Teknik- og Miljøudvalget
12-11-2024
Medlemmer
Pia Hess Larsen (A)
Lene Due (A)
Ahmed H. Dhaqane (A)
Mogens Brauer (C)
Sager 72 - 80
Meddelelser
Sag nr. 72
Beslutningskompetence: TMU
Sagens kerne
Oversigt fremlægges til orientering:
1. Dispensation i forbindelse med opførelse af boligbyggeri, LP 155 Agerkær Ruskær (se bilag).
2. Orientering om varslet varmeprisstigninger fra VEKS (se bilag).
Indstilling
Meddelelsespunktet forelægges til orientering.
Beslutning
Taget til efterretning.
Bilag
Bilag 1: Orienteringsnotat Teknik & Miljøudvalget vedr dispensation fra LP 155Bilag 2: Notat Orientering om varslet varmeprisstigninger fra VEKS
Godkendelse af gebyr til rottebekæmpelse (som følge af ny bekendtgørelse)
Sag nr. 73
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Der er kommet ny bekendtgørelse inden for rottebekæmpelse, der medfører en ny fordeling af udgifterne inden for området. Gebyropkrævningen ændres fra at være en sats pr. m2 bebygget areal til at være et fast grundbeløb samt en sats pr. m2 bebygget areal for bygninger under og over 250 m2.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
1. at for opkrævning af gebyr til rottebekæmpelse fastsættes grundbeløbet til 119,26 kr.
2. at for opkrævning af gebyr til rottebekæmpelse fastsættes en pris pr. m2 på 1,48 kr. for ejendomme med et bebygget areal på under 250 m2 samt en pris pr. m2 på 0,74 kr. for ejendomme med et bebygget areal på over 250 m2.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Frem til 2023 blev rottegebyret som en promilleværdi af ejendomsværdien. I 2023 ændrede skatteministeriet imidlertid vurderingsmetoden for erhvervsejendomme, så der ikke længere blev udarbejdet ejendomsværdier på erhvervsejendomme. Opkrævning af gebyr til rottebekæmpelse blev ændret i 2024 og beregnet som en sats på 1,4 kr. pr. m2 bebygget areal. Dette gebyr blev vedtaget af KB den 30. januar 2024. Der er kommet en ny rottebekendtgørelse den 21. august 2024, hvor der er fastsat nye regler for opkrævning af gebyr til rottebekæmpelse.
Fra 1. januar 2025 ændres opkrævningsmodellen for grundejere i Rødovre Kommune, således at der skal opkræves et fast grundbeløb for alle ejere af fast ejendom i Rødovre Kommune samt en sats for det bebyggede areal. Der opkræves en sats pr. bebygget areal under 250 m2, mens der skal betales ½ sats for det bebyggede areal, der overstiger 250 m2. Gebyret opkræves både for erhvervsejendomme og for boligejendomme.
I Rødovre Kommune betyder det for grundejerne, at der i 2025 bliver opkrævet et fast gebyr på 119,26 kr. Derudover betaler ejendomme med et bebygget areal til og med 250 m2 en sats på 1,48 kr. pr. m2. Ejendomme med et bebygget areal på over 250 m2 får en rabat, idet satsen pr. m2 udover 250 m2 halveres, så den lyder på 0,74 kr. Den nye model vil få konsekvenser for grundejere, da fordelingen af udgiften sker på en anden måde. Generelt vil mindre boligenheder opleve en stigning, mens større erhvervsejendomme, skoler m.m. vil opleve et fald i gebyret.
Teknisk Forvaltning vil i december 2024 informere Rødovre Kommunes borgere om ændringerne via annoncer i Lokalnyt og på Facebook.
Lov- og plangrundlag
Bekendtgørelse om forebyggelse og bekæmpelse af rotter, bek. nr. 991 af 21. august 2024.
Økonomiske konsekvenser
Gebyret til dækning af udgiften til rottebekæmpelse udgør 119,26 kr. i fast gebyr til alle faste ejendomme i kommunen samt en sats på 1,48 kr. pr. m2 bebygget areal på 250 m2 eller mindre. For bebygget areal større end 250 m2 betales en sats på 0,74 kr. pr. m2 bebygget areal.
I Rødovre Kommune vil indtægsbudgettet for rottebekæmpelse i 2025 fortsat være 3,7 mio. kr., som dækkes af gebyret. I forbindelse med budget 2026 vil der blive set på, om det fortsat er dækkende for indsatsen.
Godkendelse af ny adgangs-vej til Tårnvej 97
Sag nr. 74
Beslutningskompetence: TMU
Sagens kerne
Som del af udviklingsplanen for planområdet i Lokalplan 150, er der ansøgt om godkendelse af en ny privat fællesvej til Tårnvej 97.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at adgangsvejen til Tårnvej 97 via Tårnvej 87A-95B godkendes, som privat fællesvej.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
I Lokalplan 150 beskrives det, at der via Tårnvej 87A-95 kan opnås en ny vejadgang til boligbyggeriet i lokalplanen. Dette gøres ved, at vejens skal udlægges som privat fællesvej.
Bygherre har ansøgt om at få godkendt, at adgangsvejen kan udlægges til privat fællesvej til de kommende boliger på matriklen. Bygherre har tilsendt forvaltningen dokumentation på, at der er opnået vejret til det ansøgte vejareal.
Jf. Privatvejslovens bestemmelser kræver det vejmyndighedens tilladelse, når andre end ejeren får færdselsret over en privat matrikel, inden aftalen om færdselsret må udnyttes. Det er en sikkerhed for, at vejnettet passer til den trafik, der på privatretslig grundlag aftales må færdes på vejen.
Teknisk Forvaltning har behandlet ansøgningen, og fremlægger sagen til godkendelse i Teknik- og Miljøudvalget.
Kommunen skal som vejmyndighed i medfør af privatvejslovens § 27-31 tage stilling til, og godkende nye vejudlæg til private fællesveje, når de private grundejere ansøger om det.
Vejmyndigheden skal sikre sig, at de nye vejudlæg er i overensstemmelse med planforhold, placeret hensigtsmæssigt i forhold til vejnettet, og udnyttelsen af grundejernes ejendomme.
Det ansøgte vejareal består af eksisterende 7 meter bred asfalteret vej, som betjener Tårnvej 87A-95B. Vejen har en almindelig vejopbygning, hvor vejvandet ledes via vejbrønde til kloaksystemet. Der anlægges et nyt vejstykke på ca. 5,4 meter i 5,5 meters bredde, som kobler den eksisterende vej sammen med Tårnvej 97. Det nye vejstykke anlægges, som en T2-klasse vej. Dette vil sige at den kan klare både almindelig og tung trafik på dagligbasis. Se bilag 1 og 2 og for beskrivelsen af forholdene.
Det nye vejstykke medfører, at der anlægges et T-kryds, hvor vigepligten pålægges trafikken fra Tårnvej 97.
Samlet vurderer forvaltningen, at der ikke er nogen forhold som taler imod vejudlægget, og den nye privat fællesvej.
Når vejudlægget er godkendt, vil Teknisk Forvaltning sørge for at få tilføjet vejen til den Centrale Vejfortegnelse jf. Privatvejslovens § 25.
Lov- og plangrundlag
Privatvejsloven, nr. 422 af 25. april 2023.
Bilag
Bilag 1: Beskrivelse af forholdeneBilag 2: Oversigtstegning af overkørsel til privat fællesvej
Godkendelse af overdragelse af fast ejendom fra I/S Vestforbrænding til VF Affaldsenergi A/S
Sag nr. 75
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Det er et lovkrav, at affaldsforbrænding senest 1. januar 2025 skal udskilles og drives i et separat aktie- eller anpartsselskab, og at affaldsforbrændingsselskabet ikke må udføre andre aktiviteter end affaldsforbrænding. På det grundlag skal der ske en overdragelse af fast ejendom fra I/S Vestforbrænding til et nyt selskab kaldet VF Affaldsenergi A/S.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at Rødovre Kommune godkender aktivoverdragelse af fast ejendom fra I/S Vestforbrænding til VF Affaldsenergi A/S pr. 1. januar 2025.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Af selskabsgørelsesloven fremgår det, at affaldsforbrænding skal udskilles og drives i et separat aktie- eller anpartsselskab og at affaldsforbrændingsselskabet ikke må udføre andre aktiviteter end affaldsforbrænding.
På det grundlag har Vestforbrændings bestyrelse på sit møde den 7. december 2023 godkendt stiftelse af VF Affaldsenergi A/S. På sit møde den 29. maj 2024 har bestyrelsen bemyndiget Vestforbrændings direktion til at forberede og gennemføre aktivoverdragelsen af fast ejendom mv. fra I/S Vestforbrænding til VF Affaldsenergi A/S.
Det er et krav efter selskabsgørelsesloven, at affaldsforbrændingsselskaber skal have rådighed over de aktiver, dvs. ejendomme og anlægsaktiver, som er nødvendige for at drive affaldsforbrændingsanlæg pr. 1. januar 2025, og at selskabet alene må drive affaldsforbrændingsanlæg.
Dette har derfor været afsættet for Vestforbrændings tilgang for tilvejebringelse af grundlaget for aktivfordeling af fast ejendom mm. fra I/S Vestforbrænding til VF Affaldsenergi A/S tillige med tinglysningslovens bestemmelser.
Ejendommen Ejby Mosevej 219, Glostrup udmatrikuleres derfor i to matrikler, se bilag 1. Den ene matrikel, som forbliver i I/S Vestforbrænding, vil indeholde udvalgte grundarealer med bygninger og anlæg, som kun benyttes af I/S Vestforbrænding, og som ejendomsretsligt kan udskilles fra resten af ejendommen.
Den anden matrikel, som overdrages til VF Affaldsenergi A/S pr. 1. januar 2025, vil indeholde alle øvrige bygninger og anlæg, som anvendes til at drive affaldsforbrændingsanlægget. Anlægsaktiver, som er integreret i de omfattede bygninger, og som ikke eller kun delvis bruges til at drive affaldsforbrændingsanlægget, vil blive udlejet til I/S Vestforbrænding (eller andre selskaber i I/S Vestforbrænding).
Ingen af I/S Vestforbrændings aktiver beliggende udenfor ejendommen Ejby Mosevej 219, Glostrup, vil blive overdraget til VF Affaldsenergi A/S.
Den samlede aktivoverdragelse af fast ejendom mm. vurderes at udgøre en bogført værdi af cirka 800 – 1.000 mio. kr. og vil ske ved apportindskud, dvs. at I/S Vestforbrænding får aktier i VF Affaldsenergi A/S svarende til værdien af overdraget fast ejendom mm.
Overdragelse af fast ejendom, som pt. vurderes at udgøre i størrelsesordenen 95 % af den samlede aktivoverdragelse, kræver jf. I/S Vestforbrændings vedtægt § 10, stk. 14 udtrykkelig godkendelse i samtlige ejerkommuners kommunalbestyrelser.
Lov- og plangrundlag
Selskabgørelsesloven, lov nr. 745 af 13. juni 2023
I/S Vestforbrændings vedtægt §10, stk. 14
Økonomiske konsekvenser
Den samlede aktivoverdragelse af fast ejendom mm. fra I/S Vestforbrænding til VF Affaldsenergi A/S vurderes at udgøre en bogført værdi af cirka 800 – 1.000 mio. kr.
En endelig vurdering af den samlede aktivoverdragelse er under udarbejdelse, hvilket regnskabsmæssigt kan indebære en opskrivning af værdierne. Det fastlægges endeligt i den revisionspåtegnede åbningsbalance for VF Affaldsenergi A/S, som forelægges I/S Vestforbrændings bestyrelse på mødet den 4. december 2024.
Da VF Affaldsenergi A/S er et kapitalselskab, som drives på kommercielle vilkår, er aktivoverdragelsen forbundet med en risiko for, at de overdragne aktiver kan gå tabt, hvis VF Affaldsenergi A/S går konkurs. Vestforbrændings levereringsdygtighed og konkurrenceevne på affaldsforbrændingsområdet vurderes dog at være god, hvorfor risikoen for et økonomisk tab på grund af konkurs vurderes at være meget lav.
Usikkerheder i udmøntningen af det regulatoriske grundlag for selskabsgørelse af affaldsforbrændingsaktiviteterne betyder, at den valgte fremgangsmåde for opdeling af aktiver potentielt kan medføre, at der bliver aktivoverdraget for meget eller for lidt, hvilket i givet fald vil skulle korrigeres.
Det skal i den forbindelse tilføjes, at andelen af aktiver, der vurderes at kunne blive berørt af den regulatoriske usikkerhed, udgør en meget begrænset andel af den samlede værdi af aktiver, der skal overdrages, og at overdragelsen samlet set efter bedste skøn er korrekt.
Tinglysning af overdragelsen af fast ejendom fra I/S Vestforbrænding til VF Affaldsenergi forventes at beløbe sig til cirka 10 – 15 mio. kr. inkl. tinglysningsafgifter, som finansieres af I/S Vestforbrænding. Den endelige fastlæggelse af tinglysningsafgiftens størrelse er under afklaring i dialog med SKAT.
Tidsplan
Selskabsgørelse af affaldsforbrændingsaktiviteten og herunder overdragelsen af fast ejendom til VF Affaldsenergi A/S skal være gennemført senest 1. januar 2025.
Bilag
Bilag 1: Bilag 1 VF udmatrikulering Orientering om støj og lokalplanlægning
Sag nr. 76
Beslutningskompetence: TMU
Sagens kerne
På baggrund af Teknik- og Miljøudvalgets beslutning den 10. september 2024 gøres status på støjforhold og lokalplanlægning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Status på studietur
Teknik- og Miljøudvalget har den 12. november 2024 kl. 10-13 været på studietur med fokus på støjforhold. Formålet med studieturen er at se og opleve støjforholdene i tre forskellige boligområder, nær veje med støjgener fra vejstøj.
På studieturen besøges:
- Folehaven, Valby
- Scandiagade 22, Valby
- Gammel Køge Landevej 20P, Valby
På mødet drøftes de støjafskærmende tiltag samt de oplevede støjforhold, som udvalget har set på dagens tur med henblik på at sammenligne med de støjforhold og tiltag, der vil kunne gøre sig gældende inden for lokalplanområdet i LP 156, Korsdalsparkens boligområde.
Desuden gives på mødet en generel status på støjforhold uden for lokalplanområdet, herunder evt. nationale beslutninger vedr. støjafskærmning på M3.
Økonomisk resultat af ladestanderudbud
Sag nr. 77
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Udbud om ladestandere, som skal placeres på Rødovre Kommunes arealer, er forløbet henover sommeren. Kontrakten er underskrevet den 20. september 2024. Den 8. oktober 2024 orienterede Teknisk Forvaltning Teknik- og Miljøudvalget om resultatet af udbuddet.
Teknisk Forvaltning fremlægger til beslutning, hvordan udbuddets økonomiske resultat indarbejdes i kommunens økonomi.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at indtægten ved den fast årlig koncessionsafgift og overskuddet af el-salget i 2025 går til at understøtte indsatser i DK2020, Klimahandleplan og Biodiversitetsplan,
- at der i 2025 gives en tillægsbevilling på netto 0 kr. svarende til en indtægt på 1,5 mio. kr. til Teknik og Miljøudvalget til den årlige koncessionsafgift fra elladestander opsat på kommunalt areal og en udgift på 1,5 mio. kr. til Økonomiudvalget til yderligere finansieringen af DK2020, Klimahandleplan og Biodiversitetsplan
- at de fremadrettede udgifter og indtægter søges indarbejdet i budget 2026 med en indtægt på 2,1 mio. kr. årligt til Teknik- og Miljøudvalget og en udgift på 1,05 mio. kr. til Økonomiudvalget
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Teknik- og Miljøudvalget blev på mødet 8. oktober 2024 i sag nr. 62 orienteret om resultat af udbud af elladestander opsat på kommunale arealer. Af denne orientering fremgik, at de økonomiske konsekvenser af sagen vil blive fremlagt i særskilt sag.
EV Infra Denmark vandt udbuddet på ladestandere på kommunale arealer. I det vindende bud modtager Rødovre en fast årlig koncessionsafgift til Rødovre Kommune på ca. 2,1 mio. kr. Derudover vil Rødovre Kommune få en andel af indtægten fra ladestanderne i Rødovre.
Denne indtægt er på nuværende tidspunkt vanskelig at opgøre, og afhænger af salget af el til el-biler i Rødovre. Et muligt scenario med udgangspunkt i den aktuelle el-pris, og at 25 % af el-bilerne i kommunen løbende bruger standerne, vil give Rødovre en årlig indtægt ca. 250.000 kr. oveni den faste årlige koncessionsafgift.
Teknisk Forvaltning indstiller, at indtægter fra ladestanderudbuddet og den løbende indtægt fra el-salget tilgår arbejdet med DK2020, Klimahandleplan, herunder indsatsen vedrørende Biodiversitetsplanen. Det indstilles, at hele indtægten anvendes hertil i 2025, mens halvdelen af indtægten tilgår området fra 2026 og frem.
Indtægterne fra ladestanderne vil dermed være med til at finansiere flere indsatser fra de nævnte planer i 2025 og fremefter. De ekstra midler kan blandt andet bruges til finansiering af flere investeringer i grøn transport, udskiftning af el-biler i driften, afskrabning af næringsrig topmuld for at give plads til nye plantearter, udskiftning af maskiner der kan understøtte en øget biodiversitet, samt grøn teknologi generelt. Ligeledes kan midlerne anvendes til at understøtte de borgerrettede indsatser.
Lov- og plangrundlag
Udbuddet er gennemført i henhold til § 2, stk. 1, jf. stk. 3, i bekendtgørelse 375 af 9. april 2024 om ordregiveres indgåelse af aftaler om retten til at virke som operatør af offentligt tilgængelige ladepunkter.
Proceduren er gennemført som et forhandlingsudbud af en bygge- og anlægskoncession i henhold til art. 30 i Koncessionsdirektiv 2014/23/EU og Koncessionsbekendtgørelse 1080 af 29. juni 2022.
Økonomiske konsekvenser
Rødovre Kommune modtager en fast årlig koncessionsafgift for ladestanderne placeret på dens lokationer. Dette medfører en forventet årlig indtægt på ca. 2,1 mio. kr.
Rødovre modtager også en andel af indtægten fra salget af el til opladninger. Dette beløb er i øjeblikket ukendt, men beregninger viser, at beløbet kan være ca. 250.000 kr. pr. år.
I 2025 forventes ikke fuld effekt af koncessionsafgift og indtægt, da operatøren har frem til marts 2025 til at idriftsætte opsætningen af ladestandere. Der søges derfor om en indtægtstillægsbevilling på 1,5 mio. kr. i 2025. Indtægten foreslås anvendt til at understøtte indsatser under DK2020, Klimahandleplan, hvorfor der tillige søges om en tillægsbevilling på 1,5 mio. kr. til dækning af denne udgift.
Det foreslås, at der i 2026 og frem alene indarbejdes indtægt som følge af koncessionsafgiften på de 2,1 mio. kr., indtil der er større sikkerhed for indtægten for salget fra el. Endvidere indarbejdes udgift på 1,05 mio. kr., svarende til halvdelen af indtægten, til understøttelse af DK2020, Klimahandleplan
Indtægter på 1,5 mio. kr. i 2025 og 2,1 mio. kr. i 2026 vedrører Teknik- og Miljøudvalget på hovedfunktion 02.22 Fælles funktioner. Udgifter på 1,5 mio. kr. i 2025 og 1,05 mio. kr. i 2026 og frem vedrører Økonomiudvalget på hovedfunktion 06.45 Administrativ organisation.
Tidsplan
Ladestanderne forventes opstillet og idriftsat i marts 2025.
Denne tidsplan er dog afhængig af sagsbehandlingstiden hos Energinet, som skal godkende tilslutning af ladestanderne til el-nettet. Det er en usikkerhed i tidsplanen, som kan forsinke ibrugtagningen af nogle af lokationerne.
Forventet regnskab - Teknik- og Miljøudvalget pr. 30. september 2024
Sag nr. 78
Beslutningskompetence: TMU
Sagens kerne
Forventet regnskab pr. ultimo september 2024 omfatter en opfølgning på forbruget af nettodriftsmidler for Teknik- og Miljøudvalgets rammer med udgangspunkt i status ultimo september 2024.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at forventet regnskab pr. ultimo september 2024 tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Der henvises til bilaget "Forventet regnskab - Teknik- og Miljøudvalget pr. ultimo september 2024.
Lov- og plangrundlag
Principper for Økonomistyring i Rødovre Kommune.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Forventet regnskab - Teknik- og Miljøudvalget pr. ultimo september 2024 Diverse
Sag nr. 79
Beslutningskompetence: TMU
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.
Underskriftsside
Sag nr. 80
Beslutningskompetence: TMU
Indstilling
Forvaltningen indstiller,
at Teknik- og Miljøudvalget godkender beslutningsprotokollen
Beslutning
Protokollen blev underskrevet.
Sagsfremstilling
Teknik- og Miljøudvalget skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen.
For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på ”Godkend.”