Affald fra virksomheder
Virksomheder i Rødovre skal sortere affald i 10 fraktioner og selv sørge for afhentning. Følg kommunens regler for opbevaring og bortskaffelse af affald, herunder farligt affald.
Affald fra virksomheder
Affald fra virksomheder
Affald fra virksomheder er omfattet af Rødovre Kommunes regulativ for erhvervsaffald. Dette betyder, at virksomheden er forpligtet til at sortere og bortskaffe affaldet selv. Siden udgangen af 2022 har virksomhederne også været forpligtet til at sortere deres affald i de 10 husholdningslignende affaldsfraktioner på lige fod med de private husholdningerne. Det betyder, at virksomheden ud over deres virksomhedsspecifikke affald også skal frasortere mad, papir, pap, glas, metal, plast, mad- og drikkekartoner, tekstil, elektronik og farligt affald.
Afhentning og opbevaring af erhvervsaffald
Som virksomhed skal du selv finde en godkendt transportør til afhentning af dit affald. Listen over godkendte transportører og indsamlere finder du i Affaldsregistreret på Energistyrelsens hjemmeside.
Beholdere til affaldet kan du købe eller leje hos transportøren.
Affaldet må ikke give anledning til lugtgener og uhygiejniske forhold. Beholdere må ikke fyldes mere, end at låget kan lukkes tæt. Mad- og restaffald affald må højst opbevares i 14 dage inden afhentning.
Rødovre Kommune har en forskrift der regulerer opbevaring af olier og kemikalier (herunder olie- og kemikalieaffald) i Rødovre. Forskrift for opbevaring af olier og kemikalier.
Farligt affald
Der skelnes mellem genanvendeligt og ikke genanvendeligt farligt affald.
Ikke genanvendeligt farligt affald
Jf. Rødovre Kommunes regulativ for erhvervsaffald, anvises ikke genanvendeligt farligt affald til SMOKA, Prøvestenen U-vej 7, 2300 København S.
Genanvendeligt farligt affald
Genanvendeligt farligt affald er eksempelvis batterier og spildolie. Virksomheden skal selv finde en indsamler eller en transportør og modtager, som er godkendt i Affaldsregisteret til at håndtere det genanvendelige farlige affald.
Affald fra olie- og benzinudskillere
Affald fra olie- og benzinudskillere, sandfang og brønde er farligt affald.
Har I en olie- og benzinudskiller, skal I være tilmeldt en tømningsordning. I Rødovre Kommune anvises alt farligt affald til SMOKA jf. Rødovre Kommunes regulativ for erhvervsaffald.
Hvis I ønsker at aflevere jeres affald fra olie- og benzinudskillere til et andet godkendt modtageanlæg, skal I søge om fritagelse fra at benytte SMOKA. Godkendte transportører, indsamlere og modtageanlæg fremgår af Affaldsregisteret
Husk, at en olie- og benzinudskiller altid skal fyldes med vand efter tømning!
Gebyr for konkret anvisning af erhvervsaffald
Jf. affaldsaktørbekendtgørelsen skal kommunerne opkræve gebyr hos virksomheder, hvis kommunen skal udarbejde konkrete anvisninger af erhvervsaffald. Affald, som er omfattet af kommunens regulativ for erhvervsaffald, skal ikke anvises konkret.
Gebyret opkræves for medgået tid pr. påbegyndt kvarter, dog minimum en time.
Takster for 2025
Gebyret opkræves for medgået tid og opkræves pr. påbegyndt kvarter, dog minimum en time.
Grundgebyr pr. anmeldelse: 141,60 kr. ekskl. moms
Timepris: 593,60 kr. ekskl. moms
Regulativ for erhvervsaffald
I Rødovre Kommunes Regulativ for erhvervsaffald er reglerne for håndtering af affald fra virksomheder i Rødovre Kommune fastsat, med henblik på at forebygge forurening og uhygiejniske forhold samt begrænse ressourcespild og fremme genanvendelsen af affald.
Se regulativ for erhvervs affald her
Kontaktinformation
Teknisk Forvaltning
Tæbyvej 77
2610 Rødovre
Telefon
36 37 70 00
Send sikker Digital Post til Rødovre Kommune Kontakt og åbningstider