Byggeaffald

Skal du renovere eller rive ned? Sørg for at få styr på lovgivningen omkring byggeaffald - fra screening og analyse af materialer til korrekt anmeldelse og bortskaffelse.

Anmeldelse af byggeaffald

Fold alle ud

Anmeldelse af byggeaffald

I anmeldelsen skal du angive affaldstype, mængde, hvem der transporterer byggeaffaldet samt hvor byggeaffaldet afleveres (modtageanlæg). Du kan finde godkendte transportører og modtageanlæg i Affaldsregistret.

JordWeb og Bygningsaffald deler bruger konti. Hvis du ikke har en konto i JordWeb eller Bygningsaffald, skal du først oprette dig i systemet (tilmelding foregår efter MitID login). JordWeb/Bygningsaffald er gratis for anmeldere, transportører og modtagere.

Når du klikker på "Start selvbetjening" skal du være opmærksom på, at vores udbyder af servicen (Sweco) gerne vil sætte en eller flere cookies på din computer.

Start selvbetjening

Byggeaffald

Fold alle ud

Byggeaffald

Når du skal renovere eller nedrive en bygning, er det vigtigt, at du har sat dig godt ind i gældende lovgivning på området. Der er krav til sortering og anmeldelse af bygge- og anlægsaffald, men forinden skal de enkelte bygningsmaterialer screenes og evt. analyseres, for det er muligt at vurdere om affaldet er rent, forurenet eller farligt.

Boligejers ansvar

Som boligejer (Bygherre) har du et ansvar og en række pligter i forbindelse med dit bygge- eller nedrivningsprojekt. Du har ansvaret for, at affaldet undersøges, sorteres og anmeldes korrekt. Hvis det er et større projekt, kan du med fordel kontakte en professionel rådgiver/entreprenør, som også kan være behjælpelig med at anmelde og bortskaffe byggeaffaldet til godkendte modtageanlæg.

Hvad skal du være særligt opmærksom på?

  • Hvis du skal rive en bygning ned, skal du først søge en nedrivningstilladelse. Det skal du gøre digitalt via Bygningsaffald.dk. Når du har fået tilladelsen, har du en række andre pligter i forhold til håndteringen af dit byggeaffald.  
  • Du har pligt til at få undersøgt (screening og evt. kortlægning), hvad dit bygge- og anlægsaffald indeholder af miljø- og sundhedsskadelige stoffer. Det danner grundlag for en korrekt klassificering af affaldet, så det kan blive bortskaffet /genanvendt, uden at miljøfarlige stoffer spredes til miljøet, eller ender i nye produkter. 
  • Du har pligt til at få anmeldt dit byggeaffald korrekt til kommunen, senest 14 dage før du går i gang med projektet.
  • Du skal afvente kommunens anvisning af bygge- og anlægsaffaldet. Kommunen anviser til de regulativbestemte modtageanlæg for hhv. farligt affald, forbrændingsegnet affald og deponiaffald. 
  • Du skal sørge for, at byggeaffaldet sorteres, så affald der er egnet til genbrug eller genanvendelse bliver bortskaffet til genbrug, genanvendelse eller anden nyttiggørelse.

Husk at få dokumentation

Det er din pligt som affaldsproducent at sørge for, at byggeaffaldet håndteres og behandles korrekt. Derfor skal du huske at få dokumentation for, at byggeaffaldet er håndteret i overensstemmelse med kommunens anvisning af dit byggeaffald. 

Screening og kortlægning af byggeaffald

Screening for problematiske stoffer

Inde arbejdet påbegyndes skal bygherre sikre, at der foretages en screening af bygningen for at afdække, om der kan være anvendt problematiske stoffer, f.eks. PCB, Klorparaffiner, PAH’er, asbest og tungmetaller i forbindelse med opførsel eller renovering af bygningen.

På baggrund af resultatet af screeningen foretages en kortlægning på baggrund af analyse af materialeprøver fra bygningen eller berørte dele heraf, som kan indeholde problematiske stoffer.

Du kan læse mere om i hvilke byggematerialer der findes problematiske stoffer på renover-sikkert.dk 

Byggeaffald skal anmeldes

Byggeaffald skal anmeldes til kommunen senest 14 dage før, der påbegyndes en nedrivning eller renovering af en bygning, hvor der frembringes mere end 1 ton affald.

Anmeldelse af byggeaffald skal ske via det digitale selvbetjeningssystem Bygningsaffald.dk

I anmeldelsen skal du angive affaldstype, mængde, hvem der transporterer byggeaffaldet samt hvor byggeaffaldet afleveres (modtageanlæg). Du kan finde godkendte transportører og modtageanlæg i Affaldsregistret.

Indenfor 14 dage efter anmeldelsen af byggeaffaldet, vil kommunen behandle din anmeldelse på Bygningsaffald.dk. Du får automatisk besked og det samme gør de modtageanlæg, der skal modtage affaldet. Hvis der fremkommer mere eller andet affald, skal anmeldelsen ajourføres.

Når alt affaldet er kørt til modtageanlæg, skal anmelderen afslutte sagen ved at registrere i bygningsaffald.dk ’at kørsel af affald er afsluttet’.

Ny app til dig, der skal rive ned

MitByggeaffald.dk

Skal du rive ned eller bygge om og har brug for hjælp og vejledning? Så er der hjælp at hente. Der er udviklet en app, Mit Byggeaffald, der kan hjælpe dig med netop dette.

På appen finder du eksempler og guides til anmeldelse af affaldet, miljørapporter mv.

Hvad kan du finde på appen?

På appen kan du finde information om regler, når du river ned eller renoverer. Web-appen fører dig gennem hele processen, fra før man påbegynder arbejdet, til at man skal aflevere affaldet til det rigtige modtageanlæg. Du kan på appen finde information om:

  • Kortlægningsrapporter
  • Links til EAK-koder
  • Grænseværdier
  • Plan for håndtering af affaldet

Sådan downloader du appen på din mobil

  • Gå ind på www.mitbyggeaffald.dk i din browser på mobilen. Så kommer der efter et par sekunder en lyserød bjælke op foroven på skærmen, hvor du kan trykke på ”install”.
  • Derefter klikker du på det lille ikon i midten nederst på din mobil for at downloade appen til din telefon. Der er en lille pil, der peger ned mod, hvor du skal klikke.
  • Scroll ned til et +, hvor der står ”tilføj til hjemmeskærm”, så ligger appen på din mobil.

Appen MitByggeaffald er udviklet af Sjællandsnetværket for Bygge- og Anlægsaffald.

Asbest

Asbest

Asbest er et ikke-brandbart materiale, som er blevet brugt til isolering og brandsikring. Asbest er farligt at arbejde med, idet støvet er farligt at indånde og kan give forskellige former for kræft.

www.asbest-huset.dk  kan du læse mere om hvor der typisk findes asbest i en bygning.

Når du skal renovere et hus eller rive det ned, så er det vigtigt at finde ud af om huset kan indeholde asbest. Asbest blev brugt indtil 1990, så for at vurdere, om der er risiko for asbest i bygningen, er det vigtigt at vide, hvornår huset er opført og hvornår der evt. er udført ombygninger eller tilbygninger. Disse informationer findes i Bygnings- og Boligregistret  (BBR) eller i Kommunens Weblager.

Nye regler for arbejde med asbest

Fra 1. januar 2025 må arbejde med af asbest kun udføres af virksomheder, der har en autorisation. Det nye krav skal være med til at sikre, at færre bliver udsat for det farlige stof. 

Autorisationsordningen betyder, at privatpersoner fra 1. januar 2025 ikke selv må nedrive asbest, medmindre der er tale om kortvarigt nedrivningsarbejde af mindre karakter, fx nedtagning af enkelte asbestholdige tagplader. 

Asbestaffald skal anmeldes på www.bygningsaffald.dk og anvises af kommunen til deponi hos AV Miljø.

Kontaktinformation

Rødovre Kommune
Teknisk Forvaltning
Tæbyvej 77
2610  Rødovre
Telefon
36 37 70 00

Send sikker Digital Post til Rødovre Kommune
Kontakt og åbningstider