Kontaktperson til døvblinde
Kontaktperson til døvblinde
Kvalitetsstandard - Kontaktperson til døvblinde
Lovgrundlag for ydelsen
Lov om social service § 98.
Kommunalbestyrelsen skal i fornødent omfang tilbyde hjælp i form af en særlig kontaktperson til personer, som er døvblinde.
Mål med ydelsen
Ydelsen skal medvirke til at bryde isolation og bidrage til, at borgeren kan leve så normalt et liv som muligt.
Målgruppe
Døvblinde.
Ydelsens indhold
Ydelsen kan indeholde:
- At kontaktpersonen sørger for ved besøg at være bindeled til omgivelserne.
- Ledsagelse
- Brev- og avislæsning.
Aktiviteter, der ikke indgår i ydelsen
- Almindelig praktisk bistand i og udenfor hjemmet
- Ydelser, der dækkes af § 97 (ledsagelse og kontaktperson).
Ydelsens omfang
Omfanget udmåles efter konkret individuelt behov.
Bevillingskompetence
Social- og psykiatrichefen.
Afdeling, der sagsbehandler ansøgningen
Social- og Psykiatriafdelingen.
Egenbetaling
Der er ingen egenbetaling. Borgeren betaler udgifter for sig selv og kontaktpersonen i forbindelse med ordningen.
Leverandør af ydelsen
Borgeren skal selv medvirke til at finde og godkende kontaktpersonen.
Opfølgning på indsatsen
Der følges op på ordningen minimum en gang årligt
Sagsbehandlingsfrister
Den forventede tid, fra ansøgningen er modtaget, til der foreligger en afgørelse, er op til otte uger
Afgørelse, klage- og ankevejledning
Borgeren kan klage over afgørelsen til Det Sociale Nævn.
Andre ydelser/foranstaltninger
Ret til ledsagerordning efter § 97 bortfalder ved bevilling af kontaktperson efter § 98.
Særlige bemærkninger
-
Hvad siger loven
Kontaktinformation
Social- og Sundhedsforvaltningen
Rødovre Parkvej 150
2610 Rødovre
Telefon
36 37 70 00
Skriv sikker Digital post til Rødovre Kommune Kontakt og åbningstider