Hvordan bliver eleverne fordelt i det fælles distrikt?
Fordelingen til børnehaveklasse vil tage udgangspunkt i de fire nye fordelingskriterier:
- Kommunens egne borgere går forud for borgere fra andre kommuner
- Søskende til elever på skolen har ved indskrivning i 0. klasse ret til optagelse på den samme skole. Søskendegarantien omfatter børn med bopæl i Rødovre Kommune.
- Alle børn er sikret plads på en skole indenfor 2 km
- Det tilstræbes, at den samlede skolevej er kortest mulig
Når alle søskende er fordelt på skoler, hvor søskendegarantien er trådt i kraft, fordeles de resterende pladser til alle andre børn med afsæt i den enkelte families ønske. Hvorvidt en familie får sit ønske imødekommet, afhænger dog også af de øvrige familiers ønsker og deres afstand til skolerne. Fordelingen tager med andre ord afsæt i familiernes ønsker med et samlet blik for, at alle børn maksimalt må have 2 km til skole.
Hvordan vil søskendegarantien fungere?
Ved indskrivning til børnehaveklasse har søskende med bopæl i Rødovre Kommune ret til en plads på den samme skole som deres ældre søskende. Søskendegarantien forudsætter, at børnene vil have skolegang samtidig.
Vil fordelingen af elever være gennemsigtig, fx hvis der er børn på samme vej, der tildeles forskellige skoler, samt hvorfor det er den ene skole frem for en anden?
Ønsket om tydelighed og åbenhed er helt forståeligt, om end det kan være vanskeligt på forhånd at sige, hvorfor børnene fordeles, som de gør. Det er vanskeligt, fordi fordelingen tager udgangspunkt i ønsker fra den enkelte familie, samtidig med, at der samlet set skal tilbydes skoler til alle børn inden for max 2 km. Skoleplacering afhænger derfor af den enkelte familie, men også af de øvrige familiers ønsker og afstand til skolerne.
Kan jeg søge om en plads til mit barn på en skole længere væk end 2 km?
Ja. Der er frit skolevalg, så du har altid mulighed for at søge plads på den skole, du gerne vil have, at dit barn skal gå på – også hvis skolen ligger mere end 2 km væk fra dit barns bopæl. Der skal dog være en ledig plads på skolen, før dit barn kan blive tilbudt en plads, og man kan ikke tilbydes befordring.
Hvordan sikres det frie skolevalg i et fælles skoledistrikt?
Det frie skolevalg sikres på samme måde ved et fælles distrikt som ved seks skoledistrikter: Hvis den ønskede skole har plads, skal skolen tilbyde pladsen. Ved indskrivning til børnehaveklasse fordeles alle ud fra fordelingskriterierne.
Hvordan sikres et godt samarbejde med dagtilbuddene?
Dagtilbuddene er ikke distriktsopdelt. Det betyder, at de fleste dagtilbud også med seks skoledistrikter leverer børn til alle seks skoler. Det forventes derfor ikke, at samarbejdet mellem skolerne og dagtilbuddene bliver vanskeliggjort af et fælles skoledistrikt. Børne- og Kulturforvaltningen er meget opmærksom på, at alle dagtilbud bliver godt klædt på, til den nye model for skoledistrikter.
Vil et fælles skoledistrikt føre til konkurrence mellem skolerne, så den enkelte skole skal bruge ressourcer til forbedring af deres image blandt borgerne?
Da der er frit skolevalg, så længe den ønskede skole har plads – både med opdelte distrikter og fælles distrikt, forventer Børne- og Kulturforvaltningen ikke, at der vil ske en mærkbar ændring mht. øget konkurrence mellem skolerne. Det er intentionen, at alle skoler på sigt skal være 4-sporede.
Vil det være muligt at få tidligere besked om tildeling af skole, nu hvor man ikke har en fast distriktsskole?
Alle familier får som udgangspunkt besked om skoleplacering på samme tidspunkt af året som hidtil. Skoleindskrivningen foregår i efteråret, hvorefter børnene fordeles. Familier kan ikke lang tid i forvejen være helt sikre på, hvilken skole deres barn får plads på. Det gælder for en model med seks distrikter, da distrikterne løbende kan ændre sig, såvel som det gælder en model med fælles skoledistrikt.
Hvordan sikres et ensartet niveau på alle skoler?
Det ensartede høje niveau er netop en del af pejlemærkerne for udbygningen af kommunens skoler. Med fokus på dette er det ambitionen, at der ikke skabes A og B-skoler. Du kan læse mere om pejlemærkerne i Kommunalbestyrelsens sag nr. 57 i marts 2023.
Kan der være stabile områder/virtuelle skoledistriktsgrænser, som kan forventes at høre til bestemte skoler, så færre familier bliver overrasket over skoletildelingen?
Nej. Ideen er dog fin, og samtidig kan det være svært at udføre i praksis, da fordelingen tager udgangspunkt i forældrenes skoleønsker sammen med antallet af børn, der bor i de forskellige områder.
Kan forældre ønske en skole til deres barn?
Når det er tid til skoleindskrivning, vil forældre med kommende skolebørn modtage et brev i e-boks fra Rødovre Kommune. Brevet indeholder alle nødvendige informationer og vejledning til indskrivningen, bl.a. hvordan skoleønsker skal afgives i den digitale skoleindskrivning. Forældre har mulighed for at afgive tre skoleønsker ved skoleindskrivning. De skal ikke begrundes.
Når alle søskende er optaget på skoler, hvor søskendegarantien er trådt i kraft, fordeles de resterende pladser til alle andre børn med afsæt i den enkelte families ønske. Hvorvidt en familie får sit ønske imødekommet, afhænger dog også af de øvrige familiers ønsker og deres afstand til skolerne. Fordelingen tager med andre ord afsæt i familiernes ønsker med et samlet blik for, at alle børn maksimalt må have 2 km til skole.
Kan børn fra nabokommuner blive optaget på skolerne i Rødovre?
Der er frit skolevalg i Danmark. Det betyder, at hvis skolerne har ledig plads, skal de tilbyde pladser til elever, der ønsker skolen – uanset hvilken kommune, de bor i.
Når der i fordelingskriterierne tages højde for, at egne borgere går forud for borgere fra andre kommuner, betyder det, at alle Rødovre-borgere skal tilbydes evt. ledige pladser, før pladserne bliver tilbudt borgere fra andre kommuner.
Det gør mig utryg ikke at vide på forhånd, hvilken skole mit barn skal gå på.
Børne- og Kulturforvaltningen vil gøre sig umage for at kommunikere tydeligt og præcist til alle forældre. Vilkårene ville have været de samme i en model med seks skoledistrikter, da der på samme måde vil være usikkerhed om skoleplacering, da distrikterne ville forventes at ændre sig flere gange over de kommende år.