Procesplan
Her fremgår de væsentlige datoer for procesplanen samt uddybende informationer om den kommende proces.
Procesplan
Procesplan
Her fremgår de væsentlige datoer for procesplanen samt uddybende informationer om den kommende proces.
Proces for udvælgelse af anlægsinvesteringer i 2026
Processen for prioritering og udvælgelse af anlægsinvesteringer på idrætsområdet for budget 2026 forløber efter følgende tidsplan:
- Den 17. december 2024: Kommunalbestyrelsen godkender proces og kriterier for prioritering og udvælgelse af anlægsinvesteringer på idrætsområdet 2026.
- Den 18. december 2024: Første ansøgningsrunde åbner. Foreningerne tilbydes vejledning og sparring i ansøgningsfasen.
- Den 31. januar 2025: Deadline for første ansøgningsrunde.
- Februar 2025: Der afvikles et fælles videndelingsmøde for foreninger, Kultur- og Fritidsudvalget, forvaltningen samt interesserede borgere mm. Ved et særskilt møde efter videndelingsmødet udvælges projekter til anden ansøgningsrunde. Alle foreninger får direkte besked, om projektet er gået videre eller ej.
- Ultimo marts 2025: Deadline for anden ansøgningsrunde.
- April 2025: Orienteringssag til KFU vedr. de indsendte anlægsprojekter, herunder hvilke der er gået videre til anden runde.
- Marts, april og maj 2025: Forvaltningen beskriver og kvalitetstjekker de indsendte anlægsprojekter. Det udarbejdede materiale sendes i høring hos foreningerne samt FIR.
- Juni 2025: Orienteringssag til KFU vedr. forvaltningens analyse af projekterne.
- Juni 2025: Udvælgelseskomité bestående af forvaltningen, FIR, repræsentanter fra brugerbestyrelserne samt DGI prioriterer og udvælger, hvilke projekter der skal indstilles til politisk godkendelse.
- Oktober 2025: Budget 2026 aftales, hvorefter der laves en anlægsbevillingssag til kommunalbestyrelsen med udmøntning af de besluttede projekter.
Udvælgelseskriterier
Hvert år lægges der en række kriterier til grund for, hvilke anlægsprojekter der prioriteres i den kommende ansøgningsrunde. Som eksempel kan der det ene år fokuseres på børn og unge, mens fokus et andet år kan være på ældre eller eliteidræt. Fælles for kriterierne er, at de er i tråd med Rødovre Kommunes idrætspolitik.
Med udgangspunkt i drøftelserne fra Kultur- og Fritidsudvalgets møde den 12. november foreslås følgende kriterier (uprioriteret) for processen for anlægsinvesteringer i 2026:
- Anlægsprojekter, der optimerer og forbedrer nuværende faciliteter.
- Anlægsprojekter, der fremstår modne og klar til at blive realiseret.
Det første kriterie bunder i ønsket om at optimere og forbedre eksisterende faciliteter. Dette kan omfatte udvidelse eller modernisering af faciliteter for at øge deres kapacitet, funktionalitet eller tilgængelighed. Fokus vil være på at forbedre udnyttelsen af eksisterende, således at faciliteterne kan betjene flere brugere eller imødekomme nye behov. Projekter, der demonstrerer konkrete forbedringer i forhold til energieffektivitet, brugervenlighed eller tilgængelighed vil således blive vægtet positivt.
Det andet kriterie bunder i ønsket om at få eksekveret anlægsprojekter besluttet i budget 2026 hurtigst muligt, hvorfor projekter, der ikke medfører behov for foranalyser mv. vil vægtes højere. Således prioriteres de projekter, som fremstår gennemarbejdede og hvor fx priser og tegninger er indhentet.
Udover ovenstående kriterier ses der positivt på de projekter, som er bæredygtige, multifunktionelle, øger kapaciteten og hvor flere foreninger eller aktører kan samarbejde om brugen af faciliteten, jf. målene i idrætspolitikken.
Alle indsendte projektforslag analyseres og vurderes på baggrund af de vedtagne kriterier. Med udgangspunkt i disse kategoriseres projektforslagene enten som højt behov, mellem behov eller lavt behov.
Ansøgningsforløbet i øvrigt
Bemærk desuden generelt i forbindelse med ansøgningsproceduren, at:
- Foreningerne har mulighed for at få hjælp til udarbejdelse af deres projektforslag hos både Teknisk Forvaltning og Børne- og Kulturforvaltningen.
- Foreninger, der får afslag, får en begrundelse, og kan få den uddybet med henblik på en ny ansøgning i næste runde.
- Der opfordres til, at hvis flere foreninger har samme projektforslag, bør foreningerne gå sammen om ansøgningen.
Kontaktinformation
Børne- og Kulturforvaltningen
Rødovre Parkvej 150
2610 Rødovre
Telefon
36 37 70 00
Skriv sikker Digital post til Rødovre Kommune Kontakt og åbningstider