Teknik- og Miljøudvalget
03-12-2024
Medlemmer
Pia Hess Larsen (A)
Lene Due (A)
Ahmed H. Dhaqane (A)
Mogens Brauer (C)
Sager 81 - 90
Meddelelser
Sag nr. 81
Beslutningskompetence: TMU
Sagens kerne
Oversigt fremlægges til orientering:
1. Proces for analysearbejde for tilstand/nedslidning af kommunens veje.
2. Orientering om sundhedsreformens mulige konsekvenser for regionernes klimaindsatser. (Orienteringen er både på Teknik- og Miljøudvalgets og Klima- og Naturudvalgsets møder).
Indstilling
Meddelelsespunktet forelægges til orientering.
Beslutning
Taget til efterretning.
Bilag
Bilag 1: Notat proces for analysearbejde for tilstandnedslidning af kommunens veje 4 - TMUBilag 2: Orientering om sundhedsreformens konsekvenser for regionernes klimaindsatser TMU KNU 0312
Igangsætning Lokalplan 159 Rødovrevej 381-383
Sag nr. 82
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Ejerne af grundene på Rødovrevej 381-389 ønsker at opføre en lille boligbebyggelse og har efterspurgt, at der bliver udarbejdet en lokalplan.
Startredegørelsen for Lokalplan 159 – Rødovrevej 381-389 beskriver i hovedtræk det forventede indhold i planforslaget og planprocessen med udgangspunkt i de forløbelige dialoger med bygherre.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at Startredegørelsen for Forslag til Lokalplan 159 – Rødovrevej 381-383 vedtages med de indholdsmæssige hovedtræk, der er skitseret for arbejdet med Forslag til lokalplan 159.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Rødovrevej 381-383 huser i dag et biludlejningsfirma og en nedlagt tankstation. Grundejer og dennes rådgiver, Spacefab:Arkitekter har foreslået, at der i stedet opføres en lejlighedsbebyggelse på 2 etager med 14 lejligheder i alt. Bygningen placeres langs Rødovrevej med en tydelig forskydning i bygningskroppen, så bygningen opleves som to, sammenbyggede huse i stedet for et langt. Derudover vil der både på gadesiden og havesiden være mindre forskydninger langs med facaden. Der vil være enten en terrasse eller altan til hver lejlighed.
Bebyggelsesprocenten fastsættes til 60 % og der skal være 50 % opholdsareal i forhold til etageareal. Under lokalplanarbejdet vil der blive arbejdet på, at opholdsarealerne sikres at indbyde til leg og gode opholdsmuligheder. Der skal endvidere sikres, at der i bestemmelserne stilles specifikke krav til at opholdsarealerne er med til at bidrage til en øget biodiversitet.
Kommuneplan 2022
Den planlagte udvikling er i overensstemmelse med Kommuneplan 2022. Lokalplanområdet er en del af rammeområde 2F01 som udlægger området til blandet bolig og erhverv. Bebyggelsesprocenten er fastsat til maks. 60 % af den enkelte grund og der må bygges i maks. 2 etager. Området ligger inden for det stationsnære område som fastsætter en parkeringsnorm på 1 pr. bolig.
I tidligere kommuneplaner var der langs de fleste større veje i kommunen udlagt rammeområder med mulighed for 60 % bebyggelse i 2 etager til blandet bolig og erhverv. Frem mod Kommuneplan 2022 blev en del af disse rammeområder vurderet og ændret. Langs hovedparten af Jyllingevej, Randrupvej og Damhus Boulevard, store dele af Hvidovrevej samt visse del af Rødovrevej er rammerne i kommuneplan 2022 ændret til åben-lav-boliganvendelse med max 25 % bebyggelse, idet den faktiske bebyggelse på disse strækninger er villaer og parcelhuse. På strækninger med to-etagers bebyggelse og/eller blandt bolig- og erhvervsanvendelse er den hidtidige kommuneplanramme fastholdt.
Rødovrevej 381-383 ligger på den nordlige strækning af Rødovrevej (mellem Slotsherrensvej og Jyllingevej), som blev vurderet og ændret i Kommuneplan 2022. I arbejdet med Kommuneplan 2026 vil forvaltningen gennemgå og vurdere den midterste strækning (mellem Jyllingevej og Rødovre Parkvej) og den sydlige strækning (mellem Rødovre Parkvej og Roskildevej). Forvaltningen forventer at foreslå store del af disse strækninger ændret i overensstemmelse med deres faktiske anvendelse. Derudover vil forvaltningen genoverveje den nordlige strækning med henblik på, om flere ejendomme, hvor den faktiske anvendelse er villa/parcelhus, skal ændres til åben-lav-boliganvendelse med max 25 % bebyggelse.
Det videre arbejde
I det videre arbejde med den ovenfor beskrevne bebyggelse vil der være særlig opmærksomhed på følgende:
- Kvalitet i de udendørs opholdsarealer og beplantning
- Gode løsninger til afhentning af affald
- Muligheder for seniorboliger
- Muligheder for at anvende genbrugte byggematerialer
Lov- og plangrundlag
Planlov
Kommuneplan 2022
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Vedtagelse af forslag til lokalplan – April 2025
Høring i 8 uger – maj/juni 2025
Endelig vedtagelse af lokalplanen – oktober 2025
Offentliggørelse – november 2025
Bilag
Bilag 1: Startredegørelse - Lokalplan 159-Boliger på Rødovrevej 381-389-k.pdf IrmaByen – ensretning af stikveje og anlæggelse af p-lommer
Sag nr. 83
Beslutningskompetence: TMU
Sagens kerne
IrmaByens grundejerforening har ansøgt om ensretning af to stikveje til Plantagevej, så der kan anlægges p-lommer på stikvejene.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at ensretningen af stikvejene godkendes.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
IrmaByens grundejerforening har den 3. oktober 2024 ansøgt Teknisk Forvaltning om ensretning af to stikveje, så der er plads til at anlægge p-lommer på stikvejene. Se Bilag 1-3 for afmærkning og skiltning af forholdene samt kørekurver for 12 meter lastbiler, der er det dimensionerende køretøj for IrmaByen.
Anlæggelsen af p-lommer vil give samlet ca. 8 nye parkeringspladser i IrmaByen.
Teknisk Forvaltning vurderer, at ansøgningen skal imødekommes.
Ensretningen omhandler to stikveje inde i IrmaByen, hvilket ikke vil påvirke den samlet trafikafvikling i boligområdet. Løsningen sikrer flere parkeringsmuligheder lokalt.
Den eneste ulempe ved ensretningen er, at den også omfatter cyklister. Det er dog grundet pladsforhold ikke muligt at undtage cyklister for ensretningen, da det kræver afmærkning af en cykelbane i retningen mod ensretningen. Det er der ikke plads til på kørebanen, når der afmærkes p-lommer. Det vurderes at være en mindre gene, som påvirker de lokale cyklister bosiddende i området, der har anmodet om ensretningen.
Lov- og plangrundlag
Privatvejsloven.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Afmærkningsplan for hele IrmaByenBilag 2: Tegning_802
Bilag 3: Kørekurver for 12 meter lastbiler
Affaldsområdet - Rødovre Affald og Genbrug ApS
Sag nr. 84
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
I forbindelse med selskabsgørelse af affaldsområdet skal taksterne for 2025 samt forslag til samarbejdsaftale mellem kommunen og affaldsselskabet godkendes. Der skal desuden tages stilling til kommunal sikkerhedsstillelse for affaldsselskabets lån.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at Rødovre Affald og Genbrug ApS' takstblad for 2025 godkendes,
- at Rødovre Kommune stiller garanti for lån og leasingaftaler, som overdrages til selskabet,
- at Rødovre Kommune stiller garanti for selskabets kassekredit,
- at Rødovre Kommune stiller garanti for selskabets godskørsel,
- at Rødovre Kommune opkræver garantiprovision af selskabet,
- at borgmester og kommunaldirektør bemyndiges til at underskrive dokumenterne vedrørende garantistillelsen samt
- at samarbejdsaftale mellem Rødovre Kommune og selskabet godkendes
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
På mødet i kommunalbestyrelsen den 24. september 2024 (sag nr. 143) blev det besluttet, at stifte det 100 % ejede Rødovre Affald og Genbrug ApS pr. 1. oktober 2024.
1. Takster
Taksterne for 2025 stiger med 8 %. De 4 % dækker en generel pris- og lønfremskrivning. De resterende 4 % dækker primært husleje og øgede administrationsomkostninger. Desuden har Forsyningstilsynet gjort opmærksom på, at de takster, der opkræves fra de kommunale institutioner, skal følge markedspriser. Forvaltningen undersøger derfor de takster, som vedrører de kommunale institutioner.
2. Garantistillelse
Indledningsvis skal det bemærkes, at Rødovre Kommunes garantistillelse for selskabets aktiviteter og forpligtelser skal ses i det lys, at det er kommunen, som har råderet over selskabet. Selskabet er således et 100% ejet ApS, og direktionen er kommunens tekniske direktør. Selskabet kan således ikke disponere over større transaktioner og/eller indgå aftaler, uden at kommunen er involveret, og at det forelægges kommunalbestyrelsen til godkendelse.
2.1 Lån i KommuneKredit
På Kommunalbestyrelsens møde 24. november 2020 (sag nr. 223) blev det besluttet at optage et lån på 42,8 mio. kr. til køb af skraldebiler. Det er renovationsområdets eneste lån samt kommunens eneste lån med fastforrentet negativ rente. KommuneKredit oplyser, at hvis kommunen garanterer for lånet, så kan det overdrages til selskabet på uændrede vilkår. Det skal bemærkes, at hvis der skal optages et nyt lån svarende til restgælden, så bliver det med en højere positiv rente, hvilket isoleret set vil medføre en stigning i taksterne.
2.2. KommuneLeasing
Renovationsområdet har indgået flere leasingaftaler med KommuneLeasing. Forvaltningen har rettet en henvendelse til dem for at finde ud af, hvorvidt selskabet kan overtage leasingaftalerne. KommuneLeasing oplyste indledningsvis, at de ikke indgik leasingaftaler med selskaber på forsyningsområdet. Efter forvaltningens henvendelse oplyser KommuneLeasing, at de nu er i gang med at ændre deres retningslinjer således, at de fremover også indgår leasingaftaler på renovationsområdet. Derfor kan indeværende leasingaftaler overdrages til selskabet på uændrede vilkår, hvis kommunen stiller garanti.
2.3 Kassekredit
Selskabet har i lighed med andre selvstændige juridiske enheder mulighed for at oprette en kassekredit, som en arbejdskredit. Selskabet har mulighed for at oprette en kassekredit efter en særlig kassekreditregel. Kassekreditreglen foreskriver, at et kommunalt selskab ikke må have en gæld via kassekredit på mere end 175 kr. pr. indbygger i kommunen. Der er således mulighed for en kassekredit på 7,5 mio. kr.
I lighed med Rødovre Kommune får selskabet Danske Bank som bankforbindelse. Danske Bank oplyser, at hvis kommunen garanterer for kassekreditten, så er det ca. en halvering af rentesatsen set i forhold til, hvis selskabet optager en kassekredit uden kommunal garanti.
2.4 Godskørsel (renovationskørsel)
Selskabet skal søge om tilladelse til godskørsel (renovationskørsel) hos Færdselsstyrelsen. I denne forbindelse er det et krav, at selskabet dokumenterer at have egne kontante midler eller andre værdier på mindst 66.950 kr. for det første køretøj og kr. 37.200 for de efterfølgende køretøjer over 3.500 kg. Ved selskabsstiftelsen er det en samlet garantistillelse på 1,2 mio. kr. Beløbet ændrer sig i takt med antallet af selskabets køretøjer.
Selskabet kan stille en bankgaranti i Danske Bank svarende til den samlede garantistillelse. I lighed med garantistillelsen for kassekreditten herunder for at minimere selskabets omkostninger, så stiller kommunen garanti for selskabets bankgaranti, som fremover står på en bunden bankkonto.
Forvaltningen anbefaler, at kommunen stiller garantier for selskabets lån, leasing, kassekredit og renovationskørsel.
3. Garantiprovision
Når Rødovre Kommune stiller garanti, skal kommunen opkræve en markedskonform garantiprovision. Det er for at undgå ulovlig statsstøtte til selskabet. Rødovre Kommunes nuværende praksis vedrørende garantiprovision fremgår af sag nr. 111 på kommunalbestyrelsens møde den 25. juni 2019. Sagen tog udgangspunkt i Revisionsberetningen for 2017, hvor der bliver påpeget, at kommunens administration af opkrævningen af provision ved garantistillelse vedrørende forsyningsvirksomheder ikke helt levede op til gældende regler på området. Derfor besluttede kommunalbestyrelsen, at der skulle opkræves garantiprovision af de selskaber, hvor kommunen har en garantistillelse. Vedrørende det nye selskab, er det aftalt med revisionsfirmaet BDO, at de bistår med udarbejdelsen af en arbejdsgang vedrørende garantiprovision.
4. Samarbejdsaftalen
Horten har udarbejdet et forslag til en samarbejdsaftale mellem Rødovre Kommune og selskabet. I aftalen er blandt andet beskrevet, at selskabet kan varetage sagsforberedende arbejde i forbindelse med kommunens myndighedsudøvelse. Selskabet skal desuden bistå kommunen med udarbejdelse af planer inden for affalds- og genbrugsområdet.
Aftalen giver begge parter pligt til at udveksle oplysninger, der kan være relevante for den anden part. Kommunen skal ifølge aftalen høre selskabet, før det træffer afgørelser i sager, hvor selskabet er part. Det fremgår af aftalen, at der skal nedsættes en styregruppe bestående af to ledelsesrepræsentanter fra hver af parterne.
Af aftalens punkt 11 fremgår, at Rødøvre Kommunes borgmester og kommunaldirektør samt direktøren for Selskabet kan foretage uvæsentlige ændringer i aftalen herunder tilpasninger af punkt 3.8, som handler om Selskabets årlige orientering af Kommunen. Borgmesteren kan dog til enhver tid beslutte, at en ændring ikke er uvæsentlig og derfor kræver politisk behandling i Rødovre Kommune.
5. Fremtidige sager til kommunalbestyrelsen vedrørende stiftelsen af Selskabet
I forbindelse med at renovationsområdets aktiviteter og forpligtelser overdrages til selskabet pr. 1. januar 2025, skal der udarbejdes en åbningsbalance pr. denne dag. En åbningsbalance repræsenterer den indledende finansielle stilling for selskabet. Den inkluderer en oversigt over aktiver, forpligtelser og egenkapital. Det er aftalt med revisionsfirmaet BDO, at de bistår med arbejdet. Da økonomien og åbningsbalancen først kan udarbejdes med faktiske tal pr. 1. januar 2025, kommer sagen også til at omhandle en tilpasning af bevillingerne på renovationsområdet. Sagen forventes fremlagt for kommunalbestyrelsen i marts 2025.
Lov- og plangrundlag
Garantistillelse og garantiprovision
Kommunen kan stille garantier til formål, som kommunen automatisk kan låne til samt indgå leasingaftaler. I denne sammenhæng skal der opkræves en markedskonform garantiprovision. Her henledes opmærksomheden på Kommissionens meddelelse om anvendelse af EF-traktatens artikel 87 og 88 på statsstøtte i form af garantier (2008/C155/02), som også fremgår af kommunernes lånevejledning afsnit 6 (vejl. nr. 11256 af 07/12/2015).
Kassekredit
§ 9, stk. 2 i kommunernes lånebekendtgørelse (BEK nr. 1714 af 13/12/2023).
Godskørsel (renovationskørsel)
§ 11, stk. 1 i bekendtgørelse nr. 240 af 16. februar 2022 om godskørsel.
Økonomiske konsekvenser
Når kommunen stiller garantier for selskabet, så betyder det, at selskabet kan indgå aftaler på mere favorable vilkår, end hvis selskabet handlede på egne vegne. Det kan isoleret set betegnes som ulovlig statsstøtte. Derfor skal kommunen opkræve garantiprovision af selskabet. Set i sammenhæng med de økonomiske transaktioner mellem kommunen og selskabet, så betyder det, at selskabet betaler garantiprovision til kommunen. Det vil sige, at pengene bliver i Rødovre.
Tidsplan
Aktiviteterne på affaldsområdet bortset fra myndighedsbehandling overdrages til selskabet 1. januar 2025.
Bilag
Bilag 1: Bilag 1 Samarbejdsaftale mellem RK og affaldsselskabBilag 2: Udkast Rødovre Affald og Genbrug Takstblad 2025
Gebyr for virksomheders brug af genbrugsstationen 2025
Sag nr. 85
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
I/S Vestforbrænding anmoder interessentkommunernes kommunalbestyrelser om at vedtage gebyr for virksomheders brug af fællesordningen til Genbrugsstationen i 2025.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at gebyrerne, som beskrevet i sagsfremstillingen, for virksomheders adgang til Genbrugsstationen 2025, godkendes.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Rødovre Kommune samarbejder med de andre af I/S Vestforbrændings interessentkommuner om driften af genbrugsstationerne, herunder også administration af virksomhedernes betaling for adgangen til genbrugsstationerne, kaldet fællesordningen.
Fællesordningen står for alt vedrørende virksomheders betaling for adgang til genbrugsstationerne, herunder administration i tilknytning til virksomhedernes tilmelding og betaling, de fysiske betalings- og kontrolsystemer, information til virksomhederne, stikprøvekontrol og sagsforberedende arbejde i forbindelse med politianmeldelser.
Bestyrelsen i Vestforbrænding har på deres møde nr. 441 den 29. maj 2024 godkendt gebyrerne for 2025, og kommunerne i fællesordningen skal efterfølgende hver især vedtage gebyrerne, for at disse er gyldige.
De foreslåede gebyrer er blandt andet baseret på en brugerundersøgelse gennemført på Ballerup, Brøndby og Rødovre genbrugsstationer i marts 2024. Brugerundersøgelsen har kortlagt, hvor meget affald, og hvilke fraktioner virksomheder i de tre bilkategorier hver især medbringer i gennemsnit. Der er data fra ca. 500 erhvervsbesøg. Der er desuden anvendt data fra tilsvarende brugerundersøgelser gennemført i perioden 2018-2021.
Der er gennemført en kortlægning af kommunernes omkostninger til drift mv. af genbrugsstationerne baseret på regnskaberne for 2023. Der er modtaget økonomioplysninger fra 10 kommuner. Med baggrund i kortlægningen hæves den andel af gebyret, som kommunerne modtager pr. betalende besøg på kommunens egne genbrugsstationer fra 39 kr./besøg til 42 kr./besøg.
Samlet set stiger gebyrerne som følger: Personbil 36 kr./besøg, kassevogn 40 kr./besøg og ladbil 52 kr./besøg – beløbene er ekskl. moms. Dette er stigninger på mellem 28 og 33 pct. i forhold til 2024.
Den største stigning i gebyrerne skyldes en generel stigning i priser for affaldsbehanding og transport. En mindre del af stigningen skyldes, at de faste omkostninger fordeles på færre besøgende generelt og færre betalende erhvervsbesøg.
Det skal bemærkes, at priserne for 2023 blev fastholdt uændrede i 2024 grundet det nye betalingsprincip med nummerpladeaflæsning, som var under indkøring i 2023.
Gebyrtakster 2025
Bestyrelsen i Vestforbrænding vedtog gebyrerne angivet herunder. Gebyrerne for 2024 er, til sammenligning, skrevet i parentes. Betaling gælder for alle virksomhedskategorier og adgang købes via nummerpladeaflæsning pr. besøg. Priser ekskl. moms:
Personbil: 144 kr./besøg (108 kr./besøg)
Kassebil: 184 kr./besøg (144 kr./besøg)
Ladvogn: 236 kr./besøg (184 kr./besøg)
Biler der ikke er registreret i Motorregisteret: 184 kr./besøg (144 kr./besøg)
Farligt affald: 60 kr. (60 kr.) for hver 10 kg ud over de første 5 kg.
Lov- og plangrundlag
Bekendtgørelse nr. 2097 af 14. december 2020 om affaldsregulativer, - gebyrer og -aktører m.v. (Affaldsaktørbekendtgørelsen).
Regulativ for erhvervsaffald gældende fra 1. november 2021.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Gebyrerne gælder fra den 1. januar 2025.
Bilag
Bilag 1: Indstilling - Gebyrforslag 2025 Gebyr for affaldstilsyn
Sag nr. 86
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Som følge af ny lovgivning skal Kommunalbestyrelsen vedtage et gebyr for tilsyn med erhvervsaffald. Det er en ny pulje af affaldstilsyn, hvor kommunens omkostninger i forbindelse med tilsynene er 100 % brugerfinansieret.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at der opkræves gebyr for affaldstilsyn med virkning fra 1. januar 2025, jf. vedlagte takstblad
- at der i 2025 gives en tillægsbevilling på netto 0 kr. svarende til en indtægt på 0,3 mio. kr. og en udgift på 0,3 mio. kr. til
Teknik- og Miljøudvalget til dækning af indtægt fra affaldsgebyr og den tilhørende udgift, samt - at de fremadrettede indtægter og udgifter vil blive indarbejdet i budget 2026 og frem med en indtægt på 0,3 mio. kr. og en udgift på 0,3 mio. kr. årligt til Teknik- og Miljøudvalget
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Som følge af kommende lovgivning, bekendtgørelse om affaldstilsyn, skal kommunerne fra 1. januar 2025 og fremadrettet varetage en ekstra opgave i form af udførelse af fysiske affaldstilsyn. Affaldstilsynene har til formål at styrke tilsynsindsatsen med affald og sikre, at alle virksomheder overholder reglerne om affaldshåndtering og -sortering. Indsatsen er målrettet alle virksomheder og ikke kun de virksomheder, der allerede er omfattet af regelmæssige miljøtilsyn.
Bekendtgørelsen om affaldstilsyn har været i høring i perioden 1. juli til 13. september 2024 og forventes vedtaget i december 2024 med ikrafttrædelse 1. januar 2025. Det betyder, at kommunerne skal være klar med gebyr for udgifter relateret til de ny affaldstilsyn.
Antallet af tilsyn
Ifølge bekendtgørelse om affaldstilsyn skal hver 15. af de virksomheder, der ikke får regelmæssigt miljøtilsyn, have et administrativt tilsyn, som Miljøstyrelsen står for. Hver femte af de virksomheder, der får et administrativt tilsyn, skal efterfølgende have et fysisk tilsyn, som kommunerne skal udføre. Det er Miljøstyrelsen der udpeger den pulje af virksomheder, som skal have affaldstilsyn.
I 2025 skal Rødovre Kommune udføre ca. 30 affaldstilsyn, men antallet affaldstilsyn afhænger af antallet af virksomheder, der er registreret med et p-nummer i Rødovre.
Gebyr for affaldstilsyn
De nye affaldstilsyn er 100 % brugerfinansieret af de virksomheder, som skal have et fysisk tilsyn. Gebyret skal dække alle de omkostninger, opgaven giver anledning til. Dette omfatter udgifter til personale, IT-systemer for håndtering af tilsynene og gebyropkrævning, transport, samt administrationsomkostninger i form af overhead. Gebyret skal differentieres, så det afspejler tidsforbruget relateret til det enkelte tilsyn.
Et tilsyn består både af selve det fysiske tilsyn, men også koordinering i forbindelse med bookning af tilsynet, forberedelse og opfølgning i forhold til virksomheden efterfølgende, samt tilbagemelding til Miljøstyrelsen. Det forventes, at det gennemsnitlige tidsforbrug på et affaldstilsyn vil være 5 timer. Dette er baseret på tidligere erfaringer med Miljøtilsyn på virksomheder.
Under forudsætning af at lovgivningen træder i kraft i december 2025 foreslås der, at gebyret fastsættes til 1.050 kr. pr. time ekskl. moms, hvor der konteres for påbegyndt ½ time.
Lov- og plangrundlag
Bekendtgørelse om affaldstilsyn (Afventer vedtagelse i december 2025)
Økonomiske konsekvenser
Lovændringen forventes at medføre en samlet øget driftsudgift på 0,3 mio. kr., der dækkes af indtægt på årligt 0,3 mio. kr. Indtægten dækker de samlede udgifter forbundet med udførelse af de nye affaldstilsyn, idet området skal hvile i sig selv. På det grundlag søges tillægsbevilling på netto 0 kr. i 2025. Endvidere foreslås, at ændringen på netto 0 kr. tillige indarbejdes i budget 2026 og frem.
Indtægten på 0,3 mio. kr.og udgiften på 0,3 mio. kr. vedrører hovedfunktion 00.52 Miljøbeskyttelse m.v.
Tidsplan
De nye gebyrer træder i kraft 1. januar 2025 og vil blive lagt på Rødovre Kommunes hjemmeside.
Bilag
Bilag 1: Takstblad for affaldstilsynsggebyr Fjernvarmetakster 2025
Sag nr. 87
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Vestegnens Kraftvarmeselskab I/S hæver deres takster markant pr. 1. januar 2025. Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning ser sig derfor nødsaget til at ændre takster pr. 1. april 2025.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
- at Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsynings takstblad 2025, april-december godkendes, samt
- at Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsynings nye budget 2025, april-december godkendes og anmeldes til Forsyningstilsynet.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
VEKS varsler en varmeprisstigning på 15 %. Årsagerne er blandt andet en ekstraregning på 235 mio. kr. for varme fra 2023, stigende brændselspriser, ændrede afgiftsforhold, faldende elpriser og et havari på et kraftvarmeanlæg. Disse omkostninger skal dækkes over de næste tre år, og det betyder, at varmeprisen hos Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning (RKF) også vil stige.
VEKS’ prisstigning skyldes især, at stigende brændselspriser og ændrede afgiftsforhold gør det dyrere at drive kraftvarmeværker og affaldsenergianlæg. Samtidig har lavere elpriser reduceret de indtægter, der tidligere hjalp med at holde fjernvarmeprisen stabil. Som et hvile-i-sig-selv-selskab er VEKS forpligtet til at dække sine udgifter gennem varmeprisen.
Den afledte stigning af VEKS nye priser for 2025 hos RKF´s kunder betyder, at enkelte takstelementer stiger mere end 10 % udover. De nye takster skal derfor varsles overfor kunderne med mindst tre måneders varsel.
RKF's pris for varme stiger fra den nuværende 424 kr./MWh ekskl. moms til 624 kr./MWh ekskl. moms. Når VEKS' bestyrelse godkender prisstigningen den 13. december 2024, vil den nye pris blive varslet, hvilket direkte vil øge kundernes varmeudgifter.
RKF har benyttet lejligheden til at gennemgå og ajourføre budgettets øvrige forskellige poster.
Taksterne for levering af varme fra RKF bestemmes efter varmeforsyningslovens bestemmelser om økonomisk at "hvile-i-sig-selv". Det vil sige, at RKF budgetterede resultat for 2024 efter varmeforsyningsloven skal være 0 kr.
Forslag til takster 2025, april-december ses i vedlagte bilag Takster 2025, april-december.
Andre fjernvarmeselskaber har i 2024 hævet priserne med op til 20 %, så VEKS’ prisstigning er på niveau med resten af markedet. For at give kunderne et tydeligt billede af, hvad de kan forvente, arbejder RKF på at beregne, hvordan varmepriserne vil udvikle sig over de næste tre år. Målet er at skabe en realistisk prognose, der tager højde for VEKS’ økonomiske situation og markedsudviklingen.
Lov- og plangrundlag
Bekendtgørelse af lov om varmeforsyning (Varmeforsyningsloven). LBK nr. 124 af 2. februar 2022.
Bekendtgørelse om anmeldelse af tariffer, omkostningsfordelinger og andre betingelser for levering af fjernvarme, samt varmeproduktionsomkostninger til brug for fastsættelse af prisloft m.v. (Anmeldelsesbekendtgørelsen). BEK nr. 951 af 22. juni 2022.
Afskrivningsbekendtgørelsen. BEK nr. 941 af 4. juli 2017.
Forsyningstilsynets vejledning om varslingsreglerne efter varmeforsyningsloven. VEJ nr 10041 af 16. marts 2022.
Økonomiske konsekvenser
RKF forventer at få et årsresultat på 0 kr. iht. varmeforsyningsloven.
RKF vil få øgede udgifter til VEKS i forbindelse med varmekøb som følge af prisstigningen. Samtidig vil RKF få øgede indtægter fra kunderne, der svarer til de ekstra udgifter, da varmeprisen vil blive hævet tilsvarende. RKF's pris for varme stiger fra den nuværende 424 kr./MWh ekskl. moms til 624 kr./MWh ekskl. moms.
For Forsyningstilsynets standardboliger stiger prisen for 2025 pr. 1. april 2024 (inkl. moms) i forhold til 2024 beregnet for et helt års forbrug:
- Enfamiliesbolig, 130 kvm, forbrug 18,1 MWh, stiger fra 15.381 kr. i 2024 til 19.905,50 kr. i 2025 (stigning på 4.524,50 kr. svarende til 29,4 %).
- Lejlighed, 75 kvm, forbrug 15 MWh, stiger fra 11.606 kr i 2024 til 15.356,25 kr. i 2025 (stigning på 3.750,25 kr. svarende til 32,3 %).
Tidsplan
Takster og tilhørende nyt budget 2025 skal træde i kraft pr. 1. april 2025.
Takster og tilhørende nyt budget 2025 skal anmeldes til Forsyningstilsynet senest den 31. december 2024, før de kan træde i kraft den 1. april 2025.
Bilag
Bilag 1: Takster 2025 med moms, pr 1 april 2025, med udbygningstillægBilag 2: Takster 2025 uden moms, pr 1 april 2025, med udbygningstillæg
Rottehandlingsplan 2025-2027
Sag nr. 88
Beslutningskompetence: TMU
Sagens kerne
Kommunerne skal hvert tredje år udarbejde en handlingsplan for rottebekæmpelse. Bekendtgørelsen beskriver nærmere, hvad handlingsplanen skal indeholde. Den gældende rottehandlingsplan omfattede perioden 2022-2024, og der skal derfor vedtages en ny handlingsplan for perioden 2025-2027.
Indstilling
Teknisk Forvaltning indstiller,
at forslag til Rottehandlingsplan 2025-2027 godkendes.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
Ifølge rottebekendtgørelsen skal kommunerne udarbejde en handlingsplan for rottebekæmpelse. Handlingsplanen skal være offentligt tilgængelig, og den skal revideres hvert tredje år. Handlingsplanen skal indeholde overordnede mål for rottebekæmpelsen, oversigt over tildelte ressourcer, målelige succeskriterier og konkrete tiltag til opnåelse af de beskrevne mål. Formålet med planen er at sikre fokus på forebyggelse af rotter og fokus på Miljøstyrelsens udpegede indsatsområder. De fleste af områderne er ikke relevante i Rødovre Kommune, som f.eks. forebyggelse af rotter i havneområder og på vildtfodringspladser. Kommunale genbrugsstationer er også et fokusområde, men da vi ikke har særlige problemer med rotter på kommunens genbrugsstation, har vi ingen særlige indsatser dér. I Rødovre fokuserer vi på kloakker, hvor vi har rottespærrer på alle offentlige institutioner, skoler og plejehjem samt håndhævelse af de kloakbrud, som vores rottebekæmpere finder i forbindelse med rottebekæmpelse (100-150 kloakbrud om året). Som noget nyt i denne rottehandlingsplan vil vi også vejlede private grundejere om, at de skal sikre at deres kloak er tæt.
Den gældende rottehandlingsplan omfattede perioden 2022-2024, og der skal derfor vedtages en ny handlingsplan for perioden 2025-2027. Forslag til Rottehandlingsplan 2025-2027 samt miljøscreening af planen er vedlagt som bilag. Handlingsplanen skal efter bekendtgørelsen beskrive indsatsområder vedrørende forebyggelse og bekæmpelse af rotter på fødevarevirksomheder, kloakker og stikledninger, kommunale genbrugsstationer og andre ejendomme end tilsynspligtige ejendomme.
Handlingsplanen er vedlagt som bilag 1. Planen er screenet efter miljøvurderingsloven - screeningen er vedlagt som bilag 2.
Som grundlag for den gældende og den kommende handlingsplan har Teknisk Forvaltning tidligere fået kortlagt og analyseret kommunens rotteanmeldelser med henblik på at identificere relevante indsatsområder. Teknisk Forvaltning vurderer, at nogle af punkterne fra den tidligere handlingsplan bør føres videre i Rottehandlingsplan 2025-2027. De punkter der bliver ført videre er indsatsområderne om målrettet kloakrottebekæmpelse, forebyggelse af rotter i kolonihaveforeninger, samt tilsyn på byggepladser og forebyggende indsats ved store byggerier. Nyt indsatsområde er kampagne om kloakker målrettet grundejere.
På baggrund af dette foreslår Teknisk Forvaltning følgende målsætninger og dertil hørende indsatsområder i handlingsplanen:
Målsætninger:
- At nedbringe antallet af rotteanmeldelser i Rødovre
- At mindske muligheden for at rotter i kloakken har mulighed for at skabe problemer over jorden
- At nedbringe giftforbruget i Rødovre
- At bidrage med information og vejledning, der forebygger rotters forekomst.
Indsatsområder:
1. Målrettet kloakrottebekæmpelse
2. Forebyggelse af rotter i kolonihaver
3. Tilsyn på byggepladser og forebyggende indsats ved store byggerier
4. Kampagne om kloakker målrettet grundejere
1. Målrettet kloakrottebekæmpelse
Teknisk Forvaltning bekæmper rotter med elektroniske rottefælder i områder med mange kloakrelaterede rotteanmeldelser. I samarbejde med HOFOR bekæmpes rotter forud for større ledningsrenoveringer. Samtidig fokuseres på defekte kloakker og stikledninger på det private ledningsnet.
2. Forebyggelse af rotter i kolonihaver
Kolonihavehuse er ofte opført, så rotter har fri adgang til at færdes under huset. Teknisk Forvaltning vil arbejde for, at kolonihavehuse sikres mod rotter via vejledning og eventuelt håndhævelse af rottebekendtgørelsen.
3. Tilsyn på byggepladser og forebyggende indsats ved store byggerier
Byggepladser kan give anledning til rotteproblemer i lokalområder, hvis der er åbne kloakker eller uhensigtsmæssig opbevaring af affald på byggepladsen. Teknisk Forvaltning vil udføre tilsyn på byggepladser for at forebygge problemer med rotter.
4. Kampagne om kloakker målrettet grundejere
I følge rottebekendtgørelsen skal grundejere sikre deres kloakker, så rotter ikke kan slippe ud. Men de færreste tænker over kloakken, så længe den virker. Teknisk Forvaltning vil gerne henlede opmærksomheden på dét, man ikke kan se, hos både husejere og boligselskaber.
Lov- og plangrundlag
Miljø- og Ligestillingsministeriets bekendtgørelse nr. 991 af 21. august 2024 (rottebekendtgørelsen).
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og konkrete pojekter (VVM)
Økonomiske konsekvenser
Rotteområdet er gebyrfinansieret, og gebyret opkræves som et fast grundbeløb samt en sats pr. m2 bebygget areal for bygninger under og over 250 m2. Udgifter i forbindelse med handlingsplanen forventes at kunne afholdes inden for budgettet til bekæmpelse af rotter.
Tidsplan
Når handlingsplanen er vedtaget, vil den blive offentliggjort på Rødovre Kommunes hjemmeside. Planperioden er 2025-2027.
Bilag
Bilag 1: Miljøscreening - Rottehandlingsplan 2025-2027 07-11-2024Bilag 2: Rottehandlingsplan 2025-2027 (12.11.24)
Diverse
Sag nr. 89
Beslutningskompetence: TMU
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.
Underskriftsside
Sag nr. 90
Beslutningskompetence: TMU
Indstilling
Forvaltningen indstiller,
at Teknik- og Miljøudvalget godkender beslutningsprotokollen
Beslutning
Protokollen blev underskrevet.
Sagsfremstilling
Teknik- og Miljøudvalget skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen.
For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på ”Godkend.”