Medicintilskud

Tidsbestilling

Fold alle ud

Bestil tid i Borgerservice

I Borgerservice på rådhuset er der både mulighed for at bestille tid til betjening og for at komme forbi og trække et nummer. Mange borgere foretrækker at bestille en tid, når de skal betjenes. Når du bestiller tid, kan du blive betjent på et bestemt tidspunkt, og vi undgår langt hen ad vejen ventetid. Hvis der ikke er flere ledige tider, eller du blot ønsker at møde op i Borgerservice, når det passer ind i din hverdag, så kigger du blot forbi i vores åbningstid.

Du kan bestille tid i Borgerservice her eller ved at ringe til Rødovre Kommunes kontaktcenter på telefon 36 37 70 00. Du finder kontaktcentrets telefontider her. Ved at bestille tid undgår vi så vidt muligt, at der opstår ventetid. 

Annuller din reservation

Start tidsbestilling

Selvbetjening

Fold alle ud

Beregn dit medicintilskud

Her kan du beregne, hvor meget du kan få i tilskud til de lægemidler, du køber på apoteket. Du skal bruge din CTR-saldo, som er det beløb, der står på din kvittering fra apoteket. Hvis du får særlige tilskud, fx kommunalt tilskud eller kronikertilskud til dine lægemiddelkøb, skal du tage dem med i din beregning.

Start selvbetjening

Apoteket.dk - køb varer

Du kan købe receptpligtig medicin, håndkøbsmedicin og andre varer fra dit foretrukne apotek via apoteket.dk.

Start selvbetjening

Min medicinprofil

Husk at have MitID klar.

I medicinprofilen finder du oplysninger om de lægemidler, du har købt på recept på apoteket. Du kan også se oplysninger om dine medicintilskud.

Start selvbetjening

Klag til Apotekernævnet

Du kan fx klage over apotekets information/rådgivning, diskretion, og ventetider. Din klage behandles af Apotekernævnet.

Start selvbetjening

Læs også

Fold alle ud

Hvilke medicintilskud kan jeg få?

Du kan få 3 forskellige former for tilskud til medicin:

Generelle tilskud

  • Generelle tilskud betyder, at du automatisk får tilskud til medicinen, når du køber den på recept på apoteket. Medicin med generelt tilskud er markeret med en cirkel på medicinpriser.dk.
  • Information om generelle tilskud

Individuelle tilskud

Enkeltydelser til medicin

  • Enkeltydelse til medicin betyder, at du kan ansøge om hjælp til betaling af medicin, hvis medicinen ikke er dækket af generelle eller individuelle tilskud, og du ikke selv kan betale udgifterne.
  • Ansøg om enkeltydelser

Hvor meget tilskud kan jeg få?

Beregn dit medicintilskud

Ansøg om tilskud til medicin købt i andet EU/EØS-land

Hvis du er sygesikret i Danmark og har et sundhedskort, kan du få tilskud til medicin købt i et andet EU- eller EØS-land. Betingelserne for at få tilskud til medicin er de samme, som hvis du køber din medicin i Danmark. Hvis du ikke har ret til tilskud i Danmark, kan du altså heller ikke få tilskud til medicinen, hvis det er købt i et andet EU- eller EØS-land. Tilskuddet beregnes som udgangspunkt på samme måde, som hvis du havde købt din medicin på et dansk apotek.

Ansøgning om tilskud til medicin købt i et andet EU- eller EØS-land skal være indgivet til Lægemiddelstyrelsen inden 1 år fra det tidspunkt, hvor medicinen blev købt. Fra 1. december 2015 skal du søge tilskud til medicin digitalt.

Se din medicin på recept i dit medicinkort

I Medicinkortet får du overblik over dine aktuelle og afsluttede medicinordinationer.

Du kan se dine recepter, hvor mange udleveringer du har tilbage og har mulighed for at anmode din læge om receptfornyelse.

Hvis du har børn, som er født efter maj 2004, kan du også se deres medicinkort.

Digital Fuldmagt: Hvis du skal hjælpe en anden

Du kan anmode om Digital Fuldmagt, hvis du gerne vil hjælpe en anden med at

  • se medicinoplysninger, anmode om receptfornyelser og privatmarkere ordinationer i Fælles Medicinkort, dvs. handlefuldmagt
  • se medicinoplysninger og recepter i Fælles Medicinkort, dvs. læsefuldmagt. 

Hvis du vil klage

Hvis du ikke er enig i kommunens afgørelse, skal du klage til kommunen inden 4 uger. Kommunen skal så genvurdere sin afgørelse inden 4 uger, fra de har modtaget din klage.

Hvis kommunen fastholder sin afgørelse, sender kommunen din klage videre til Ankestyrelsen, som tager stilling til afgørelsen.

Kontaktinformation

Rødovre Kommune
Social- og Sundhedsforvaltningen
Rødovre Parkvej 150
2610  Rødovre
Telefon
36 37 70 00

Skriv sikker Digital post til Rødovre Kommune
Kontakt og åbningstider