Teknik- og Miljøudvalget
08-10-2024
Medlemmer
Pia Hess Larsen (A)
Lene Due (A)
Ahmed H. Dhaqane (A)
Mogens Brauer (C)
Fraværende
Lene Due (A), sag 61-71
Sager 61 - 71
Meddelelser
Sag nr. 61
Beslutningskompetence: TMU
Sagens kerne
Der er ingen punkter til behandling.
Beslutning
Taget til efterretning.
Orientering om resultat af ladestanderudbud
Sag nr. 62
Beslutningskompetence: TMU
Sagens kerne
Udbud om ladestandere, som skal placeres på Rødovre Kommunes arealer, er forløbet henover sommeren. Der har været tilbudsfrist d. 16. august 2024 og der er underskrevet kontrakt den 20. september 2024. Teknisk Forvaltning ønsker hermed at orientere om status på udrulning af ladestandere.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at Teknik- og Miljøudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
På baggrund af ladestanderstrategien, som blev politisk godkendt af Kommunalbestyrelsen i februar 2024, har Rødovre Kommune udført et koncessionsudbud af installation, montering, levering, idriftsættelse og servicering af ladestandere til elbiler i Rødovre Kommune på udvalgte parkeringsarealer, som kommunen ejer eller har råderet over. I første omgang sættes der ca. 300 ladepunkter op. Det svarer til, at 20% af parkeringspladserne får en lademulighed. Det tal kan udvides i løbet kontraktperioden til 900 ladepunkter, såfremt der er efterspørgsel til det på alle lokationerne.
Koncessionsudbuddet blev offentliggjort den 16. april 2024.
CLEVER, EDF Danmark og EV Infra Denmark (E.ON) afgav foreløbige tilbud den 4. juni 2024. Efter afklarende forhandlinger med Teknisk Forvaltning afgav EDF Danmark og EV Infra endelige tilbud, hvoraf kun tilbuddet fra EV Infra Denmark var konditionsmæssigt.
Samlet gav EV Infra Denmark det bedste bud på opgaven, og fik tildelt kontrakten af Teknisk Forvaltning.
EV Infra Denmark tilbød en fast årlig koncessionsafgift til Rødovre Kommune på ca. 2,1 mio. kr., samt en andel af indtægten fra ladestanderne i Rødovre. Værdien af denne del af tilbuddet er vanskeligt at prissætte på nuværende tidspunkt, da det kræver erfaring om den aktuelle indtægt på ladestanderne i Rødovre.
Et muligt scenario med udgangspunkt i den aktuelle el-pris og at 25 % af el-bilerne i kommunen løbende bruger standerne, vil give Rødovre en årlig indtægt ca. 250.000 kr. oveni den faste årlige koncessionsafgift.
EV Infra Denmark vil stå for alle omkostninger til etablering og drift af ladestandere.
EV Infra Denmark tilbyder to typer ladestandere i Rødovre Kommune. Dette omfatter almindelige ladestandere med 22 kW og hurtigladere med 50/300 kW.
Det videre arbejde med ladestanderne består i, at Teknisk Forvaltning sammen med EV Infra Denmark mere nøjagtig placerer ladestanderne på de forskellige lokationer. På kommunens matrikler vil forvaltningen, så vidt det er muligt, inddrage relevante interessener f.eks børneinstitutionen, skolen el.lign. for at få placeret ladestanderne optimalt i forhold til den daglig brug af parkeringspladserne.
Lov- og plangrundlag
Udbuddet er gennemført i henhold til § 2, stk. 1, jf. stk. 3, i bekendtgørelse 375 af 9. april 2024 om ordregiveres indgåelse af aftaler om retten til at virke som operatør af offentligt tilgængelige ladepunkter.
Proceduren er gennemført som et forhandlingsudbud af en bygge- og anlægskoncession i henhold til art. 30 i Koncessionsdirektiv 2014/23/EU og Koncessionsbekendtgørelse 1080 af 29. juni 2022.
Økonomiske konsekvenser
De økonomiske konsekvenser af aftalen, lægges frem i en særskilt sag på et senere tidspunkt
Tidsplan
I henhold til udbuddet har leverandøren frem til den 31. marts 2025, til at opsætte og sætte ladestanderne i drift, på alle de udbudte lokationer.
Denne tidsplan er afhængig af sagsbehandlingstiden hos Energinet, som skal godkende tilslutning af ladestanderne til el-nettet. Det er en usikkerhed i tidsplanen, som kan forsinke ibrugtagningen af nogle af lokationerne.
Orientering om støj og lokalplanlægning, studietur
Sag nr. 63
Beslutningskompetence: TMU
Sagens kerne
På baggrund af Teknik- og Miljøudvalgets beslutning den 10. september 2024 har Teknisk Forvaltning udarbejdet forslag til program for en studietur til nyere boligområder ved støjende veje.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at forslag til studietur godkendes.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
Teknik- og Miljøudvalget fik på mødet 10. september 2024 en orientering om de støjmæssige forhold, som har betydning for planlægning af boligområder nær M3 nu og fremover. Endvidere fik udvalget en redegørelse for, hvilke tiltag der kan iværksættes med henblik på at reducere eller undgå støjgener for borgere i områder nær M3, aktuelt i det planlagte boligområde ved Korsdalsparken, som lokalplanforslag 156 muliggør.
Teknisk Forvaltning har - jf. orienteringen af 10. september 2024 - nedenstående forslag til studietur:
Vi skal se og opleve støjforholdene i tre forskellige boligområder, der alle er etableret nær trafikbelastede veje, og samtidigt se og opleve tre forskellige typer støjafskærmning. Vi skal om muligt tale med beboere om den oplevede boligkvalitet i forhold til støj i de tre boligbebyggelser. Det har ikke været muligt at finde et tidspunkt hvor alle udvalgsmedlemmer kunne i oktober, derfor bliver studieturen afholdt den 12. november kl.10-13.
- Gammel Køge Landevej 20P, København, Støjafskærmning med glasvæg i fuld bygningshøjde.
Vi skal se en støjafskærmning udformet som en fuld glasvæg mellem Gammel Køgevej og de bolignære, grønne opholdsarealer. Vi skal opleve forskellen mellem den oplevede støj på vejen/ fortovet og den oplevede støj på de bolignære opholdsarealer inde bag den transparente støjskærm. - Frugthaven 23, København v Folehaven, Støjafskærmning udformet som pilefletshegn.
Vi skal se en støjafskærmning udformet som en støjvæg af pileflet mellem de bolignære opholdsarealer og Folehaven, samt opleve forskellen mellem den oplevede støj på vejen/ fortovet hhv bag støjafskærmningen.
- Scandiagade 22, København SV. Grøn beplantet støjvæg
Vi skal se og opleve støjen på henholdvis Scandiagade og bag den etablerede grønne, tæt beplantede støjskærm.
Igangsættelse af parkeringsanalyse og analyse af model for kommunal parkeringskontrol
Sag nr. 64
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Rødovre Kommune oplever parkeringsudfordringer på de offentlige veje, hvor mængden af ulovlige og uhensigtsmæssige parkeringer er stor. For at skabe bedre forhold på et oplyst grundlag, er der i Budgetaftalen for 2025 afsat midler til en parkeringsanalyse i 2025.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at forvaltningen igangsætter en parkeringsanalyse af kommunens offentlige parkeringspladser for at kunne udpege områder, hvor der behov for ændret adfærd og tydelighed i forhold til, hvor der lovligt kan parkeres samt
- at forvaltningen foretager en grundigere undersøgelse af, hvordan en kommunal parkeringskontrol mest hensigtsmæssigt kan organiseres og forankres i kommunen, med henblik på at anbefale en løsning.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Gennem årerne har der været et stigende antal ulovlige og uhensigtsmæssige parkeringer på de offentlige veje i Rødovre Kommune.
Biler er ofte parkeret på offentlige veje, hvor Færdselsloven forbyder parkering, og hvor parkeringen i øvrigt påvirker både trafiksikkerhed og fremkommelighed negativt for øvrige trafikanter. F.eks. parkeres der op til sideveje, hvor Færdselsloven forbyder parkering nærmere end 10 m fra krydset. Sådanne parkeringer forringer oversigtsforholdene, og øger risikoen for at fodgængere og cyklister overses af en bilist. Ligeledes er parkering i begge sider langs villaveje en udfordring, som ofte betyder, at den resterende kørebanebredde er så smal, at to modkørende biler ikke kan passere hinanden. Parkering på skillerabatter, som både medfører trafikale ulemper og risici samt ødelægger træer og anden bevoksning, er en stigende udfordring.
Ofte ses det også, at selv ved tydelig skiltning og afmærkning, overholdes de eksisterende skiltede parkeringsrestriktioner ikke.
Endelig er der en udfordring i forhold til områder, hvor der anlagt boliger med egne parkeringsanlæg i konstruktion, der ikke udnyttes i tilstrækkeligt omfang.
Parkeringsanalyse
Udarbejdelse af parkeringsanalyse for parkering på de offentlige veje er nødvendig med henblik på en større præcision i at kortlægge kommunens parkeringsforhold, herunder effekterne af gældende restriktioner og behovet for ændret adfærd etc.
Samtidig udpeges områder på det kommunale vejnet, hvor der i dag er mange ulovlige parkeringer, og områder hvor fremkommeligheden vanskeliggøres, som eksemplet fra boligveje, hvor bilister ikke kan passere hinanden.
Det vurderes, om det alle steder er tilstrækkelig tydeligt og indrettet hensigtsmæssigt, hvor der må parkeres. Det vurderes tillige, hvordan områder med ulovlig eller uhensigtsmæssig parkering kan reguleres, hvilket vil være forskelligt fra område til område.
I analysen undersøges også om parkeringsbehovet stemmer overens med de parkeringspladser, der er til rådighed. Særligt i de områder, hvor der er mange ulovlige parkeringer, bør det i videst muligt omfang klarlægges, hvad årsagerne til de ulovlige parkeringer kan være. Analysen skal også afdække, om der er områder, hvor veje, der er ikke er tiltænkt langtidsparkeringer, anvendes til det formål.
Ændrede parkeringsrestriktioner vil kunne understøtte ønsket om en ændret adfærd. Også i forhold til områder, hvor der er anlagt boliger, med egne parkeringsanlæg i konstruktion, som ikke udnyttes i tilstrækkelig omfang, kan ændrede parkeringsrestriktioner medvirke til, at beboere generelt i øget omfang parkerer på egen matrikel.
I områder med anlægsarbejder kan der midlertidigt være mangel på parkeringspladser, og dermed uhensigtsmæssige parkeringer på offentlig vej. Denne problemstilling er vanskelig at håndtere i permanente parkeringsløsninger.
I analysen udpeges de veje og områder, hvor eksisterende skiltning og afmærkning af parkeringsrestriktioner bør udbygges og eventuelt tydeliggøres, for at opnå en bedre effekt end i dag. På samme måde udpeges veje, hvor der bør etableres restriktioner, for at opnå en ønsket adfærdsændring.
Som et eksempel på en sådan indsats, kan nævnes den tidligere besluttede løsning på Else Sørensens Vej, hvor forvaltningen er i gang med at etablere en parkeringsforbudszone, hvor man fremover kun må parkere i afmærkede båse. Dette for at sikre dels oversigt i kryds og dels adgang til affaldstømning, samt ordnede forhold generelt.
Parkeringskontrol
Rødovre Kommune har i dag ikke et parkeringskorps, som kan håndhæve de gældende og eventuelt kommende parkeringsrestriktioner. Politiet har som myndighed opgaven med parkeringskontrol, men har ikke ressourcer til at udføre kontrolindsats ved ulovlige parkeringer. Kommunen har muligheden for at overtage myndighedsopgaven med parkeringskontrol.
Der er forskellige muligheder, som skal undersøges nærmere, for at forvaltningen kan komme med en anbefaling. Der er mulighed for, at oprette et eget parkeringskorps, hvor parkeringsvagter ansættes af kommunen, og den administrative opgave ligeledes placeres i egen organisation. Der er mulighed for samarbejde med en anden kommune, hvor personalet kan dele opgaverne mellem 2 kommuner, og endelig en mulighed for, at Rødovre kommune indgår i et fællesskab med flere kommuner, pt op til 25, hvor af der er flere på vestegnen, og opgaverne løses af personale tilknyttet Aalborg kommune, som har en særlig ekspertise.
Lov- og plangrundlag
Vejloven § 8, lov nr. 421 af 25. april 2023.
Færdselsloven § 28-31 og 92, LBK nr. 168 af 14/02/2023.
Økonomiske konsekvenser
I Budget 2025 er der afsat 500.000 kr. til parkeringsanalyse samt til ny og ekstra skiltning og afmærkning af parkeringsrestriktioner på vejnettet.
Tidsplan
I 2025 fremlægger forvaltningen resultatet af parkeringsanalysen, samt indstilling til model for parkeringskontrol.
Vinterberedskab 2024-2025
Sag nr. 65
Beslutningskompetence: TMU
Sagens kerne
Vinterberedskabet er inddelt i et normalt og et lavt beredskab, med udførelse af vintervedligeholdelse på henholdsvis primære og sekundære strækninger. Beredskabet er gældende i perioden 1. november 2024 til og med 1. april 2025. Der er ikke ændringer i forhold beredskabet 2023-2024.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at forslag til vinterberedskab for 2024-2025 godkendes.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
Teknisk Forvaltning fremlægger hermed vinterberedskabet for vinteren 2024-2025. Beredskabet er gældende i perioden 1. november 2024 til og med 1. april 2025. Vinterberedskabets retningslinjer inddeler kommunens veje, stier og gangarealer i henholdsvis primære strækninger og sekundære strækninger:
På primære strækninger tilstræbes glatførebekæmpelsen udført døgnet rundt.
På sekundære strækninger tilstræbes glatførebekæmpelsen udført indenfor normal arbejdstid, og kun i det omfang, at glatførebekæmpelsen på de primære strækninger er fuldført. Busstoppesteder, fodgængerovergange, cykelpassager, stibroer og tunneler saltes og sneryddes kun i dagtimerne.
Inddelingen i primære og sekundære strækninger fremgår af vedlagte oversigtskort. Et tilsvarende kort med supplerende information til borgerne om grundejerforpligtelser findes på Rødovre Kommunes hjemmeside rk.dk, og i informationsannoncen i Rødovre Lokalnyt henvises til denne. Se bilag 1.
Vinterberedskabet opdeles i normalt beredskab og lavt beredskab.
Normalt beredskab omfatter perioden fra 1. december 2024 til og med 15. marts 2025. Vejene overvåges døgnet rundt af den vagthavende formand, og alle de omfattede medarbejdere og eksterne entreprenører, står til rådighed for udkald døgnet rundt og modtager rådighedsbetaling. Glatførebekæmpelsen skal igangsættes senest 1 time efter udkald.
Ved udkald udenfor normal arbejdstid forventes følgende ressourcer at stå til rådighed: 1 ansvarlig vagthavende arbejdsleder (formand), som iværksætter udkaldet, 1 mekaniker på værkstedet, 1 maskinfører til læsning af vejsalt, 6 traktorer (ved snerydning udvides med op til 15 eksterne traktorer) og 3 lastbiler.
Indenfor normal arbejdstid anvendes alt disponibelt mandskab og materiel til glatførebekæmpelse. For også at fremme cyklismen om vinteren indgår cykelstier i vinterberedskabet, hvor stierne bliver glatførebekæmpet døgnet rundt. Dog glatførebekæmpes stibroer, busstoppesteder, fodgængerovergange, cykelpassager og tunneler kun indenfor normal arbejdstid.
Hvis snevejret er varslet, vil det i lighed med beredskabet for tidligere år, være muligt at give et frivilligt daghold et rådighedstillæg for at stå til rådighed en time tidligere, og møde ind i tilfælde af snevejr, så de særlige udfordringer med fjernelse af snevolde ved fodgængerfelter, busstoppesteder mv., kan påbegyndes tidligere. Det forudsættes her, at snefaldet er ophørt, og de primære veje er ryddet.
Lavt beredskab omfatter perioderne hhv. før og efter normalt beredskab. I disse perioder overvåges vejene døgnet rundt af den vagthavende formand. Eksterne entreprenører står til rådighed for udkald til snerydning fra 21. november 2024 til og med 1. april 2025, hvoraf perioden fra 1. december 2024 til og med 15. marts 2025 er normalt beredskab. Eget mandskab kan i lavt beredskab indkaldes frivilligt mod rådighedsbetaling. Ved lavt beredskab udenfor normal arbejdstid kan der opstå underbemanding på vagtholdene.
Lov- og plangrundlag
Lov om offentlige veje § 62-67 og 69, samt Lov om private fællesveje § 79-81 og 85.
Økonomiske konsekvenser
Udgifterne til den kommunale vintervedligeholdelse afhænger af vinterens karakter og afholdes over budget for vintertjeneste.
Tidsplan
Vinterberedskabet er gældende i perioden 1. november 2024 til og med 1. april 2025.
Bilag
Bilag 1: Vintertjeneste 2024 - 2025 Forslag til Støjhandlingsplan 2024-2029
Sag nr. 66
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Forslag til Støjhandlingsplan 2024-2029 er baseret på Rødovre Kommunes støjkortlægning 2023. Støjhandlingsplanen dækker en periode på 5 år, og afløser Støjhandlingsplan 2018-2023. Støjhandlingsplanen beskriver kommunens indsats for at reducere trafikstøjen og viser forskellige scenarier til nedbringelse af støjen langs de mest støjbelastede veje i Rødovre.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at Forslag til Støjhandlingsplan 2024-2029 vedtages og sendes i 8 ugers offentlig høring.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Rødovre Kommune er en del af de "større sammenhængende byområder", der i henhold til støjbekendtgørelsen skal udarbejde en støjhandlingsplan.
I Støjhandlingsplanen beskrives de handlinger og tiltag, som kommunen vil foretage for at begrænse trafikstøjen. Støjhandlingsplanen er baseret på Rødovre Kommunes EU-støjkortlægning 2023. Teknik- og Miljøudvalget tog støjkortlægningen til efterretning på mødet i januar 2024 (sag nr. 3). Støjkortlægningen kan ses på ”Støjdanmarkskortet” på Miljøstyrelsens hjemmeside.
Støjhandlingsplanen er opbygget i overensstemmelse med støjbekendtgørelsen og beskriver kommunens
indsatser for at reducere trafikstøjen. Rødovre Kommune vil i perioden 2024-2029:
- Anvende en støjreducerende belægning ved renovering af de større trafikveje
- Overveje at anvende en støjreducerende belægning ved renovering af mindre trafikveje og fordelingsveje
- Vurdere mulighederne for at gennemføre støjdæmpende foranstaltninger gennem trafikplanlægning, primært hastighedsnedsættelser
- Vurdere eventuelle hastighedsnedsættelser og muligheder for etablering af støjreducerende belægning ved renovering af de større veje. Bl.a. ved brug af beregningerne i bilag 1
- Arbejde for fremme af cykeltrafikken og den kollektive trafik
- Følge udviklingen og fortsat arbejde målrettet på at få Vejdirektoratet til at prioritere yderligere støjafskærmning langs Motorring 3. Da motorveje er statsveje, har Rødovre Kommune har ingen direkte indflydelse på prioritering af renoveringen af Motorring 3
- Stille de krav som efter planloven kan stilles i lokalplaner for at sikre, at de vejledende grænser for trafikstøj overholdes såvel indendørs som på de primære udendørs opholdsarealer ved opførelse af nyt byggeri
Rødovre Kommune har foruden de planlagte foranstaltninger i perioden 2024-2029 et langsigtet mål. På lang sigt (30+ år) tilstræber Rødovre Kommune, at boliger langs kommunens veje højst vil blive udsat for et støjniveau svarende til den gældende vejledende grænseværdi for trafikstøj på Lden= 58 dB.
I planen evalueres endvidere på gennemførelsen og resultaterne af Støjhandlingsplan 2018-2023. Der evalueres bl.a. på effekten af etablering af støjreducerende belægning på en lang række strækninger i kommunen. Det vurderes, at støjreduktionen på de forskellige strækninger ligger på mellem 1,5 og 3 dB, hvilket er en hørbar forskel.
Støjhandlingsplanen omfatter ikke togstøj. Banedanmark og Vejdirektoratet udarbejder selvstændige støjhandlingsplaner, for henholdsvis togstøj og støj fra statsveje, som ligeledes sendes i 8 ugers høring.
I relation til støjen fra Motorring 3 har Rødovre Kommune i en længere årrække arbejdet målrettet på, at få Vejdirektoratet til at prioritere flere midler til støjafskærmning langs Motorring 3, på hele strækningen gennem Rødovre. Vejdirektoratet arbejder i øjeblikket på en støjafskærmning langs Motorring 3 fra Jyllingevej til ud for Plantagevej i Irmabyen. Vejdirketoratet arbejder desuden på en renovering af belægningen på Motorring 3, startende med strækningen mellem Slotsherrensvej og Jyllingevej. Som et forsøg udlægges en såkaldt drænasfalt. Vejdirektoratet har ikke anvendt denne type belægning tidligere, men der er erfaringer fra andre europæiske storbyer, der viser, at belægningen typisk kan reducere støjniveauet med 3-4 dB.
Lov- og plangrundlag
Støjbekendtgørelsen, Bekendtgørelse nr. 2092 af 1. september 2021 om kortlægning af ekstern støj og udarbejdelse af handlingsplaner.
Økonomiske konsekvenser
Ingen direkte økonomiske konsekvenser.
Hvis der prioriteres støjreducerende belægningstyper eller hastighedsnedsættelser, vil der være en øget udgift til anlæg, og ofte ligeledes en øget udgift til drift og vedligeholdelse på det pågældende projekt.
Tidsplan
Forslag til Støjhandlingsplan 2024-2029 skal i henhold til støjbekendtgørelsen i offentlig høring i 8 uger. Efter den offentlige høring forelægges støjhandlingsplanen til endelig godkendelse. Herefter skal den sendes til Miljøstyrelsen og offentliggøres.
Bilag
Bilag 1: Støjhandlingsplan 2024-2029 26-09-24 Godkendelse af låneramme til El-kedel og elforsyning på Vestforbrænding
Sag nr. 67
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Vestforbrænding har anmodet ejerkommunerne om at godkende en låneramme på 156,3 mio. kr. til finansiering af forventede investeringer vedrørende elkedel og elforsyning i Glostrup. Lånet optages, så ejerkommunerne hæfter i forhold til indbyggertallet det år, forpligtelsen bliver indgået.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at Rødovre Kommune godkender Vestforbrændings låneramme på 156,3 mio. kr. til finansiering af forventede investeringer i 2024-2027 på 156,3 mio. kr., samt
- at Rødovre Kommune godkender, at lånet optages med pro rata hæftelse i forhold til indbyggertallet det år, hvor forpligtelsen blev indgået, jf. Vestforbrændings vedtægter § 6, stk. 2-3.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Vestforbrænding har 14. august 2024 anmodet ejerkommunerne om at godkende en låneramme på 153,3 mio. kr. til finansiering af forventede investeringer vedrørende elkedel og elforsyning i Glostrup. Anmodningen sker på grundlag af, at Vestforbrændings bestyrelse 20. marts 2024 har godkendt projektet samt låneoptagelse til det. Anmodningen er hjemlet i §10, stk. 14 i Vestforbrændings vedtægt. Lånet optages, så ejerkommunerne hæfter i forhold til indbyggertallet det år, forpligtelsen bliver indgået.
Baggrund
Vestforbrændings fjernvarmeforsyning er i dag bl.a. sikret ved anvendelse af naturgaskedler, hvoraf den største kapacitet er placeret i Glostrup. Der er tre ca. 50 år gamle naturgaskedler, der skal erstattes af en ny elkedel, der har et behov for el-kapacitet på 50 MW. Kedlen kan køre ekstra meget i tidsperioder med lav el-pris, så elkedlen kan bidrage til at sikre en lav varmepris. Elkedlen bidrager også til at sikre en el-baseret varme, der både er mindre klimabelastende og kan anvendes fleksibelt. El-baseret energi har en lavere klimabelastning, og den årlige CO2-besparelse ved skift til el-energi er på 3000 ton.
Vestforbrænding har erfaringer med tilsvarende el-kedel i Lyngby-Taarbæk. El-kedlen har mulighed for at levere forskellige systemydelser bl.a. frekvensstyring og lastregulering til elnettet, hvilket Vestforbrænding vil modtage betaling for, som ligeledes bidrager til lavere varmepriser.
Det er en forudsætning for etablering af el-kedlen, at et el-forsyningsprojekt også gennemføres. Det er estimeret at tage ca. tre år at etablere elforsyningen. Det har vist sig at være muligt at koordinere det nødvendige tracé til kabelforbindelsen med et kommende datacenter, som er planlagt at skulle bygges i Skovlunde tæt på Vestforbrænding. Det er muligt at samgrave forbindelsen og dermed sikre mulighed for el-forsyning for begge selskaber ved brug af ét tracé til højspændingskabler på strækningen fra Energinets hovedforbindelse til Vestforbrænding og Skovlunde.
Den nye forsyning vil også blive anvendt til forsyning af en varmepumpe til overskudsvarme og forsyning af dele af Vestforbrændings lokale el-behov i Glostrup. Desuden giver den nye el-forsyning mulighed for forsyning af det planlagte CO2-fangstanlæg. Sammenlagt bliver det forventede øgede energibehov for kedlen, Vestforbrænding Glostrup, varmepumpe og fangstanlægget op til 100 MW, hvilket er muligt at etablere fra Energinets 132 kV-system ca. 3 km. fra Vestforbrænding. De 100 MW svarer til fem gange Roskildes samlede behov, hvilket nødvendiggør forsyning fra Energinets centrale el-system i Danmark, hvor kun meget store forbrugere er tilsluttet.
Vestforbrænding har gennemført et udbud af den del af projektet, som vedrører el-kedlen, som totalleverance. Kontrakten med den bydende aktør indeholder leverance, installation opstilling, idriftsættelse af 50 MW el-kedel, kedelpumper, varmevekslere og fjernvarmepumper. Der er taget forbehold for at projektet skal godkendes.
I de indledende faser vedrørende etablering af el-forsyning fra Ejbygaard har Vestforbrænding gennemført en dialog med det kommende datacenter og potentielle leverandører af grave- og anlægsentreprisen, med elnetleverandøren Energinet og med relevante leverandører af hovedkomponenter til de stationære el-anlæg inde på Vestforbrændings matrikel. Ligeledes er der en løbende dialog med relevante kommuner og myndigheder.
De indledende projektfaser har desuden afdækket muligheden for samgravning med forsyning til det nye datacenter. Det forventes, at der er en besparelse for begge parter på ca. 10 mio. kr. på investeringen. Hvis projektet ikke gennemføres samtidig med datacentret, vil der være en betydelig risiko for, at det kan blive vanskeligere og dyrere at udpege et nyt tracé og efterfølgende gennemføre projektet. Der er altså både en økonomisk og tidsmæssig risiko, hvis ikke projektet gennemføres i samarbejde med datacentreret i 2024.
Lov- og plangrundlag
Lånebekendtgørelsen, BEK nr. 1714 af 13. december 2023.
Vestforbrændings vedtægt.
Økonomiske konsekvenser
Vestforbrænding forventer, at de to projekter vil medføre en årlig besparelse på 500 kr. for et standardhus, der opvarmes med fjernvarme.
Tidsplan
Elkedlen forventes at være færdig i august 2025, hvor den vil kunne drives med ca. 3/5 kapacitet fra den nuværende elforsyning til Vestforbrænding. Det forventes, at den nye elforsyning kan være i drift medio 2027. Herfra vil el-kedlen levere den fulde effekt på 50 MW, og øvrigt relevant forbrug vil blive flyttet til den nye forsyning.
Bilag
Bilag 1: Bilag 1 - Vestforbrændings anmodning om kommunal godkendelse af lånerammeBilag 2: Bilag 2 - Indstilling til Vestforbrændings bestyrelse om godkendelse af investering
Bilag 3: Bilag 3 - Uddrag af Vestforbrændings vedtægt
Diverse
Sag nr. 68
Beslutningskompetence: TMU
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.
Underskriftsside
Sag nr. 69
Beslutningskompetence: TMU
Indstilling
Forvaltningen indstiller,
at Teknik- og Miljøudvalget godkender beslutningsprotokollen.
Beslutning
Protokollen blev underskrevet.
Sagsfremstilling
Teknik- og Miljøudvalget skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen.
For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på "Godkend."
Lukket punkt: Garanti for lån til etablering af CO2-fangst på Vestforbrænding
Sag nr. 70
Beslutningskompetence: KB
Beslutning
Anbefales.
Lukket punkt: Diverse lukket
Sag nr. 71
Beslutningskompetence: TMU
Beslutning
Taget til efterretning.