Forretningsorden
Forretningsorden
Forretningsorden for Seniorrådet i Rødovre Kommune
§ 1
SeniorRådet træder sammen senest 1 måned efter afholdelse af seniorrådsvalg iht. vedtægterne.
§ 2
SeniorRådet vælger blandt sine medlemmer en formand samt en næstformand.
Næstformanden varetager formandens opgaver i dennes fravær.
§ 3
Formanden og næstformanden har til opgave at forberede SeniorRådets møder, udsende dagsorden og følge op på beslutninger.
§ 4
Forvaltningen stiller sekretær til rådighed ved de ordinære seniorrådsmøder samt efter aftale med ældre – og sundhedschefen.
§ 5
SeniorRådet er ansvarlig for rådets økonomi og aktiviteter.
§ 6
Dagsorden til de ordinære møder skal mindst indeholde følgende punkter:
- Valg af ordstyrer.
- Godkendelse af dagsorden.
- Godkendelse af referat fra forrige møde.
- Meddelelser fra formanden.
- Regnskab og budget
- Skriftligt referat fra udvalgene.
- Skriftligt referat fra bruger – pårørenderådet samt madpanelet.
- Nyt fra SeniorRådets medlemmer.
- Nyt fra forvaltningen.
- Eventuelt.
Forslag til kommende aktiviteter optages som særskilte punkter på dagsordenen.
Dagsordenen for SeniorRådets møder udarbejdes af formand og næstformand og udsendes senest 8 dage før næste møde med relevante bilag.
Ønsker et medlem punkter på dagsordenen, skal de være formand eller næstformand i hænde senest 10 dage før det pågældende møde.
§ 7
SeniorRådet vælger medlemmer til følgende faste udvalg blandt rådets medlemmer.
- Kultur og aktivitetsudvalget.
- Omsorg og sundhedsudvalget
- Bolig – trafik og tilgængelighedsudvalget.
- Bruger - pårørenderådet 1 medlem for hvert af kommunens plejehjem plus personlige suppleanter.
- Regionsældrerådet 2 medlemmer, formand samt næstformand, der kan inviteres 1 ekstra deltager.
- Danske Ældreråd, 2 medlemmer formand samt næstformand.
- Vestegnen 2 medlemmer formand samt næstformand, der kan inviteres 1 til 2 ekstra deltagere.
SeniorRådet kan til løsning af specielle opgaver, nedsætte ad hoc udvalg.
§ 8
Udvalgene konstitiurer sig med en formand/tovholder. Det er udvalgenes opgave indenfor eget ansvarsområde, at komme med skriftlige indstillinger samt udkast til høringssvar, der skal godkendes af SeniorRådet.
§ 9
Henvendelser fra en borger skal besvares af formanden hurtigst mulig, for derefter, at sætte sig i forbindelse med den ansvarlige forvaltning på området.
Ligeledes skal der følges op på, om borgeren er blevet kontaktet af pågældende forvaltning.
Henvendelse fra borger samt besvarelsen, skal fremlægges SeniorRådet.
§ 10
SeniorRådets ordinære møde afholdes den sidste torsdag i måneden, dog undtaget i juli og december måned.
SeniorRådet udarbejder en gang om året en årlig mødeplan til vedtagelse i januar måned. Ekstraordinære møder indkaldes af formanden eller når 3 medlemmer af rådet ønsker det.
§ 11
Er et medlem forhindret i at møde, meddeles det formanden. Ligeledes, hvis et medlem er forhindret i at deltage i eksterne møder, hvor medlemmet har bekendtgjort sin deltagelse.
§ 12
Suppleanter indkaldes når et medlem er forhindret i at møde i en periode på mere end 3 måneder eller udtræder af SeniorRådet. Suppleanter indkaldes i henhold til det opnåede antal stemmer ved seniorrådsvalget.
Suppleanten forelægges de ledige udvalgsposter og har første prioritet til at indtræde i udvalgene. Hvis vedkommende ikke har interesse i dette, foretages nyvalg til udvalgene.
§ 13
SeniorRådet er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede.
Ved stemmelighed, er formandens stemme udslagsgivende.
§ 14
Referenten udarbejder et referat fra SeniorRådets møder. Hvert enkelt medlem kan forlange sit standpunkt ført til referat. Referat udsendes til medlemmerne.
§ 15
Referatet godkendes på efterfølgende møde. Referatet udsendes herefter til Social - og Sundhedsudvalget samt lægges på SeniorRådets hjemmeside.
§ 16
Formanden udtaler sig på SeniorRådets vegne. Breve og andet skriftligt materiale der udgår fra SeniorRådet, skal underskrives af formand, med mindre andet er besluttet.
§ 17
Næstformanden er presseansvarlig ved kontakt med medier.
§ 18
Det er det enkeltes medlem egen opgave, at holde sig ajour med de ældre politiske tiltag.
§ 19
Ændringer eller tillæg til forretningsordenen kræver et flertal på 2/3. del af SeniorRådets medlemmer.
§ 20
Den indeværende forretningsorden er vedtaget af et flertal på SeniorRådets møde 25. maj 2023.