bookes og betales gennem Dotts app, hvor sproget vil være på dansk og engelsk.
Alle udlejninger skal startes og afsluttes i de aftalte hubs. Uhensigtsmæssigt parkerede elcykler afhentes af Dott hurtigst muligt indenfor 72 timer efter at kommunen har meddelt dette.
På Bilag 1 ”Q&A – Delemobilitet i Forstæderne” findes en informationsfolder fra Region Hovedstaden, som er rettet mod kommunens politikere.
Lov- og plangrundlag
Lov om offentlige veje §80a.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Aftalen med Dott forløber fra 1. september 2024 til og med 31. december 2025.
Bilag
Bilag 1: Bilag 1 Q&A - Delemobilitet i Forstæderne Orientering om støjforhold ifm forslag til Lokalplan 156
Sag nr. 55
Beslutningskompetence: TMU
Sagens kerne
Orientering om de støjmæssige forhold, som har betydning for planlægning af boligområder nær M3 nu og fremover. Desuden belyses hvilke tiltag, der kan iværksættes med henblik på at reducere eller undgå støjgener for borgere i områder nær M3, aktuelt i det planlagte boligområde ved Korsdalsparken (lokalplan 156).
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Nedenfor belyses de støjmæssige forhold, som har betydning for planlægning af boligområder nær M3 nu og fremover. Endvidere redegøres for, hvilke tiltag der kan iværksættes med henblik på at reducere eller undgå støjgener for borgere i områder nær M3, aktuelt i det planlagte boligområde ved Korsdalsparken, som lokalplanforslag 156 muliggør.
Miljøstyrelsens vejledning nr. 4/2007, ”Støj fra veje” beskriver, at der netop i områder for blandede byfunktioner i bymæssig bebyggelse (svarende til det planlagte boligområde ved Korsdalsparken, Lokalplan 156) kan opføres nye boliger (og anden støjfølsom anvendelse) selvom støjniveauet i området er over grænseværdien på 58 dB. Dette kan ske under forudsætning af, at grænseværdierne kan overholdes både indendørs i boligerne (46 dB) og på de primære udendørs opholdsarealer (58 dB).
I Miljøvurderingen af lokalplan 156 vurderes det, at grænseværdierne kan overholdes både i boligerne og på de udendørs opholdsarealer. Denne vurdering er foretaget på baggrund af 2 støjrapporter, der baseres på de nuværende forhold, altså uden hastighedsnedsættelser og uden etablering af nye eller støjreducerende belægninger på M3 og Korsdalsvej.
Når der tages udgangspunkt i de nuværende støjforhold langs M3 og Korsdalsvej (uden nye belægninger eller hastighedsnedsættelser) vurderes det, at der sandsynligvis skal etableres støjskærme de mest udsatte steder i forbindelse med opførelse af den nye boligbebyggelse. Støjskærmene skal sikre, at grænseværdierne for de udendørs opholdsarealer overholdes. Skærmene kan eventuelt være transparente, så det grønne og åbne udtryk i og omkring boligområdet bevares. Det vurderes også nødvendigt med støjisolerede facader og vinduer en del steder for at sikre, at støjgrænserne overholdes indendørs i de nye boliger.
I bestemmelserne i "Forslag til Lokalplan 156 - Boligkvarteret ved Korsdalsparken" er der stillet krav om overholdelse af Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for støj indendørs i boligerne samt på de udendørs opholdsarealer.
Støj fra M3
- Med infrastrukturaftalen mellem den daværende S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne om Infrastrukturplan 2035 er der afsat midler til en række puljer til senere udmøntning af forligskredsen, herunder Pulje til støjbekæmpelse. Der er ved aktstykke den 29. februar 2024 afgjort at afsætte 94,8 mio. kr. til støjværn langs motorring 3 på strækningen fra Motorvejskrydset ved Jyllingevej til vinkelret ud for Plantagevej i Rødovre (se bilag 1). Støjskærmen bliver 6 m høj, og er besluttet udført i et 100% støjabsorberende materiale. Det forventes, at Vejdirektoratet til oktober træffer beslutning om evt. yderligere ift. støjafskærmning af M3. Anlægsarbejdet med opsætning af støjskærm udføres af Vejdirektoratet, der påbegyndte arbejdet den 19. august.
- Derudover igangsættes forsøg med drænasfalt i den sydlige kørebanehalvdel finansieret af andre midler. Udlægning af drænasfalt er begyndt i starten af august på en 6 km lang strækning fra Slotsherrensvej i nord til Holbækmotorvejen i syd. Den sydlige kørebanehalvdel er valgt, fordi den kørebanehalvdel var den, der blev vurderet i dårligst stand, og som så alligevel skulle renoveres. Transportministeriet forventer på baggrund af lignende eksempler i andre lande, at forsøget med drænasfalt vil kunne give en reduktion på mellem 3-4 dB. Belægningsarbejdet udføres af Vejdirektoratet og blev igangsat den 10. august.
Støj fra Korsdalsvej
- Støjsituationen under de eksisterende forhold på den aktuelle strækning af Korsdalsvej ses på bilag 2, som ligeledes viser scenarier for effekten af forskellige støjreducerende tiltag. Det fremgår, at en hastighedsnedsættelse vil nedbringe støjniveauet (forventeligt på over 1,5 dB). En anmodning om hastighedsnedsættelse på denne strækning vil antageligt blive mødt af politiet med krav om ændringer i vejprofilet, og det har Rødovre kommune pt ingen planer om.
- Den ene udvikler inden for lokalplan 156 har udtalt ønske om, at der kan etableres indkørsel til matriklen fra Korsdalsvej. Udvikleren har tillige tilbudt kommunen en udbygningsaftale, og dermed finansiering af den ombygning af vejprofilet, herunder en etablering af en venstresvingsbane, som er nødvendig for at realisere dette. Tilsammen forhold der vil føre til, at en anmodning om hastighedsnedsættelse med overvejende sandsynlighed vil blive imødekommet.
Svar på spørgsmål fra TMUs møde 4. juni 2024
På TMUs møde 4 juni blev der stillet en række konkrete spørgsmål til bilag i miljøvurderingen af lokalplanforslag 156, vedrørende trafiktal. Svar på spørgsmålene ses i bilag 3.
Forslag til drøftelser af støjforhold på kommende udvalgsmøder
Teknisk Forvaltning foreslår, at Teknik- og Miljøudvalget på kommende udvalgsmøder orienteres yderligere om støjforhold i og omkring lokalplan 156 for boligområdet ved Korsdalsparken jf. nedenstående plan.
TMU 08.10.24: Støj inden for Lokalplanområdet
- Oplæg om erfaringer med støjbelastede boligområder nær M3 i sammenlignelige forstadsområder:
- Hvordan håndteres planlægningen i andre kommuner med lignede støjudfordringer ift. planlægningen, byggesagsbehandlingen?
- Hvilke løsninger kan man som kommune kræve, at grundejerne iværksætter?
- Hvilke krav bør vi som kommune stille til bygherren ift. det æstetiske samt bebyggelsens udformning samt støjafskærmning?
- Studietur til sammenlignelige forstadsområder
TMU 12.11.24: Støj uden for Lokalplanområdet
- Status på nationale beslutninger vedr. støjafskærmning på M3
- Hvilke erfaringer er der med støjafskærmning fra M3
- Studietur til M3 eller til nogle af de områder, hvor der er lagt drænasfalt el.lign.
Lov- og plangrundlag
Miljøstyrelsens vejledning nr. 4, 2007 "Støj fra veje"
Økonomiske konsekvenser
Ingen på sagens nuværende stade
Bilag
Bilag 1: Bilag 1, VDs projekterede støjskærmBilag 2: Bilag 2, Støjforhold langs Korsdalsvej
Bilag 3: Bilag 3, Svar på spørgsmål
Lokalplan 154 Nord for Else Sørensens Vej - Endelig vedtagelse
Sag nr. 56
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Kommunalbestyrelsen vedtog på møde den 19. marts 2024 af forelægge Forslag til Lokalplan 154 Nord for Else Sørensens Vej i otte ugers offentlig høring. Lokalplanen indstilles nu til endelig vedtagelse.
Lokalplan 154 giver mulighed for at opføre en ny etagebebyggelse i 3 til 6 etager, samt sikre bevaring af eksisterende værkstedsbygning i 2 etager. Lokalplanen sikrer endvidere etablering af en privat fællesvej.
I høringsperioden er der indkommet 4 høringssvar. Høringssvarene giver anledning til nogle få ændringer i lokalplanen.
Indstilling
at Lokalplan 154 vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af sagsfremstillingen.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Formålet med lokalplanen er at muliggøre opførelse af en ny boligkarré på Else Sørensens Vej 25-35 med tilhørende fælles gårdhave inkl. et grønt passageforløb. Endvidere muliggør lokalplanen en privat fællesvej i forlængelse af Rådhusstien, hvorfra der etableres en rampe til en ny parkeringskælder. Herudover skal lokalplanen sikre bevaring af eksisterende værkstedsbygning som renoveres og omdannelse til boliger. Planen omfatter ca. 205 boliger fordelt med knap 17.000 m2 i karrébebyggelsen og godt 1.000 m2 i værkstedsbygningen.
Høringssvar
I høringsperioden er der indkommet 4 høringssvar, som omfatter i alt 13 punkter, fra ejendomsudvikleren, fra afdelingsbestyrelsen i Sibeliusparken, en beboer i nabobebyggelsen Bellishøj samt HOFOR. Høringssvaret fra Sibeliusparken omfatter en punktoplistning af aftaler, som er indgået mellem Sibeliusparken og bygherre. Høringssvaret fra beboer i Bellishøj handler om skyggegener og bygningshøjder, placering af rampe til P-kælder, ønsker om en inddragelse af beboere i Bellishøj (som er indflyttet sent i lokalplanprocessen). Høringssvaret fra HOFOR handler om håndtering af regn- og spildevand indenfor og udenfor lokalplanområdet, sikring/tinglysning af adgangsforhold for drift og vedligehold af ledninger som ejes af HOFOR samt ledningsføring ved transformerstation.
På borgermødet om lokalplanforslaget, som blev afholdt den 16. maj 2024, fremkom en række bemærkninger, spørgsmål og ændringsforslag. Bemærkningerne m.v. fra borgermødet er afspejlet i de indkomne høringssvar.
Høringsskemaet med Teknisk Forvaltnings bemærkninger til høringssvarene samt forslag til ændringer i lokalplanen ses i Bilag 3.
Forslag til ændringer
Teknisk Forvaltning foreslår, at lokalplanen vedtages med følgende ændringer (tekst i fed):
Ændring i § 7.1:
Det angivne tal er rettet fra 16.070 m² til 16.870 m² og redegørelsesteksten på side 10 om delområde A er konsekvensrettet.
Ændring i § 7.2:
For at tydeliggøre hensigten med bestemmelsen er teksten omformuleret til: ”Inden for delområde B må eksisterende bebyggelse ikke rives ned. Bebyggelsen skal bevares i 2 etager og med u-ændret taghældning.
Bygningens areal må ikke udvides, bortset fra adgangstrapper og -reposer samt evt. udvendig isolering af facaderne.”
Ændring i § 8.3.1:
”Tagflader der ikke benyttes som tagterrasser, installationer eller solceller, og som er synlige fra omkringliggende boliger eller arbejdspladser skal udføres som grønne tage, med eksempelvis græs, urter, sedum og stenurter.”
Lov- og plangrundlag
Lov om planlægning (Planloven)
Landsplandirektivet for Hovedstadsområdets planlægning (Fingerplan 2017)
Kommuneplan 2022.
Økonomiske konsekvenser
Ingen på nuværende stade.
Tidsplan
Endelig vedtagelse af Lokalplan 154 - september 2024
Offentliggørelse af vedtaget lokalplan - oktober 2024
Bilag
Bilag 1: Bilag 1 - Lokalplan 154 Nord for Else Sørensens Vej - webBilag 2: Bilag 2 - Originale høringssvar til Forslag til Lokalplan 154
Bilag 3: Bilag 3 - Høringsskema til Lokalplan 154 Nord for Else Sørensens Vej
Selskabsgørelse af affaldsområdet
Sag nr. 57
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Affaldsaktiviteterne i Rødovre Kommune, med undtagelse af myndighedsbehandling, udskilles til et 100 % kommunalt ejet anpartsselskab: Rødovre Affald og Genbrug ApS, hvor aktiviteterne overdrages til selskabet fra 1. januar 2025.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at aktiviteterne i Affald og Genbrug bliver udskilt i et selvstændigt affaldsselskab: Rødovre Affald og Genbrug ApS, som er 100 % ejet af Rødovre Kommune,
- at Rødovre Affald og Genbrug ApS oprettes pr. 1. oktober 2024
- at selskabsudskillelsen sker pr. 1. januar 2025
- at som midlertidig administrerende direktør indsættes teknisk direktør
- at borgmesteren og kommunaldirektøren bemyndiges til at underskrive stiftelsesdokumenter, vedtægter, overdragelsesaftaler og generalforsamlingsbeslutning mv. til gennemførelse af pkt. 1 og 2, herunder foretage eventuelle mindre justeringer af dokumenter, som de bemyndigede måtte skønne nødvendige, samt foretage de øvrige fornødne foranstaltninger til at sikre gennemførelsen af selskabsdannelsen pr. 1. oktober 2024, samt
- at processen for udskillelsen til et selskab sker som beskrevet i sagsfremstillingen og tilhørende bilag
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
På Kommunalbestyrelsens møde den 28. maj 2024 (sag nr. 97) blev det godkendt, at Teknisk Forvaltning igangsætter en proces, der undersøger, hvorledes affaldsaktiviteterne i Rødovre Kommune, med undtagelse af myndighedsbehandling, kan udskilles i et selskab med virkning fra den 1. januar 2025. Det skyldes, at der blev indgået en bred politisk aftale i august 2022, om at affaldsområdet skal selskabsgøres. Dertil har Skattestyrelsen i 2023 udsendt et styresignal om, at kommunerne ikke må opkræve moms af affaldsgebyrer fra 2025. Hvis genbrugsstationen opføres af det nye affaldsselskab, kan selskabet få fuldt fradrag for momsen i opførelsesåret.
Teknisk Forvaltning har med bistand fra Horten Advokatpartnerselskab (Horten) og revisionsfirmaet BDO undersøgt, hvordan denne proces med stiftelse af selskab for affaldsydelser i Rødovre Kommune kan ske. Det er beskrevet i det følgende.
Rødovre Kommune som eneejer
Rødovre Kommune vil som eneejer via vedtægter selv kunne fastlægge kommunens ambitioner for Rødovre Affald og Genbrug ApS i forhold til bl.a. grøn omstilling og bæredygtighed. Dertil er det Rødovre Kommune, der som myndighed udarbejder affaldsplanen, der er et styrende redskab i forhold til arbejdet med affaldshåndtering, reduktion af affald, genbrug og den grønne omstilling i det hele taget. Ligeledes vil kommunen som eneejer have mest mulig indflydelse og selv kunne fastsætte serviceniveauet for affaldshåndtering.
Selskabets opbygning
Horten vurderer, at en selskabsmodel med et ApS er en enkel og fleksibel løsning. Affaldsaktiviteterne, bortset fra myndighedsbehandling, udskilles til et 100 % kommunalt ejet anpartsselskab (ApS) med en ledelsesstruktur og organisation som beskrevet i bilag 1, hvor direktionen består af en administrerende direktør.
Når et selskab i de seneste tre år har beskæftiget mere end 35 medarbejdere, har medarbejderne i selskabet ret til at vælge et antal medlemmer til en bestyrelse. Det skal være svarende til halvdelen af de øvrige ledelsesmedlemmer. Det vil gælde for Rødovre Affald og Genbrug ApS, da der er mere end 35 medarbejdere ansat. Tre-årsperioden regnes fra tidspunktet for selskabets registrering. Valg til bestyrelse kan således udsættes til konstitueringsaftalerne i forbindelse med kommunalvalget i 2025.
Teknisk Forvaltning anbefaler, at teknisk direktør indtræder som administrerende direktør i Rødovre Affald og Genbrug ApS i en overgangsperiode. Det sikrer kontinuitet i forhold til de tanker og overvejelser, der er gjort i processen op til selskabsdannelsen.
Efter Hortens vurdering er det tilstrækkeligt, i forhold til krav om selskabsgørelse, at udskille affaldsaktiviteterne i et anpartsselskab med kommunens tekniske direktør som midlertidig administrerende direktør. På grund af vedkommendes dobbeltrolle opstår der spørgsmål om mulig inhabilitet, og der bør derfor kun være tale om en overgangsperiode, indtil der vælges en ny direktør - eventuelt i forbindelsen med konstitueringsaftalerne og valg til bestyrelse.
Der vil være en overgangsperiode fra 1. oktober 2024 indtil konstitueringen i forbindelse med kommunalvalget i november 2025. I overgangsperioden vil direktionen udelukkende bestå af en administrerende direktør, og der vil ikke være en bestyrelse. Efter konstitueringen i forbindelse med kommunalvalget i 2025 vil der blive nedsat en bestyrelse bestående af et antal politikere og medarbejdere. Der skal ved samme lejlighed findes en ny administrerende direktør. Forvaltningen fremlægger inden sommerferien 2025 en sag om ny organisering af selskabet.
Betydningen for borgerne
At affaldsaktiviteterne udskilles i et selskab vil ikke have nogen praktisk betydning for borgerne i Rødovre Kommune, da affaldshåndteringen og dermed serviceniveauet vil være helt uændret. Eneste forskel vil være, at borgerne modtager affaldsgebyret fra selskabet og ikke fra Rødovre Kommune, lige som borgerne vil skulle rette deres henvendelser om affald til selskabet (fx beholdere der er gået i stykker, adgangsforhold mv.).
Stiftelse
Selskabet stiftes som et anpartsselskab med en selskabskapital på 40.000 kr., der tegnes ved kontant indskud af 40.000 kr. Se bilag 2.
Oprettelsen af selskabet vil ske i 4. kvartal 2024, med henblik på at have et funktionsdygtigt selskab med virkning fra den 1. januar 2025.
Selskabets formål og kapitalandele fremgår af selskabets vedtægter i bilag 3. Rødovre Kommune er enekapitalejer, og der udstedes ikke ejerbeviser.
Åbningsbalance
Økonomien i selskabsgørelsen udarbejdes af BDO. Vurderingsberetning og åbningsbalance indeholder en opgørelse af værdien af de aktiver og mellemregning (gæld), der overføres fra Rødovre Kommune til Rødovre Affald og Genbrug ApS, herunder værdien af skraldebiler samt gæld i form af mellemværende. Åbningsbalancen udarbejdes pr. 1. januar 2025, hvor affaldsaktiviteter (aktiver/passiver) overdrages til selskabet.
For at etablere selskabet, skal Rødovre Kommune indskyde et kontantindskud på 40.000 kr. i selskabet (ApS). Kontantindskuddet skal være skattefinansieret.
Overdragelsesaftale og snitflader
Alle affaldsaktiviteter i Rødovre Kommune er gjort op og fordelt mellem kommune og selskab. Det ligger fast, at myndighedsopgaver kun kan ligge i Rødovre Kommune, men nogle myndighedsopgaver ligger nært op ad driftsopgaver, som naturligt hører til i selskabet. Ved denne type opgaver er det derfor aftalt, at selskabet forbereder denne type opgaver og sender udkast til myndigheden (Rødovre Kommune), som så står for den endelige færdigbehandling/afgørelse.
Overdragelsesaftale og snitflader mellem myndighed og selskab er beskrevet i bilag 4 og 5.
Berørte medarbejdere virksomhedsoverdrages til selskabet. Forvaltningen har afholdt møder med de forhandlingsberettigede faglige organisationer, hvor der blev orienteret om, at de respektive medarbejdere overgår til selskabet. Dertil er de berørte medarbejdere også orienteret om, at de overgår til selskabet. At medarbejderne overgår til selskabet Rødovre Affald og Genbrug ApS medfører ingen ændringer i deres løn- og ansættelsesvilkår. Det tilstræbes ligeledes, at der fortsat er en tæt tilknytning til Rødovre Kommune.
Overgangsperiode
I overgangsperioden fra 1. oktober 2024 indtil konstitueringen ved kommunalvalget i november 2025 vil direktionen udelukkende bestå af en administrerende direktør, og der vil ikke være nedsat en bestyrelse.
På grund af en kort forberedelsesperiode, fra beslutning om selskabsgørelse af affaldsaktiviteterne, til selskabet skal være aktivt, vil der i en overgangsperiode være behov for, at Rødovre Kommune yder bistand med økonomi, it- og HR-opgaver. En række af de praktiske opgaver i forbindelse med driften af det nye selskab er ikke endeligt afklaret eller udført, og der vil derfor være en periode, hvor selskabet må trække på Rødovre Kommunes systemer og bistand.
Lov- og plangrundlag
Folketingets aftale om Selskabsgørelse af kommunernes levering af affaldsydelser, 30. august 2022.
Økonomiske konsekvenser
Etablering af selskab som ApS koster 40.000 kr., der finansieres af eksisterende budget på det skattefinansierede område.
I forbindelse med etablering af et selskab, kommer der omkostninger til løn- og økonomisystem, til forsikringer, til husleje til it, til personalejurister m.v. som i dag bliver betalt via et administrationsbidrag til Rødovre Kommune. Det skal forventes, at der i stedet skal ansættes administrative medarbejdere til at varetage nogle af de opgaver, der i dag varetages af personale i Rødovre Kommune.
Der er igangsat en analyse for at opgøre den økonomiske indflydelse, som selskabsgørelsen får for Rødovre Kommunes budget. Opgørelsen foreligger senere på året.
Tidsplan
Rødovre Affald og Genbrug ApS oprettes i 4. kvartal med henblik på opstart den 1. januar 2025
Fremlæggelse af sag om konstituering inden sommerferien 2025
Bilag
Bilag 1: Bilag 1 - OrganisationsdiagramBilag 2: Bilag 2 - Ejerbog
Bilag 3: Bilag 3 - Udkast til overdragelsesaftale
Bilag 4: Bilag 3.1 økonomisk mellemværende
Bilag 5: Bilag 3.2 oversigt over driftsmidler
Bilag 6: Bilag 3.3 oversigt over væsentlige kontrakter og aftaler
Bilag 7: bilag 3.4 oversigt over brugsrettigheder mv vedr kommunens eller tredjemands ejendomme
Bilag 8: Bilag 4 - Snitflader mellem selskab og kommune
Bilag 9: Bilag 5 - Vedtægter
"Fremtidens Forebyggelse" KL's nye udspil om sundhedsfremme og forebyggelse i kommunerne
Sag nr. 58
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen fremlægger KL’s udspil ”Fremtidens Forebyggelse”. Udspillet vil indgå i det videre sundhedsfremmende og forebyggende arbejde på tværs af fagområder i Rødovre Kommune.
Sagen behandles i alle fagudvalg.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at KL´s udspil "Fremtidens Forebyggelse" tages til efterretning, og at anbefalingerne indgår i alle relevante fagområders videre arbejde med planer og indsatser, der har indflydelse på at fremme sundhed og forebygge sygdom.
Beslutning
Indstilles taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Sundhed og trivsel er en forudsætning for, at vi kan leve det liv, vi ønsker. For at barnet leger og lærer. For at vi gennem livet udfolder vores evner og indgår i positive fællesskaber.
Med KL's nye udspil ”Fremtidens Forebyggelse” ønsker KL at sætte en politisk prioritering af den nære sundhed ved at styrke sundhedsfremme og den lokale forebyggelse på tværs. Det nye udspil erstatter udspillet ”Forebyggelse for fremtiden” fra 2018.
”Fremtidens Forebyggelse” inkluderer fire pejlemærker og herunder 45 anbefalinger rettet mod kommunalbestyrelser samt
Regering og Folketing:
Pejlemærke 1: Prioriter sunde rammer for et bæredygtigt samfund
Pejlemærke 2: Styrk fællesskaber for mere trivsel og sammenhængskraft
Pejlemærke 3: Invester i børn og unge, de er fremtidens generationer
Pejlemærke 4: Differentier for at skabe mere lighed i sundhed
Det vedhæftede notat (bilag 1) indeholder en kort gennemgang af de fire pejlemærker med en liste af KL's anbefalinger under hvert pejlemærke. Derudover inkluderer notatet eksempler på aktuelle indsatser i Rødovre Kommune i forhold til pejlemærkerne og de dertil hørende anbefalinger.
Det samlede udspil ”Fremtidens Forebyggelse”(bilag 2) og "Samling af anbefalinger fra KL's udspil "Fremtidens Forebyggelse"(bilag 3) er vedhæftet sagen.
Lov- og plangrundlag
Sundhedsloven § 119
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Notat til KL's Fremtidens ForebyggelseBilag 2: Samling af anbefalinger fra Fremtiden forebyggelse fra KLs udspil maj 2024
Bilag 3: Fremtidens forebyggelse KL udspil maj 2024
Diverse
Sag nr. 59
Beslutningskompetence: TMU
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.
Underskriftsside
Sag nr. 60
Beslutningskompetence: TMU
Indstilling
Forvaltningen indstiller,
at Teknik- og Miljøudvalget godkender beslutningsprotokollen.
Beslutning
Protokollen blev underskrevet.
Sagsfremstilling
Teknik- og Miljøudvalget skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen.
For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på "Godkend."