Biodiversitetsekspert i private haver

Pt. er der lukket for ansøgning om at få besøg af en biodiversitetsekspert i private haver. Der vil være et opslag her og på Rødovre Kommunes Facebook-side, når der igen åbnes for tilmelding.

Indsats 40 Biodiversitetsekspert i private haver

Drømmer du om en vildere have og mere fællesskab med din naboer? Så er det nu muligt at søge Kommunen om biodiversitetsekspertbistand og havevandring i din grundejerforening. Her kan du få inspiration og viden om, hvordan man skaber flere levesteder for dyr, bygger kvashegn, laver kompost, etablerer vandhul og meget mere. Kort sagt, tips og råd til at komme i gang med at få en vildere have til gavn for både klima og biodiversitet.

Baggrund

Rødovre Kommunes Klimahandlingsplan DK2020 har til formål at nedbringe den samlede CO2-udledning i kommunen. Den indeholder 50 konkrete indsatser, som skal sikre, at Rødovre Kommune er CO2 neutral i 2050 og modstandsdygtig overfor fremtidens klimaforandringer.

Flere af planens indsatser omhandler arbejdet for at forbedre biodiversiteten i byen, fordi klima- og biodiversitetskrisen er tæt forbundne. Eksempelvis kan du lagre mere CO2 i din have ved at plante flere træer eller lade dit haveaffald nedbryde og kompostere på din egen matrikel, frem for at køre på genbrugsstationen, og samtidig skabe flere levesteder, til gavn for biodiversiteten. For at forbedre biodiversiteten i byen som helhed, er det af meget stor betydning, at også borgernes haver bliver vildere for derved skabes der et bedre netværk af levesteder for planter og dyr på tværs af matrikelgrænser.

Derfor tilbyder Rødovre Kommune nu mulighed for, at grundejerforeninger med villaer og/eller rækkehuse kan få en biodiversitetsekspert ud i grundejerforeningen i form af havevandringer for derved at få råd og vejledning i, hvordan man kan komme i gang med havearbejdet og få en vildere have.

Hvem kan søge:

Indsatsen er målrettet grundejerforeninger med villaer og/eller rækkehuse. Såfremt der er en bestyrelse i grundejerforeningen, er det denne der skal søge. Biodiversitetseksperten tildeles ansøgere efter ”først til mølle”, dog under forudsætning af, at grundejerforeningen kan samle mellem 20-30 haveejere til havevandringen, som kan være i en eller flere haver i foreningen. Grundejerforening og haveejerne beslutter og planlægger selv havevandringen. Havevandringen med biodiversitetseksperten har en varighed på 1.5-2 timer og kan afholdes efterår, forår eller sommer efter ønske.

Ansøgning pågår løbende, så længe der er midler til det. Der gives besked senest 14 dage efter ansøgning, om man kan få besøg af en biodiversitetsekspert i sin grundejerforening.