Anmeldelse af byggeaffald
Byggeaffald skal anmeldes til kommunen senest 14 dage før, der påbegyndes en nedrivning eller renovering af en bygning, hvor der frembringes mere end 1 ton affald.
Anmeldelse af byggeaffald skal ske via det digitale selvbetjeningssystem Bygningsaffald.dk
Anmeld dit byggeaffald
Du kan anmelde dit byggeaffald her: Bygningsaffald.dk.
På Bygningsaffald guides du gennem et anmeldelsesskema bl.a. med godkendt transportør og modtageanlæg, affaldstyper samt -mængder.
I anmeldelsen skal du angive affaldstype, mængde, hvem der transporterer byggeaffaldet samt hvor byggeaffaldet skal hen (modtageanlæg). Du kan finde godkendte transportører og modtageanlæg i Affaldsregistret.
Det er bygherren (ejendommens ejer), der har ansvaret for, at affaldet anmeldes korrekt og sorteres fra det øvrige affald. Hvis det er et større projekt, kan du med fordel kontakte en professionel rådgiver/entreprenør, som også kan være behjælpelig med at anmelde og bortskaffe byggeaffaldet til genanvendelse på et godkendt modtageanlæg.
Hvis der er tale om ikke-genanvendeligt og farligt affald, skal Rødovre Kommune anvise et modtageanlæg til affaldet.
Screening for problematiske stoffer
Inde arbejdet påbegyndes skal bygherre sikre at der foretages en screening af bygningen for at afdække om der kan være anvendt problematiske stoffer, f.eks. PCB, Klorparaffiner, PAH’er, asbest og tungmetaller i forbindelse med opførsel eller renovering af bygningen.
På baggrund af resultatet af screeningen foretages en kortlægning, i form af analyser, af bygningen eller berørte dele heraf, som kan indeholde problematiske stoffer.
Du kan læse mere om i hvilke byggematerialer der findes problematiske stoffer på renover-sikkert.dk
Indenfor 14 dage efter anmeldelsen af byggeaffaldet, vil kommunen behandle din anmeldelse på Bygningsaffald.dk. Du får automatisk besked og det samme gør de modtageanlæg der skal modtage affaldet. Hvis der fremkommer mere eller andet affald, skal der indsendes en ny anmeldelse til kommunen.
Overdragelse af ansvar
Man kan som grundejer lave en aftale med en indsamlervirksomhed om at den indsamler byggeaffaldet og overtager ansvaret for den videre behandling af affaldet. Aftalen skal være skriftlig.
Affaldstransportører kan ikke overtage ansvaret for behandling af affaldet. Det vil sige, at hvis man alene transporterer affald fra en affaldsproducent til et modtageanlæg, har man ikke overtaget ansvaret for affaldets behandling. Transportøren må derfor ikke håndtere affaldet på anden måde end at transportere det til den aftalte modtager. Ikke blande, sortere eller gøre andet med det.
Se mere på mst.dk om anmeldepligt og ansvar.